تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,788 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,847 |
بررسی و تحلیل رمان اعجام سنان انطون بر پایۀ نظریۀ گریماس | ||
ادب عربی | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 36، خرداد 1402، صفحه 87-106 اصل مقاله (514.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2023.347980.612584 | ||
نویسندگان | ||
محدثه مزوری1؛ علی نجفی ایوکی* 2؛ محسن سیفی1 | ||
1گروه زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
2گروه زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
چکیده | ||
روایتشناسی یکی از شاخههای نقد ادبی است که به بررسی روایتهای داستانی میپردازد. ولادیمیر پراپ و بعد از او گریماس در این زمینه بررسیهایی داشتهاند؛ گریماس معتقد بود که داستانها و روایتها با قالبهای مختلف خود، از الگوهایی پیروی میکنند که با کشف این الگوها میتوان به درک بهتری از این داستانها نائل شد. الگوها قابلیت انطباق با رمانهای پیچیدۀ امروزی را دارند. به باور وی هر داستانی تابع یکی از این ساختارهای روایت است: 1- قرارداد (ممنوعیت)- نقض – مجازات 2- فقدان قرارداد (بینظمی)- وجود قرارداد (نظم). بر اساس نظریۀ او، شش نقش یا کنشگر در همۀ روایتها وجود دارد که عبارتاند از فاعل، هدف، فرستنده، گیرنده، یاریگر و بازدارنده. بنا بر نظر گریماس، در هر داستانی گزارههای روایی (وصفی، وجهی و متعدی) و زنجیرههای روایی (اجرایی، پیمانی، انفصالی) قابل مشاهده است. برایناساس، پژوهش حاضر میکوشد با رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ تحلیلی رمان اعجام نوشتۀ نویسندۀ عراقی سنان انطون را بر پایۀ نظریۀ کیفی مورد ارزیابی و نقد قرار دهد. از نتایج تحقیق آن است که در این رمان یکی از ساختارهای روایت گریماس یعنی قرارداد- نقض- مجازات مشاهده میشود و سیر کلی داستان از مثبت به منفی است. همچنین در رمان مورد مطالعه، شش نقش یا کنشگر، گزارههای روایی و زنجیرههای روایی نظریۀ گریماس به وضوح قابل شناسایی و ردیابی هستند | ||
کلیدواژهها | ||
روایتشناسی؛ رمان معاصر عراق؛ گریماس؛ سنان انطون؛ رمان اعجام | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1400)، ساختار و تأویل متن، چاپ بیست و دوم، تهران، مرکز.
اخوت، احمد (1371)، دستور زبان داستان، اصفهان، فردا.
اسکولز، رابرت (1379)، درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران، آگاه.
اشمیش، توماس (1389)، درآمدی بر نظریۀ ادبی جدید و ادبیات کلاسیک، ترجمۀ حسین صبوری، چاپ اول، تبریز، دانشگاه تبریز.
انطون، سنان (1397)، اعجام، ترجمۀ حسن حاتمی، تهران، رهی.
انطون، سنان (2013)، اعجام، بغداد، منشورات الجمل.
تولان، مایکل (1386)، روایتشناسی: درآمدی بر زبانشناختی – انتقادی، ترجمۀ فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، چاپ اول، تهران، سمت.
حاجیزاده، مهین و همکاران (1395)، «تحلیل ساختاری شخصیتهای رمان بیروت 75 غاده السمان بر اساس نظریۀ کنشی گریماس»، نشریه نقد ادب معاصر عربی، دورۀ 3، شمارۀ 5، صص 80 – 55.
ریمون-کنان، شلومیت (1387)، روایت داستانی: بوطیقای معاصر، ترجمۀ ابوالفضل حری، تهران، نیلوفر.
سلدن، رامان و پیتر ویدوسون (1384)، راهنمایی نظریۀ ادبی معاصر، ترجمۀ عباس مخبر، تهران، طرح نو.
عشریه، رحمان و همکاران (1396)، «بررسی داستان کودکی حضرت موسی (ع) در سورۀ قصص بر پایۀ الگوی روایی گریماس»، نشریه پژوهشنامۀ معارف دینی، سال 8، شمارۀ 31، صص 203 – 181.
گرین، کیت و جیل لیبهان (1383)، درسنامۀ نظریۀ نقد ادبی، ترجمۀ گروه مترجمان، تهران، روزنگار.
محمدی، محمدهادی و علی عباسی (1381)، صمد: ساختار یک اسطوره، تهران، چیستا.
ناظمی سجزی، زهرا و همکاران (1400)، «تحلیل ساختار شخصیت در رمان مصابیح اورشلیم علی بدر بر مبنای نظریۀ کنشی گریماس»، نشریه لسان مبین، دورۀ 12، شمارۀ 43، صص 102 – 83.
نصیحت، ناهید و همکاران (1391)، «نشانه معناشناسی ساختار روایی داستان «و ما تشاوون» بر اساس نظریۀ گریماس»، نشریه نقد ادب معاصر عربی، دورۀ 2. شمارۀ 3، صص 63 – 39.
هارلند، ریچارد (1388)، درآمدی تاریخی بر نظریۀ ادبی از افلاطون تا بارت، ترجمۀ علی معصومی و شاپور جورکش، تهران، چشمه.
Ahmadi, B., (2021),Structure and Text Interpretation, 22nd edition, Tehran, Center .[in Persian]. Akhovat, A., (1992), Story Grammar, Isfahan, Farda.[in Persian]. Scholes, R., (2000), an introduction to structuralism in literature, translated by Farzaneh Taheri, Tehran, Agah.[in Persian]. Ashmith, T., (2010), an introduction to new literary theory and classical literature, translated by Hossein Sabouri, first edition, Tabriz, Tabriz University.[in Persian]. Anton, S., (2018), Ajam, translated by Hasan Hatami, Tehran, Rahi.[in Persian]. Anton, S., (2013), Ajam, Baghdad, Al-Jamal pamphlets.[in Persian]. Tualan, Michael (2006), Narrative: An Introduction to Cognitive-Critical Linguistics, translated by Fatemeh Alavi and Fatemeh Nemati,First edition, Tehran, Semit.[in Persian]. Hajizadeh, M., et al,(2016) structural analysis of the characters in the novel Beirut 75 by Ghadeh Al-Saman based on Grimas theory of action Contemporary Arabic Literature Review, Volume 3, Number 5, p 5-80. [in Persian]. Rimon-Kanan, S., (2008), Narrative: Contemporary boutiques, translated by Abolfazl Hari, Tehran, Nilufar.[in Persian]. Selden, R., and Widdowson, P., (2005), Guide to Contemporary Literary Theory, translated by Abbas Mokhbar, third edition, Tehran, New design [in Persian]. Ashariah, R., et al. (2016) Examining the childhood story of Prophet Moses (pbuh) in Surah Al-Qasas based on the modelGrimas, Religious Education Research Journal, year 8, number 31, pp. 181-203.[in Persian]. Green, K., and Libhan, J., (2013), Literary Criticism Theory Textbook, translated by the Translators Group, Tehran, Roznagar.[in Persian]. Mohammadi, M., and Abbasi, A., (2002), Samad: The structure of a myth, first edition, Tehran, Chista.[in Persian]. Nazmi Sajzi, Z., et al. (2021) Analyzing the character structure in the novel Masabih Yerushalim by Ali Badr Grimas theory of action, Lasan Mobin magazine, Volume 12, Number 43, pp. 102-83.[in Persian]. Nasyhat, N., et al. (2013) Semantic sign of the narrative structure of the story what you want based on the theory Grimas, Contemporary Arabic Literature Review, Volume 2, Number 3, p. 39-63.[in Persian]. Harland, R., (2009), a historical introduction to literary theory from Plato to Barthes, translated by Ali Masoumi and Shapur Jurkesh, third edition, Tehran, Cheshme.[in Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 538 |