تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,612 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,387 |
بررسی وضعیت مهارتهای نرم کتابداران کتابخانههای دانشگاهی استان کرمانشاه | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 57، شماره 2، تیر 1402، صفحه 55-68 اصل مقاله (585.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2023.361807.1699 | ||
نویسندگان | ||
صالح رحیمی* 1؛ فرامرز سهیلی2؛ فاطمه رحیمی1 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. | ||
2گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: در پژوهش حاضر هدف تعیین وضعیت مهارتهای نرم کتابداران دانشگاهی استان کرمانشاه از منظر کتابداران شاغل در این دانشگاههاست. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی استان کرمانشاه (58 نفر) تشکیل میدهند. این پژوهش به صورت سرشماری انجام شده است و 51 مورد از پرسشنامههای توزیع شده تکمیل و بازگردانده شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه ساندرز (2019) استفاده گردید. جهت آزمون پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، میزان آلفای به دست آمده 81/0 است که نشاندهنده ضریب پایایی مطلوب برای سؤالات پرسشنامه است. یافتهها: با توجه به آزمون فریدمن مهارتهای انتخاب شده با یکدیگر دارای تفاوت میانگین هستند. یافتهها نشان داد که 23 مهارت از نظر کتابداران، مورد نیاز تمام فارغالتحصیلان، 21 مهارت مورد نیاز اغلب کتابداران، 3 مهارت مورد نیاز برخی کتابداران و 9 مهارت مورد نیاز مدیران براساس میزان فراوانی در نظر گرفته شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بالاترین اولویتها از نظر کتابداران کتابخانههای دانشگاهی، مدیریت منابع انسانی/ پرسنل بوده که جزء مؤلفههای مدیریتی است. این بدان معناست که کتابداران به مهارت نرم مدیران خود اهمیت میدهند و از نظر آنها مهم است که مدیر به بهترین شکل ممکن کتابداران را مدیریت کرده و پرسنل توانمندی را استخدام نماید. مهارتهای ارتباط بین فردی، خدمات رسانی به مشتری، مهارتهای جستجو (توانایی جستجو در پایگاههای داده، منابع اینترنتی و فهرستها به طور کارآمد و مؤثر)، ارزیابی و انتخاب منابع اطلاعاتی، کارگروهی، مشاوره خوانندگان، تعامل با جوامع مختلف و آشنایی با اخلاق حرفهای جزء مهارتهای مهم هستند. به عبارتی، تمام فارغالتحصیلان بدون در نظر گرفتن مسیر شغلی آینده خود باید با این مهارتها آشنایی داشته باشند. همچنین مؤلفههای ارتباطی دارای اهمیت زیادی برای کتابداران هستند. مهارتهای نرم به اندازه مهارتهای سخت مهم هستند و دانشجویان باید سعی بر یادگیری مهارتهای نرم داشته باشند تا موفقیت را برای خود و سازمان به ارمغان بیاورند. | ||
کلیدواژهها | ||
استان کرمانشاه؛ کتابداران کتابخانههای دانشگاهی؛ مهارت ارتباطی؛ مهارت نرم | ||
مراجع | ||
اکبری، زهرا (1397). ضرورت تهیه و تدوین و گنجاندن واحد درسی مهارتهای نرم یا عمومی لازم برای دانشجویان علوم پزشکی در برنامه درسی آنها. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 13(2)، 139-114. خالقخواه، علی، و نجفی، حبیبه (1399). نقش سواد علمی- فناوری مدیران آموزشی در افزایش مؤلفههای مهارت نرم. رهیافتی نو در در مدیریت آموزشی، 11(46)، 104-85. محمدزاده، علی، و ستوده قرهباغ، رحمت (1397). مهارتهای نرم برای دانشجویان و دانشآموختگان رشتههای مهندسی. آموزش مهندسی ایران، 20(80)، 29-1. References Ahmad, S. Ahmad, S. & Ameen, K. (2021). A qualitative study of soft skills development opportunities: perceptions of university information professionals. Global Knowledge, Memory and Communication, 70(6/7), 489-503. https://doi.org/10.1108/GKMC-06-2020-0073 Ahmad, S. Ameen, K. & Ahmad, Sh. (2021). Information professionals’ soft skills status and barriers in its development: a mixed method study. Library Management, 42(1/2), 80-92. https://doi.org/10.1108/LM-03-2020-0048 Anthony, S., & Garner, B. (2016). Teaching Soft Skills to Business Students: An Analysis of Multiple Pedagogical Methods. Business and Professional Communication Quarterly, 79(3), 70-360. https://doi.org/10.1177/2329490616642247 Chakravarti, S. & Chakraborty, S. (2018). The Teaching of Soft Communication Skills in Entrepreneurship Development Courses at the þ2 Level in India. IUP Journal of Soft Skills, 12(4), 30–40. Davis, R. & Saunders, L. (2020). Essential Skills for Corporate and Special Librarians. Journal of Library Administration, 60(7), 762-783. https://doi.org/10.1080/01930826.2020.1786984 Decker, E. N. (2020). The X-factor in academic libraries: the demand for soft skills in library employees. College & Undergraduate Libraries, 27, 1-15. https://doi.org/10.1080/10691316.2020.1781725 Glosiene, A. & Robinson, L. (2007). Continuing professional development for library and information science: case study of a network of training centers. Aslib Proceedings, 59(4/5), 462-474. https://doi.org/10.1108/00012530710817645 Gupta, Y. (2009). Building a better business student. BizEd, 9(6), 62-63. Gypin, L. (2019). Soft Skills: Hard to Teach? On Self-Direction, Flexibility, and Other Things You Didn’t Learn in Library School. American Libraries, January 27. Hashim, L. B. & Mokhtar, W. N. H. W. (2012). Preparing new era librarians and information professionals: trends and issues. International Journal of Humanities and Social Science, 2(7), 151-156. Howe, S. (2010). Can EQ be learned? Fleet Maintenance. Fort Atkinson, 14(10), 36. Hussain, I. (2017). Continuing professional development of university librarians: a case study of universities in Peshawar. Unpublished master thesis, University of Peshawar, Khyber Pakhtunkhwa. Kang, Y. J. & Ritzhaupt, A. D. (2015). A Job Announcement Analysis of Educational Technology Professional Positions: Knowledge, Skills, and Abilities. Journal of Educational Technology Systems, 43(3), 231–56. https://doi.org/10.1177/0047239515570572 Kovacs, I. & Zarandne, K. V. (2022). Digital marketing employability skills in job advertisements – must-have soft skills for entry level workers: A content analysis. Economics and Sociology, 15(1), 178-192. Majid. Sh, Liming. Zh, Tong. Sh, & Raihana. S. (2022). Importance of Soft Skills for Education and Career Success. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education (IJCDSE), 2(2), 1036-1042. http://dx.doi.org/10.20533/ijcdse.2042.6364.2012.0147 Matteson, M. L., Anderson, L. & Boyden, C. (2016). Soft Skills: a Phrase in Search of Meaning. Portal. Libraries and the Academy, 16(1), 71–88. https://doi.org/10.1353/pla.2016.0009 Mitchell, G. W., Skinner, L. B., & White, B. J. (2010). Essential soft skills for success in the twenty- first century workforce as perceived by business educators. Delta Pi Epsilon Journal, 52(1), 43-53. Moreno-Luna, D. A. and Barco-Alzate, P. A. (2019). Teaching Soft Skills in a Peer-Assisted Methodology. Industrial Management, 61(6), 26–30. Mwaniki, P. W. (2018). Envisioning the Future Role of Librarians: Skills, Services and Information Resources. Library Management, 39(1–2), 2–11. https://doi.org/10.1108/LM-01-2017-0001 Robels, M. M. (2012). Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace. Business Communication Quarterly, 75(4), 453-465. https://doi.org/10.1177/1080569912460400 Saunders, L. (2019). Core and More: Examining Foundational and Specialized Content in Library and Information Science. Journal of Education for Library and Information Science, 60(1), 3-34. https://doi.org/10.3138/jelis.60.1.2018-0034 Van Heerden, A., Jelodar, M.B., Chawynski, G., Ellison, S. A. (2023). Study of the Soft Skills Possessed and Required in the Construction Sector. Buildings, 13, 522. https://doi.org/10.3390/buildings13020522 Wats, M. & Wats, R. K. (2009). Developing soft skills in students. The International Journal of Learning, 15(12), 1-10. http://dx.doi.org/10.18848/1447-9494/CGP/v15i12/46032 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 233 |