تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,495 |
تعداد مقالات | 70,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,356,719 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,577,407 |
بهرهبرداری از خودروهای الکتریکی به عنوان ذخیره ساز انرژی با رویکرد افزایش سود مالکان و بهبود شاخص های قابلیت اطمینان سیستم توزیع | ||
فصلنامه سیستم های انرژی پایدار | ||
دوره 2، شماره 1، دی 1401، صفحه 35-51 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ses.2023.359327.1035 | ||
نویسندگان | ||
محمدبهزاد هادی1؛ معین معینی اقطاعی* 2؛ حسین یوسفی3 | ||
1محقق، دانشکده مهندسی انرژی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
2استادیار، دانشکده مهندسی انرژی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
3دانشیار، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه، استفاده از سیستمهای ذخیرهساز انرژی، بهخصوص در سیستمهای توزیع، تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد سیستم انرژی، بهبود شاخصهای قابلیت اطمینان سیستم و کاهش هزینههای بهرهبرداری سیستم انرژی دارد. از اینرو، بهکارگیری آنها در سیستم انرژی یک مزیت محسوب میشود. در این مقاله انگیزههای استفاده از خودروهای الکتریکی در قالب ذخیرهساز انرژی، بررسی میشود. به عنوان مثال، میتوان به تأثیر کمینه کردن هزینههای سیستم از نظر بار اشاره کرد. همچنین، در این مقاله تأثیر خودروهای الکتریکی در بهبود شاخصهای قابلیت اطمینان، از قبیل شاخص انرژی تأمیننشده (ENS) و شاخص متوسط مدت قطع سیستم (SAIDI) بررسی شده است. جهت حصول این امر یک قالب برنامهریزی پویا در چارچوب یک سیستم توزیعشده با هدف کمینهسازی هزینههای سیستم معرفی شده است. پس از بهکارگیری چارچوب ارائهشده ذیل مقاله و مدلسازی سیستم نمونۀ 34 گرهی IEEE، نتایج شبیهسازی نشان میدهد بهرهبردار شبکه با تنظیم قیمت برق به گونهای که صاحبان خودروهای الکتریکی بتوانند سود کنند، باعث بهبود شاخصهای قابلیت اطمینان شبکه میشود. در این راستا، میزان کل انرژی تأمیننشده توسط سیستم به میزان 11 درصد در حالت متمرکز کاهش مییابد. همچنین، متوسط زمان قطعی سیستم در حالت متمرکز به میزان 85 درصد و در حالت توزیعشده به میزان 51 درصد کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ریزی پویا؛ خودرو الکتریکی؛ ذخیره ساز انرژی؛ سیستم توزیع؛ قابلیت اطمینان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 190 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 211 |