طراحی یک مداخله تربیتی- حرکتی و ارزیابی اثربخشی آن بر انگیزه پیشرفت نوجوانان فوتبالیست
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی
دوره 15، شماره 1 ، اردیبهشت 1402، صفحه 45-61 اصل مقاله (460.43 K )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2023.353180.1696
نویسندگان
محمد رحیمی* 1 ؛ غلامعلی افروز 2 ؛ محمدکاظم واعظ موسوی 2 ؛ مسعود غلامعلی لواسانی 3
1 گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران پردیس بین المللی کیش، تهران، ایران
2 گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: در دهههای اخیر، نوجوانان و جوانان کشور به ورزش فوتبال روی آوردهاند و لزوم توجه به آموزش پایهای آنان ضروری بهنظر میرسد. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف طراحی و اثربخشی یک مداخلۀ تربیتی- حرکتی بر انگیزۀ پیشرفت نوجوانان فوتبالیست انجام گرفت. روش پژوهش: روش مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری را تمامی کودکان و نوجوانان 12 تا 16 سالة عضو مدارس فوتبال باشگاه سایپا شهر تهران در سال 1401 تشکیل دادند. از بین آنان 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) بر اساس ملاکهای ورود و بهطور هدفمند انتخاب شدند و سپس در دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ انگیزۀ پیشرفت (هرمنس، 1970) بود. گروه آزمایشی، تحت آموزش مداخلۀ تربیتی- حرکتی در 16 جلسة 60 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل در فهرست انتظار بودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و گروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری تفاوت معنادار وجود دارد و مداخلۀ تربیتی- حرکتی موجب بهبود انگیزۀ پیشرفت نوجوانان عضو مدارس فوتبال باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا شد (P<0.05). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر مداخلۀ تربیتی- حرکتی میتواند برای بهبود انگیزۀ پیشرفت نوجوانان عضو مدارس فوتبال باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا کارامد باشد و توصیه میشود که طراحان برنامه در وزارت ورزش و جوانان در راستای بهبود انگیزۀ پیشرفت نوجوانان مدارس فوتبال از این روش استفاده کنند.
کلیدواژهها
انگیزه پیشرفت ؛ مداخله تربیتی- حرکتی ؛ نوجوانان مدارس فوتبال
مراجع
Adeyemo Samer A. (2012). The relationship between effective classroom management and students academic achievement. European J Educational Studies ; 4(3):367-81 .
Bykova, A., Coates, D. (2020). Does experience matter? Salary dispersion, coaching, and team performance. Contemporary Economic Policy , 38(1), 188-205. doi.org/10.1111/coep.12444
Cale, A., Forzoni, R. (2019). The official FA guide to psychology for football . Ramzaninejad R (translators), Tehran, Iran: Bamdadketab. (In Persian)
Doostdari, S., ganjoui, F. A., Soheily, B. (2015). A survey of football talent identification problems. Sport Management Journal , 7(4), 621-635. doi.org/10.22059/jsm.2015.55971 (In Persian)
Fraser-Thomas, J., Côté, J., & Deakin, J. (2008). Understanding dropout and prolonged engagement in adolescent competitive sport. Psychology of sport and exercise , 9 (5), 645-662. doi:org/10.1016/j.psychsport.2007.08.003
Fontanari, J. F. (2017). Awareness improves problem-solving performance. Cognitive Systems Research , 45, 52-58. doi.org/10.1016/j.cogsys.2017.05.003
Farhbod, M., Hadavandkhani, F., Mahshidi, Sh. (2017). Reinforcement sensory-motor skills (teacher's manuel) . Tehran, Iran: Offset Company. (In Persian)
Ghobadi Ansaroodi, K., Naderi Nasab, M., Biniaz, S. A. (2021). The effect of sport managers' management and coaches' performance on the development of Iran football talent identification. New Trends in Sport Management Journal , 8(31), 89-105. (In Persian)
Ghadampour, E., Garavand, H., Sabzian, S. (2020). The relationship between learning styles with achievement motivation and academic achievement of high school students in lorestan province. Educational and Scholastic Studies , 9(2), 7-32. dor:20.1001.1.2423494.1399.9.2.1.1 (In Persian)
Ghoreyshi, M., Samani, S. (2014). Motivational beliefs of children in different family types based on family process and content model. Research in School and Virtual Learning , 2(6), 29-40. dor:20.1001.1.23456523.1393.2.6.3.1 (In Persian)
Ghanbariha, M., Shah Mohammadi, A. (2019). Development of motor skills with the ball . Tehran, Iran: Iran. Textbook Printing and Publishing Company. (In Persian)
Hermans, H. J. (1970). A Questionnaire Measure of Achievement Motivation. J Appl Psychol , 54(4), 353-63. doi.org/10.1037/h0029675
Chin Hsien, H., Richard, C. B., & Mei, C. K. (2002). Transformational Leadership and Organizational Effectiveness in Recreational Sports/Fitness Programs. dalam Journal of Sport , 4 (2), 111-169
Irajirad, A., Malekzadeh, E. (2017). The effect of psychological capita Mediation by motivation on Students' Creativity. Scientific Journal, Research on Innovation and Creativity in the Humanities , 6(4), 51-70. (In Persian)
Kalantari, F., Dolatyari, E. (2018). The effect of advertising on adolescents’ attraction to football schools in Zanjan city. Sport Management Journal , 9(4), 617-634. doi:org/10.22059/jsm.2018.65854 (In Persian)
Kruber, D., Fuchs, E., Jansen, G. (2009). Technik und konditionsschulung fussball . Nasiri, F., Shahi, A. M (translators), Mashhad, Iran: Zarihaftab. (In Persian)
Lim, T., O’Sullivan, D. M. (2016). Case study of mental skills training for a taekwondo olympian. Journal of Human Kinetics , 50(1), 235-45. doi:org/10.1515/hukin-2015-0161
Mahmoodinezhad, S. R., Masoudiyekta, L., Samsamipour, M., Zamaniyan, M., Mahmoodinezhad, O., Kasani, A. (2020). The relationship between progressive motivation and problem solving styles in dezful students. Journal of Development Strategies in Medical Education , 7(1), doi:17-25. 10.29252/dsme.7.1.17 (In Persian)
Nabavi, M., Zokaie, M. (2019). The teaching method of physical education in schools . Tehran, Iran: Samt. (In Persian)
Pruna, R., Tribaldos, L. M., Bahdur, K. (2018). Player talent identification and development in football. Apunts Sports Medicine , 53(198), 43-46. doi: 10.1016/j.apunts.2018.02.002
Phifer, L. W., Crowder, A. K., Elzenrath, T., Hall, R. (2019). Cbt toolbox for childeren and adolescents . Khalilinejad, M (translators), Tehran, Iran: Arjmand. (In Persian)
Razavi, S. Z., Mostahfezian, M., Zahedi, H. (2021). Identification and prioritization of factors influencing the development of fandom culture in the Iranian football premier league. New Trends in Sport Management Journal , 9(33), 41-57. (In Persian)
Reza Soltani, N., Vahdani, M. (2013). Analysis of effective factors on attracting children and teenagers in soccer schools. Quarterly Journal of Research in Sport Management (QRSM) , 2(6), 107-120. doi:org/10.22054/qrsm.2013.489 (In Persian)
Seifpanahi Shabani, J., Khosromanesh, R., Brakhas, H. (2022). Developing a model of factors affecting sport performance and success of football clubs. New Trends in Sport Management Journal , 9(35), 161-177. (In Persian)
Sadeghi, N., Zamani Sani, S. H., Hasanzadeh, N. (2020). The effect of mental skills training on mental profile and dribble performance of teenager soccer players in preparation phase. Sport Psychology . 4(1), 14-27. doi:10.29252/MBSP.4.1.14 ( In Persian)
Sayehmiri, K. (2014). Applied biostatistics and research method . 2nd ed. Ilam, Iran: Nowruzi publishing. (In Persian)
Saif, A. A. (2022). Modern educational psychology: Psychology of learning and instruction . 7nd ed. Tehran, Iran: Doran. (In Persian)
Schmugge, T. (2016). Soccer: the 6-week plan: the guide to building a successful team . Paaho, A. R., Gavahi, A., Shafiei, A. A., Seidi, A. (translators), Tehran, Iran: Azarfar publishing. (In Persian)
Sikora, D., Linek, P. (2023). Effect of a 10-week sensomotor exercise program on balance and agility in adolescent football players: A randomised control trial. Appl. Sci , 13(89), 1-15. doi:org/10.3390/app13010089
Shafie Sarvestani, I. (2017). Pahlavi training . Tehran, Iran: Halal. (In Persian)
Thelwell, R. C., Greenlees, I. A., Weston, N. J. (2010). Examining the use of psychological skills throughout soccer performance. Journal of Sport Behavior , 33(1), 109-127.
Tahmasebipoor, N., Nasri, S., Mohammad Akhoundi, M. S. h. (2021). The effectiveness of teaching mind-based study methods on students' achievement motivation and academic engagement. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning , 9(17),163-181. doi:10.22084/j.psychogy.2021.23440.2270 (In Persian)
Treffinger, D.J., Selby, E.C., Isaksen, S.G. (2007). Understanding individual problem solving style: A key to learning and applying creative problem solving. Learning and Individual Differences , 1-12. doi:org/10.1016/j.lindif.2007.11.007
VaezMousavi, M., Mousavi, A. (2015). Effective factors in sport achievement based on related theories and models. Sport Psychology Studies , 3(10), 25-50. (In Persian)
Weinberg, R. S., Williams, J. M. (2001). Integrating and implementing a psychological skills training program. Applied sport psychology: Personal growth to peak performance , 4, 347-377.
Zarei, M., Mohammadi, F. (2017). The relationship between the level of mental skills and incidence of sports injuries in elite young soccer players: Prospective study. Sport Psychology Studies , 20, 17-26. doi:org/10.22089/spsyj.2017.3842.1387 (In Persian)
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 282
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278