تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,952 |
ارزیابی و مقایسۀ آمادگی روانی شمشیربازان مرد تیم ملی ایران با شمشیربازان مرد نخبة جهان | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
دوره 15، شماره 2، تیر 1402، صفحه 5-19 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.250784.1342 | ||
نویسندگان | ||
علی یعقوبیان* 1؛ فضل الله باقرزاده2؛ رسول حمایت طلب3؛ داوود حومنیان4 | ||
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. | ||
2گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: امروزه بحث تأثیر مهارتهای روانی در اجرای مهارتهای ورزشی اهمیت زیادی پیدا کرده است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی و مقایسۀ آمادگی روانی شمشیربازان مرد تیم ملی ایران با شمشیربازان مرد نخبۀ جهان بود. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر تجربی است. شمشیربازان تیمهای ملی ایران و کشورهای مجارستان، آمریکا، روسیه، فرانسه و اوکراین جامعۀ آماری تحقیق را تشکیل دادند. نمونههای تحقیق 58 تن از شمشیربازان کشورهای منتخب بودند. بهمنظور سنجش مهارتهای ذهنی شمشیربازان، از نسخۀ اصلی پرسشنامۀ اومست-۳ و بهمنظور مقایسۀ مهارتهای ذهنی ورزشکاران کشورهای مختلف آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تمامی شمشیربازان مرد نخبه در مهارتهای روانی پایه شامل اعتمادبهنفس، هدفگزینی و تعهد بیشترین نمرات را کسب کردند و کمترین نمرات بهدستآمده مربوط به مهارتهای بازیافت تمرکز، تمرکز و واکنش به استرس بود. همچنین بیشترین و کمترین امتیاز مهارتهای روانی در این پژوهش بهترتیب مربوط به مهارتهای روانی اعتمادبهنفس و بازیافت تمرکز بود. ورزشکاران روسی بیشترین امتیاز را در تمامی مهارتهای روانی کسب کردند و شمشیربازان ایرانی کمترین امتیاز را در مهارت روانی واکنش به استرس بهدست آوردند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج تحقیق شمشیربازان در دو گروه مهارت روانی شناختی و روانتنی نسبت به مهارتهای پایه تبحر کمتری دارند. شمشیربازان قدرت کمتری نسبت به مهارت روانی تمرکز، بازیافت تمرکز و واکنش به استرس داشتند. شمشیربازان ایرانی و غیرایرانی در مهارتهای روانی، واکنش به استرس و بازیابی تمرکز ضعف بیشتری داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
شمشیربازی؛ مهارتهای روانی پایه؛ مهارتهای روان تنی؛ مهارت های روانی شناختی؛ نخبه | ||
مراجع | ||
Arnold, R., & Sarkar, M. (2015). Preparing athletes and teams for the Olympic Games: Experiences and lessons learned from the world's best sport psychologists. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 13(1), 4-20. https://doi.org/10.1080/1612197X.2014.932827 Burton, D., Yukelson, D., Weinberg, R., & Weigand, D. (1998). The goal effectiveness paradox in sport: Examining the goal practices of collegiate athletes. The Sport Psychologist, 12(4), 404-418. https://doi.org/10.1123/tsp.12.4.404
Cashmore, E. (2008). Sport and exercise psychology: The key concepts. Routledge. Durand-Bush, N., Salmela, J. H., & Green-Demers, I. (2001). The Ottawa mental skills assessment tool (OMSAT-3*). The sport psychologist, 15(1), 1-19. https://doi.org/10.1123/tsp.15.1.1 Gould, D., & Maynard, I. (2009). Psychological preparation for the Olympic Games. Journal of sports sciences, 27(13), 1393-1408. https://doi.org/10.1080/02640410903081845 Gould, D., Dieffenbach, K., & Moffett, A. (2002). Psychological characteristics and their development in Olympic champions. Journal of applied sport psychology, 14(3), 172-204. https://doi.org/10.1080/10413200290103482 Gucciardi, D. F., Gordon, S., & Dimmock, J. A. (2008). Towards an understanding of mental toughness in Australian football. Journal of applied sport psychology, 20(3), 261-281. https://doi.org/10.1080/10413200801998556 Gulliver, A., Griffiths, K. M., Mackinnon, A., Batterham, P. J., & Stanimirovic, R. (2015). The mental health of Australian elite athletes. Journal of science and medicine in sport, 18(3), 255-261. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2014.04.006 Orlick, T., & Partington, J. (1988). Mental links to excellence. The sport psychologist, 2(2), 105-130. https://doi.org/10.1123/tsp.2.2.105 Quan, F. (2014) .Psychological Diagnosis and Regulation of Elite Fencer. China School Physical Education, 4: p. 015. Sarkar, M., & Fletcher, D. (2014). Psychological resilience in sport performers: a review of stressors and protective factors. Journal of sports sciences, 32(15), 1419-1434. https://doi.org/10.1080/02640414.2014.901551 VaezMousavi, M., Shams, A., Bahrami, A., Farsi, A., & Abdoli, B. (2015). Mental Preparation of Iranian Elite Athletes. Sport Psychology Studies, 4(13), 22-1. https://doi.org/20.1001.1.23452978.1394.4.13.1.8 (In Persian) Weinberg, R., Burton, D., Yukelson, D., & Weigand, D. (1993). Goal setting in competitive sport: An exploratory investigation of practices of collegiate athletes. The Sport Psychologist, 7(3), 275-289. https://doi.org/10.1123/tsp.7.3.275 Zeidabadi R. Rezaee.F. Moteshareie, E. (2014).Psychometric Properties and Normalization of Persian Version of Ottawa Mental Skills Assessment Tools (OMSAT-3). Sport Psychology Studies, 3(7), 82-63. https://doi.org/20.1001.1.23452978.1393.3.7.5.3 (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 366 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |