![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,069 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,678,558 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,909,582 |
اصول سوررئالیسم در منظومۀ کفشهای مکاشفه | ||
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت | ||
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 30، شهریور 1402، صفحه 46-67 اصل مقاله (658.89 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlcr.2023.346939.1867 | ||
نویسندگان | ||
حمیرا زمرّدی1؛ حمیده آزاد* 2 | ||
1استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
سوررئالیسم را میتوان مکتبی در بزرگداشت ضمیر پنهان شمرد. اگرچه روند جنبشهای ادبی پیش از آن رهیافتهایی در ستایش ضمیر پنهان اتخاذ کرده بودند، امّا سوررئالیسم این روند ستایشگری را به پرستشگری رساند. تمامی مفاهیم مورد عنایت آنها بهجهت نسبت با ضمیر پنهان ارج و اعتبار یافتهاند. واقعیّت برتر آفریدۀ ضمیر پنهان، نقطۀ علیا گذرنامۀ ورود به ضمیر پنهان، حیرت رم دهندۀ حائلان و مانعان ضمیر پنهان، تصادف عینی اثبات قدرت پیشگویانه و دست برتر ضمیر پنهان، لحظۀ سوررئال دروازۀ ورود به قلمرو ضمیر پنهان، عشق انگیزانندۀ ضمیر پنهان، رؤیا سرچشمۀ ناب ضمیر پنهان، خیال و وهم بازوان توانای مبارزه با دشمنان ضمیر پنهان، طنز درمانگر ضمیر پنهان، نگارش خودکار راهگشای ورود به ضمیر پنهان، دیوانگی فریاد ضمیر پنهان، شئ سوررئال تجسم تظاهراتی از ضمیر پنهان و تصویرگری سوررئالیستی ارمغانی از ضمیر پنهان به اسیران دنیای واقع است. سوررئالیسم با دست زدن به یک سلسله تجربهگری جسورانه کشف شخصی دستیابی به اصولی که از آنها با عنوان اصول سوررئالیسم یاد میشود، رقم زد. ارجمندی این مفاهیم حصر در اقلیم و زمانهای خاص را برنمیتابد و پیش و پس از سوررئالیسم در اقصی نقاط جهان هنرورزان متعدّدی این کشف شخصی را رقم زدهاند. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی پرداخت احمد عزیزی به این اصول مشترک همهزمانی- همهمکانی و واکای وجوه اشتراک و افتراق نگاه شاعر ایرانی و مکتب فرانسوی است. همداستانیها و ناهمداستانیهای این دو دیدگاه ما را برآن میدارد که احمد عزیزی هنرورزی است که به شیوۀ منحصربهفرد خود به این اصول مشترک پرداخته که از این شیوۀ منحصربهفرد رایحۀ دلنواز ایرانی-اسلامی به مشام میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
احمد عزیزی؛ سوررئالیسم؛ ادبیّات پایداری؛ مکتبهای ادبی؛ کفشهای مکاشفه | ||
مراجع | ||
آقائی، مهرداد و همکاران (1399)، «طنین سوررئالیسم غربی در صدای پای آب سپهری»، قند پارسی، س 3، ش 6، 27-43.
براهنی، رضا (1344)، «مولوی، سوررئالیسم، رمبو و فروید»، نشریۀ ادبیّات دانشکدۀ ادبیّات تبریز، س 17، ش 2، 221-240.
بیگزبی، سی.و.ای. (1376)، دادا و سوررئالیسم، ترجمۀ حسن افشار، تهران، نشر مرکز.
ثروت، منصور (1385)، آشنایی با مکتبهای ادبی، تهران، سخن.
حسنی، _ (1374)، «سوررئالیسم در ایران»، هنر، ش 29، تابستان و پاییز، 539-550.
رمضانی، مهدی و سعید فرزانه (1398)، «بررسی منظومۀ هذیان دل شهریار از منظر مکاتب رمانتیسم و سوررئالیسم»، پژوهش ادبیّات معاصر جهان، س 24، ش 2، 385-409.
سیّدحسینی، رضا (1387)، مکتبهای ادبی، تهران، ج 2، نگاه.
شاهرخی، فرنگیس و همکاران (1396)، «نمودهای سوررئالیستی در شعر جنگ بر مبنای آثار پنج شاعر مقاومت (علیرضا قزوه، قیصر امینپور، سلمان هراتی، احمد عزیزی و طاهره صفّارزاده)»، مکتبهای ادبی، س 1، ش 2، 121-146.
شالپوش، پروانه (1398)، «خوانش مثنوی معنوی مولانا بر اساس مکتب سوررئالیسم»، دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، س 2، ش 19، 70-85.
عزیزی، احمد (1390)، کفشهای مکاشفه، تهران، هُدی.
فتوحی، محمود (1389)، بلاغت تصویر، تهران، سخن.
کندری، مهران (1377)، «نگاهی به سوررئالیسم در ادبیّات»، فرهنگ، ش 25-26، 281-294.
کولیوند، فاطمه و همکاران (1397)، «واکاوی تشابه و افتراق مؤلّفههای سوررئالیسم غربی و مؤلّفههای مشابه در مثنوی معنوی»، ادبیّات عرفانی و اسطورهشناختی، س 14، ش 52، 277-305.
محمدی، محمدحسین و همکاران (1392)، «سوررئالیسم در داستان چهارشنبۀ هفت پیکر نظامی»، مطالعات داستانی، س 1، ش 3، 64-75. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |