
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,240 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,240,089 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,077,110 |
بررسی دانش محتوایی تربیتی فناوری درک شده فارغ التحصیلان ایرانی رشته آموزش زبان فرانسه در دوران همه گیری کووید-19 | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 13، شماره 3، آذر 1402، صفحه 373-397 اصل مقاله (1.38 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2023.352493.1003 | ||
نویسندگان | ||
سوده اقتصاد* ؛ مرضیه مهرابی | ||
گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تحلیل دانش محتوایی تربیتی فناوری (TPACK) درک شده نودانشآموختگان ایرانی از رشته آموزش زبان فرانسه، در راستای بررسی آمادگی آنها برای تدریس حرفهای خود بر اساس هفت مؤلفه این دانش، و نیز بررسی نقش نوع دوره آموزشی و تجربیات تدریس قبلی بر میزان درک شده دانش محتوایی تربیتی فناوری آن ها میباشد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه الکترونیکی (Baser et al, 2016)، متشکل از 39 گویه در مورد هفت مؤلفه فرعی TPACK جمعآوری شد. چهل و هشت تازه فارغ التحصیل/مدرس ایرانی پیش از خدمت زبان فرانسه به پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج حاکی از آن بود که به طور کلی، شرکتکنندگان ارزیابی مثبتی از دانش محتوایی تربیتی فناوری خود دارند، اگرچه دانش آنها در زیرمجموعههایی مانند بکارگیری فناوری در آموزش و یادگیری تعاملی و مشارکتی زبان، نیازمند توسعه میباشد. علاوه بر این، در حالی که رابطه معناداری بین نوع آموزش (حضوری یا مجازی) و سطح کلی و زیرمجموعههای دانش محتوایی تربیتی فناوری این افراد مشاهده نشد، شرکت کنندگان با تجربه تدریس قبلی، دانش محتوایی و دانش تربیتی بالاتری داشتند، امری که بیانگر آن است که رشد این دو حوزه دانش، درکنار دورههای نظری رشته آموزش، وابسته به تجربیات تدریس عملی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش محتوایی تربیتی فناوری؛ فناوری؛ فارغالتحصیلان رشته آموزش زبان فرانسه؛ تجربه تدریس؛ ایران | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Scott, K. C., & Nimon, K. (2020). Construct validity of data from a TPACK self-assessment instrument in 2-year public college faculty in the United States. Journal of Research on Technology in Education, 1-19.
Serhat, K. (2019). TPACK: Technological Pedagogical Content Knowledge Framework. Article retrieved on Nov, 10, 2010 at https://educationaltechnology.net/technological-pedagogical-content-knowledge-tpack-framework/.Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 807 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 518 |