تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,505,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,083 |
«درام» در برگزیدهای از پوسترهای سینمای ایران: مطالعهای در چهارچوب روایتشناسی ساختارگرا | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 12، دوره 28، شماره 3، مهر 1402، صفحه 141-154 اصل مقاله (3.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2023.351122.667012 | ||
نویسندگان | ||
سام ایزدی1؛ بهروز محمودی بختیاری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری مطالعات تئاتر، گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه هنرهای نمایشی، دانشکده موسیقی و هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
باوجود گسترش رسانه های ویدئویی و شبکه های مجازی باقابلیت اشتراک گذاری آثار ویدئویی، پوستر هنوز یکی از اولین و مهمترین عناصر اطلاع رسان در مورد یک اثر سینمایی است. اجزای متنوع پوسترهای سینمایی بهراحتی می توانند عناصر مهمی از داستان، شخصیتها، ژانر و بسیاری از اجزای دراماتیک دیگر فیلم را به مخاطب منتقل کنند و به اولین عنصر روایی و دراماتیک فیلم تبدیل شوند. ازآنجاکه جستجوی درام و روایت در هنرهای دوبعدی مانند پوستر از طریق خوانش های بینامتنی امکانپذیر است، با شناخت مفاهیم لایههای روایی در نظریات ژرار ژنت و همچنین آشنایی با ویژگی های روایت سینمایی در نظریات افرادی مانند سیمور چتمن، میتوان میان روایت دراماتیک در فیلم و پوستر ارتباط برقرار کرد و از این طریق راهکاری عملی برای خلق پوسترهای دراماتیک و روایی عرضه کرد. در این پژوهش، پس از معرفی درام و اجزای سازنده آن، عناصر دراماتیک موجود در پوسترهای برگزیدۀ سینمای ایران در دهه های 40 و 50 بر اساس نظریات ژنت و چتمن مورد تحلیل قرار گرفتهاند. بر اساس یافته ها، میتوان گفت که درام در پوسترهای دهه های 40 و 50 سینمای ایران در سه سطح خود را نشان می دهند: در سطح اول ژانر و موضوع (تم)، در سطح دوم شخصیت ها و روابط میان آنها و در سطح آخر پیرنگ درام با به تصویر کشیدن کنش دراماتیک به مخاطب منتقل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
روایتشناسی؛ لایههای روایی؛ راوی سینمایی؛ پوستر فیلم؛ درام | ||
مراجع | ||
مهرابی، مسعود (1390). صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران. تهران: نظر.
Banham, Martin, ed (1998). The Cambridge Guide to Theatre. Cambridge: Cambridge University Press. Chatman, Seymour (1978). Story and Discourse: Narrative Structure in fiction and film. London: Cornell University Press. Chatman, Seymour (1990). Coming to terms: The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. London: Cornell University Press. Culler, Jonathan (1975). Structuralist Poetics: Structuralism, Linguistics, and the Study of Literature. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press. De Semlyen, Philip (2013). "How to Make a Mint from Movie Posters". Empire. Retrieved 15 October 2018. Elam, Keir (1980). The Semiotics of Theatre and Drama. New Accents Ser. London and New York: Methuen. Fergusson, Francis (1949). The Idea of a Theater: A Study of Ten Plays, the Art of Drama in a Changing Perspective. Princeton, New Jersey: Princeton UP. Genette, Gerard (1972). Narrative Discourse: An Essay in Method. Translated by Jane E. Lewin. New York: Cornell University Press. Herman, David (2005). Routledge Encyclopedia of Narrative Theory, London and New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203932896 Smith, Ian Haydn (2018). Selling the Movie: The Art of the Film Poster. First edition. Austin: University of Texas Press. Wolfe, Ernie (2000). Extreme canvas: hand-painted movie posters from Ghana (First Ed.). Los Angeles: Dilettante Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,577 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,052 |