تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,498 |
تعداد مقالات | 70,235 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,452,155 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,677,900 |
مطالعه تطبیقی معنای زندگی از منظر سورن کییر کگور و علامه طباطبایی | ||
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 91-108 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jstmt.2023.354069.1586 | ||
نویسندگان | ||
سید مرتضی سجادی* 1؛ مجتبی آخوندی2؛ وحید انعامی3 | ||
1دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه قم. | ||
2دانش آموخته دکتری اندیشه معاصر مسلمین، جامعه المصطفی، قم. | ||
3دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه قم | ||
چکیده | ||
معنای زندگی یکی از بزرگترین دغدغههای بشر امروز است که رنجها، روزمرگی، پوچی، مرگ و... ضرورت آن را میطلبد. سورن کرکگور با ترسیم سه ساحت در زندگی انسان، انتخاب یکی از آنها را اولین و مهمترین انتخاب هر فرد میداند و معتقد است جهش از ساحات حسانی و اخلاقی به ساحت ایمانی است که میتواند فرد را در دل رنجها و سختیها آرام کند و زندگی وی را معنا بخشد. علامه طباطبایی با استعانت از آیات قرآن، قائل به دو ساحت دنیوی و اخروی است و انتخاب دین در ساحت اخروی را معنابخش زندگی فرد میداند. نتیجه این پژوهش، شناخت ساحات زندگی انسان، به ساحت «حسانی دنیوی»، «اخلاقی دنیوی»، «دینی دنیوی» و «دینی اخروی» میباشد. دو ساحت «حسانی اخروی» و «اخلاقی اخروی» نیز ذیل ساحت «دینی اخروی» تعریف میشود. نتیجه دیگر این پژوهش، تفاوت میان ساحت «دینی دنیوی» و «دینی اخروی» است که در ساحت «دینی دنیوی» هرچند فرد پایبند به مناسک دینی است اما چون با اهداف دنیوی، به انجام مناسک میپردازد، این ساحت، وی را در بنبست دنیا دچار پوچی خواهد کرد. این پژوهش با جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای از اسناد نوشتاری و روش دادهپردازی توصیفی-تحلیلی به تطبیق معنای زندگی از منظر این دو اندیشمند پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
معنای زندگی؛ علامه طباطبایی؛ کرکگور؛ پوچی؛ اگزیستانسیالیسم | ||
مراجع | ||
القرآن الکریم.
استراترن، پل (1378). آشنایی با کییرکگور، [مترجم] جوادزاده، علی، تهران، مرکز.
اندرسون، سوزان لی (1384). فلسفۀ کییرکگور. ترجمۀخشایار دیهیمی. تهران: طرح نو.
اوسی، علی (1364). الطباطبائی و منهجه فی تفسیره المیزان. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
بیات، محمدرضا (1390). دین و معنای زندگی در فلسفۀ تحلیلی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
تاجدینی، علی (۱۳۷۴). یادها و یادگارها. تهران: پیام نور.
جوهری، اسماعیل بن حماد (1407). الصحاح اللغه و صحاح العربیه. بیروت: دارالعلم للملایین.
حسینی طهرانی، محمدحسین (1392). مهر تابان. تهران: علامه طباطبایی.
دهخدا، علیاکبر (1377). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران.
سجادی، سید جعفر (1361). فرهنگ علوم عقلی. تهران: انجمن حکمت و فلسفۀ ایران.
شمس، مرادعلی (۱۳۸۷). سیری در سیرۀ علمی و عملی علامه طباطبایی از نگاه فرزانگان. تهران: اسوه.
صدرالدین شیرازی، محمد (1366). تفسیر القرآن الکریم. قم: بیدار.
طباطبایی، محمدحسین (1390). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
ـــــــــــــــــــــــــــــ (1364). اصول فلسفه و روش رئالیسم. تهران: صدرا.
ـــــــــــــــــــــــــــــ (1375). زندگی من. تهران: روزنامۀ اطلاعات.
ـــــــــــــــــــــــــــــ (۱۳۸۸). بررسیهای اسلامی. تنظیم: سید هادی خسروشاهی. قم: بوستان کتاب.
طریحی، فخرالدین بن محمد (1375). مجمعالبحرین. تهران: مرتضوی.
غیاثی کرمانی، محمدرضا (1381). اقیانوس حکمت: زندگینامۀ علامه سید محمدحسین طباطبائی. قم: بوستان کتاب.
مصلح، علیاصغر (1384). تقریری از فلسفههای اگزیستانس. تهران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی،
معین، محمد (1387). فرهنگ فارسی. تهران: بهزاد.
ملکیان، مصطفی (1377). تاریخ فلسفه، تهران، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه،
وال، ژان آندره (1357). اندیشۀ هستی. ترجمۀ باقر پرهام،. تهران: کتابخانۀ طهوری.
وال، ژان آندره و ورنو، روژه (1372). نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفههای هستبودن. ترجمۀ یحیی مهدوی. تهران: خوارزمی.
استیس، والتر تی. (1382). در بیمعنایی معنا هست. ترجمۀ اعظم پویا، مجلۀ نقد و نظر، 8(29-30)، 108-123.
عسکری بروانی مملکت ،معنای زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی با رویکرد قرآن کریم،رساله کارشناسی ارشد،تهران،دانشگاه الزهرا(س)،1392
Burgwinkle, W., Hammond, N., & Wilson, E. (Eds.). (2011). The Cambridge History of French Literature. Cambridge University Press.
Rudd, A. (1997). Kierkegaard and the Limits of the Ethical. Oxford University Press.
Craig, E. (2000). Routledge Encyclopedia of Philosophy: Genealogy to Iqbal.
Copleston, F. C. (1966). A history of philosophy: Bentham to Russell. Paulist Press. Vol. 7
Freeman, S. J., Engels, D. W., & Altekruse, M. K. (2004). Foundations for ethical standards and codes: The role of moral philosophy and theory in ethics. Counseling and Values, 48(3), 163-173.
Ward, Keith. (2000). God, Faith and the New Millennium. Oneworld Publications.
Kierkegaard, S. (1949). Works of love (HV Hong & EH Hong, Eds., Trans.). Princeton, New Jersey: Princeton Univer-sity Press.(Original work published 1847).
Kierkegaard, S. (1983). Kierkegaard's writings, VI, volume 6: fear and trembling/repetition (Vol. 20). Princeton University Press.
Kierkegaard, soren. (1987). Kierkegaard’s Writing, III, Part I: Either/Or. Princeton university press. Princeton, New Jersey.
Kierkegaard, S. (1988). Kierkegaard’s Writings, VIII, Volume 8: Concept of Anxiety: A Simple Psychologically Orienting Deliberation on the Dogmatic Issue of Hereditary Sin. Princeton University Press.
Kierkegaard, S. (1992). Concluding Unscientific postscript to Philosophical Fragment. Translated by: Howard V. Hong and Enda H. Hong. Princeton University.
Kierkegaard, S. (1980). Sikness unto death. Howard V. Hong and Edna H. Hong” by Princeton University Press.
Mill, J. S. (2010). The basic writings of John Stuart Mill: On liberty, the subjection of women and utilitarianism. Modern Library.
Freeman, S. J., Engels, D. W., & Altekruse, M. K. (2004). Foundations for ethical standards and codes: The role of moral philosophy and theory in ethics. Counseling and Values, 48(3), 163-173.
Solomon, R. C. (1974). Existentialism. McGraw-Hill.
Swenson, D. F. (2000). Something about Kierkegaard. Mercer University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 214 |