تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,525,073 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,786,246 |
«رنج زشتی» بازسازی معنایی تجربه زیسته زشترویی | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
دوره 29، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 241-254 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2023.91910 | ||
نویسنده | ||
خدیجه حاتمی خلجان* | ||
دکتری جامعه شناسی دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
«در زندگی زخمهایی هست که مثل خوره در انزوا روح را آهسته می خورد و می تراشد این دردها را نمی شود به کسی اظهار کرد». زشتی انحراف از معیارهای زیبایی و برچسبی است که برای افراد مشمول، نوعی داغ و تجربهای بغرنج، همراه با پیامدهای ناگوار می باشد. این پژوهش به بررسی تجربه زیسته از انگ “زشت”رویی پرداخته است. به دلیل حساسیت اخلاقی مسئله در جامعه و احترام به عزتنفس افراد نمونه، بجای مصاحبه از روشهای بدون مزاحمت و محجوب استفاده گردید، به این نحو که نظرات و درد دلهایی که توسط این افراد در سایتها و انجمنها و تالارهای گفتگوی آنلاین درج گردیده بود جمعآوری و وارد نرمافزار مکس کیودا[1] گردید. در این مطالعه، مقولههای اصلی، در نظرات 204 کاربر به اشباع رسید . نتایج پژوهش حاضر نشان داد؛ درک زشترویی خویشتن در اکثر مواقع بیش ازآنچه پدیدهای ذاتی باشد به سه عامل عمده مرتبط است: 1- برچسبزنی از سوی دیگری 2- مقایسه خود با دیگری3- بازنمایی و تعریفی محدود از زیبایی در رسانه ها. زشترویی با تجربیات و خودپنداره هایی مانند تنفرآمیز بودن، شرم آوری، بدشگون و شروربودن، ناقص و لکه ننگ بودن در افراد همراه است. از پیامدهای بسیار شایع این مسئله میتوان به مورد تمسخر و تحقیر واقعشدن، مشکلات روحی، پایین آمدن عزتنفس، پسرفت، تنهایی و طرد شدن از سوی جنس مخالف، مشکلات تشکیل خانواده و فرزندآوری اشاره کرد. استراتژیهای این افراد را در مواجهه با تجربه زشترویی را میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد: 1- استراتژیهای ناسازگاری منفعلانه (گریه، شکایت، افسردگی، اعتیاد و...) 2- استراتژیهای تغییر (جبران-هویت زدایی و پنهان سازی)3 - استراتژیهای پذیرش (کنار آمدن و بالا بردن عزت به نفس، شکرگزاری). به دلیل کلیشه سازیهای منفی که در رسانهها و جامعه در مورد افراد زشترو وجود دارد این افراد برخوردهای نامحترمانه ای را تجربه میکنند. نتایج این پژوهش بازتاب اندکی از وضعیت غمبار و زجرهای عمیقی است که افراد زشترو در طول زندگی بخصوص در سنین نوجوانی با آن دست به غریبان هستند، وضعیتی که با تغییر نگرش مرسوم و پیریزی گفتمان «زشت شرور و تنفرآمیز نیست»، امکان اصلاح و بهبود آن وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
زشترویی؛ تجربه زیسته؛ انگ؛ کلیشه؛ پیامدها؛ استراتژیها | ||
مراجع | ||
پروری, پیمان. (1398). خوانشی نو از روش پدیدارشناسی؛ بنیانهای فلسفی، رویکردها و چارچوب اجرای تحقیق پدیدارشناسی. مطالعات جامعهشناسی 12(44).87-106.
حمید عباداللهی، اکبر پیری، منصور موقر نربین، (1391). داغ ننگ و هویت اجتماعی: بررسی موردی عوامل اجتماعی داغ ننگ زننده بر افراد دارای معلولیت جسمانی آشکار در شهر رشت، نشریه بررسی مسائل اجتماعی ایران، 2(1)، 195
دوان شولتز و سیدنی آلن شولتز (1395) نظریههای شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی. نشر ویرایش.
سلیمی، علی و داوری، محمد (۱۳۸۰). جامعهشناسی کجروی (کتاب اول مجموعه مطالعات کجروی و کنترل اجتماعی)، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه
کوزر، لوئیس (1383) زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، محسن ثلاثی، تهران، علمی، 1373، چاپ یازدهم
گافمن، اروینگ (1386) داغ ننگ، چارهاندیشی برای هویت ضایعشده، ترجمـه مسـعود کیانپور، تهران: نشر مرکز.
گرچن ای. هندرسن (1395) «تاریخِ زشتی میگوید چیزی به نام زشتی وجود ندارد». ترجمه محمد غفوری. همشهری جوان. شماره.548
هدایت، صادق(1315) بوف کور. انتشارات روزنامه ایران.
Ablon, Joan. (2002). The nature of stigma and medical condition. Epilepsy
Dion, K., Berscheid, E., & Walster, E. (1972). What is beautiful is good. Journal of personality and social psychology, 24(3), 285.
Erikson, Kai T. 1964. “Notes on the Sociology of Deviance.” Pp. 9-20 in The Other Side, edited by Howard Becker. New York: The Free Press
Given, L. M. (Ed.). (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Sage publications.
Heatherton, Todd F. (2000).The social psychology of stigma. The Guilford
Heckert, D. M., & Best, A. (1997). Ugly duckling to swan: Labeling theory and the stigmatization of red hair. Symbolic Interaction, 20(4), 365-384.
Kaczorowski, J. (1989). The good, the average and the ugly: a socio-economic dimension of physical attractiveness.
Kanazawa, S., & Still, M. C. (2018). Is there really a beauty premium or an ugliness penalty on earnings?. Journal of Business and Psychology, 33(2), 249-262.
Kitsuse, John. 1980. “Coming Out All Over: Deviants and the Politics of Social Problems.” SocialProblems 28: 1 - 13.
Langlois, J. H., Kalakanis, L., Rubenstein, A. J., Larson, A., Hallam, M., & Smoot, M. (2000). Maxims or myths of beauty? A meta-analytic and theoretical review. Psychological bulletin, 126(3), 390.
Mauss, Marcel 1973. 'Techniques of the Body'. Economy and Society 2: 7s88.
Mead, Margaret 1977 [1949]. Male and Female. New York: Morrow Quill.
Polkinghorne, d. e (1989), phenomenological research methods‖ in r.s. valle & s. halling (eds.), existential phenomenological perspectives in psychology(pp.41-60). New York: plenum press. Sen, A. (2000). Social exclusion: Concept, application, and scrutiny
Synnott, A. (1989). Truth and goodness, mirrors and masks--Part I: A sociology of beauty and the face. The British Journal of Sociology, 40(4), 607-636.
Wilhelm, P., & Calatayud, M. M. (2016). Family, Peer and Media Influence on Cuban and Mexican Women’s Perception of Feminine Beauty and Their Body Esteem. In Beauty: Exploring Critical Perspectives (pp. 13-26). Brill.
Zhang, Juyan (2006). «Public diplomacy as Symbolic interactions:A case study of Asian tsunami relief campaigns>>, Public Relation Review, 32:26-32. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 360 |