تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,105,649 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,211,156 |
تفاوت تأثیر تبلیغات توسط زنان و مردان ورزشکاردر اشتیاق به خرید کالای ورزشی: نتایج یک آزمایش تجربی | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 125-111 اصل مقاله (502.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2021.303439.2492 | ||
نویسندگان | ||
روح الله فتحیان* 1؛ علیرضا الهی2؛ حسین اکبری یزدی2 | ||
1گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه آزاد، کرمانشاه، ایران | ||
2گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: شناسایی تفاوت تأثیر شیوههای تبلیغاتی، در ادراک و واکنشهای رفتاری خرید زنان و مردان، به موضوع مهمی در علم بازاریابی و صنعت تبلیغات تبدیل شده است. به این منظور هدف از این تحقیق، بررسی تفاوت تأثیر تبلیغات توسط زنان و مردان ورزشکار در میزان اشتیاق به خرید کالاهای ورزشی است. روش پژوهش: این تحقیق نیمهتجربی بوده و برای انجام آن از پرسشنامۀ استاندارد تجربه، اعتماد و جذابیت اشخاص نامدار اوهانیان (1990) و پرسشنامة اشتیاق به برند و محصول، زیچکوسکی (1985) استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط متخصصان و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ ( 90/0=α ) و ( 93/0=α ) تأیید شد. نمونۀ آماری 60 نفر از دانشجویان رشتۀ تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرمانشاه بودند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی جمعآوری و با استفاده از نرمافزار spss23و روشهای آماری تی نمونۀ وابسته و آزمون d کوهن تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: استفاده از ورزشکاران مرد در تبلیغات ورزشی تأثیر مثبت بیشتری بر تمایل افراد به خرید دارد. همچنین زنان تحت تأثیر تبلیغات، نگرشها و تمایلات بیشتر تمایل به خرید کالاهای ورزشی قرار دارند. نتیجهگیری: تأثیر تبلیغات بر زنان و مردان متفاوت است، اما این تأثیر در گروه زنان بیشتر است، زیرا زنان شنوندۀ بهتری هستند و بیشتر در معرض تغییر دیدگاه ناشی از تأثیر تبلیغات قرار میگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات؛ تمایل به خرید؛ جنسیت؛ کالای ورزشی؛ ورزش | ||
مراجع | ||
Collignon, H. The sports market (2020). Retrieved 28 October, 2020 from: https://www.kearney.com/communications-media-technology/article?/a/the-sports-market.
ESPN staff, World Fame 100. ranking of the most famous women athletes (2019). Retrived 24 may, 2020 from: https://www.espn.com/espnw/sports/story/_/id/26106267/world-fame-100-2019-ranking-most-famous-women-athletes.
Global market insights, inc.- logo. Athletic Footwear Market size, Industry Analysis Report, Regional Outlook (U.S., Germany, UK, Italy, Russia, China, India, Japan, South Korea, Brazil, Mexico, Saudi Arabia, UAE, South Africa), Price Trend, Competitive Market share & Forecast 2016. 2023, Report ID: GMI474(2016). Retrived 24 may, 2020: https://www.gminsights.com/industry-analysis/athletic-footwear-market.
Marketing to the Modern Female Sports Fan. (2017). Retrieved 28 October, 2020 from: https://www.evokad.com/marketing-female-sports-fans/ .
Mukherjee, D. Impact of celebrity endorsement on brand image, Social Science Electronic Publishing. 2009; (6): 2-35. Available: http://ssrn.com/abstract=1444814.
Prakash. Sex Roles and Advertising Preferences; Journal of Advertising research. 1992; 32(3): 43-52.
Vahdat, M. Sex-based marketing. (2011). Retrived 24 may, 2020 from: http://businessplan.blogfa.com/post/19. (in persian).
Women’s Sports Presents Under Tapped Marketing Opportunities (2018). Retrived 24 may, 2020 from: https://lizdolinski.com/womens-sports-presents-tapped-marketing-opportunities/. Copyright © 2018 Liz Dolinski. All Rights Reserved http://www.espn.com/espn/feature/story/_/id/26113613/espn-world-fame-100-2019.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 400 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 239 |