تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,087 |
مقایسه ویژگی های بلاغی محتوای مرتبط با کووید ـ 19 در تلویزیون، خبرگزاری ها و اینستاگرام | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 32، اسفند 1400، صفحه 107-134 اصل مقاله (725.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/gmj.2023.354274.1286 | ||
نویسنده | ||
سیده زهرا اجاق* | ||
دانشیار گروه ارتباطات علم و فناوری. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
ارتباطات بحران در همهگیری کووید ـ 19 به انواع اطلاعات و شیوه تولید محتوا در رسانههای رسمی و غیررسمی بستگی دارد. این مقاله با تمرکز بر فنون ساخت پیام، ویژگیهای بلاغی پیامهای تولید شده در این دوره را در چهار خبرگزاری، اخبار ساعت 21 شبکه اول سیما و متون اینستاگرام طی ماههای اول شیوع همهگیری کووید ـ 19 تحلیل میکند. چارچوب مفهومی مبتنی بر اهمیت ادراک در مدیریت بحران و سه دسته اطلاعات آموزشی، انطباق پذیری و درونی ساختن در شرایط بحرانی استرجز است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و شناسایی ابزارهای بلاغی بکار رفته در متون با تاکید بر دو مفهوم استعاره و طرح در مدل لی، فنون تولید محتوا شناسایی میشوند. یافتهها نشان میدهند که فنون تولید محتوا از سه منظر قالب ارائه، شیوه تولید محتوا و هدف تولید محتوا قابل تفکیک هستند. نتایج نشان میدهند که در هر سه رسانه ابزارهای بلاغی هم در راستای ایجاد تغییر در رفتار فعلی و هم برای ایجاد رفتار جدید به کار رفتهاند. مقابله با ضدعلم در خبرگزاریها و اینستاگرام مشاهده میشود اما تلویزیون به آن بیتوجه است. قابلیت اثرگذاری محتوا در تغییر رفتار مخاطب به ترتیب در اینستاگرام، خبرگزاری و تلویزیون کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات بحران؛ ابزارهای بلاغی؛ تحلیل محتوای کیفی؛ تغییر رفتار؛ رسانه ها | ||
مراجع | ||
خبرگزاری فارس (12 دی 1401). ایران در پیک هشتم کرونا/ ماسک زدن و واکسن یادآور را فراموش نکنید. خبرگزاری فارس .https://www.farsnews.ir/news/14011012000103/
دوست محمدی، فاطمه، رحمانی، عبدالله، رضائیان، محسن (1400). اپیدمیولوژی و راهکارهای مقابله با بیماری کرونا ویروس جدید (کووید ـ 19) (مروری روایی). مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 20 (5)، 571-596.
مهرابی، داود (1400). الگوی مصرف رسانههای اجتماعی و انجام رفتارهای پرخطر در میان جوانان 18 تا 15 سال. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مالمیر، راضیه، ماهر، علی، طغیانی، راهله، صفری، محمدصالح (1399). مدیریت بحران بیماری کووید 19: بازمهندسی نظام ارائه خدمات سلامت در ایران. مجله علمی ـ پژوهشی سازمان نظام پزشکی، 38 (1)، 11-18.
معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1398). اطلاعیه معاونت مطبوعاتی درباره اطلاعرسانی در خصوص ویروس کرونا، 1 اسفند 1398، https://press.farhang.gov.ir/fa/news/515760/
Baron, C. (n.d.). Coronavirus: impact on media consumption worldwide. Statista. https://www.statista.com/study/75012/global-media-consumption-and-the-coronavirus/
Caldiero, C., Taylor, M., & Ungureanu, L. (2010). Organizational and Media Use of Technology during Fraud Crises. In W. T. Coombs; S. J. Holladay (Ed.), The Handbook of Crisis Communication, 396–409). Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444314885.ch19
Cinelli, M., Quattrociocchi, W., Galeazzi, A., Valensise, C. M., Brugnoli, E., Schmidt, A. L., Zola, P., Zollo, F., & Scala, A. (2020). The COVID-19 social media infodemic. Scientific Reports, 10(1). https://doi.org/10.1038/s41598-020-73510-5
Coombs, W. T. (2008). Parameters for Crisis Communication. In; S. J. W. T. Coombs & Holladay (Eds.), The Handbook of Crisis Communication, 17–53. Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444314885.ch1
Cornelissen, J. P., Holt, R., & Zundel, M. (2011). The Role of Analogy and Metaphor in the Framing and Legitimization of Strategic Change. Organization Studies, 32(12), 1701–1716. https://doi.org/10.1177/0170840611425729
Culp, W. C. (2020). Coronavirus Disease 2019: In-Home Isolation Room Construction. A&Amp; a Practice, 14(6), e01218. https://doi.org/10.1213/xaa.0000000000001218
Falkheimer, J., & Heide, M. (2010). Crisis Communicators in Change: From Plans to Improvisations. In W. T. Coombs; S. J. Holladay (Ed.), The Handbook of Crisis Communication, 511–526. Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444314885.ch25
Frandsen, F., & Johansen, W. (2017). The Apology of a Sports Icon: Crisis Communication and Apologetic Ethics. HERMES - Journal of Language and Communication in Business, 20(38), 85-104. https://doi.org/10.7146/hjlcb.v20i38.25906
Fraustino, J. D.; Liu, B. F. (2017). Towards More Audience-oriented Approaches to Crisis Communication and Social Media Research. In L. Austin & Y. Jin (Eds.), Social Media and Crisis Communication (pp. 129–140). Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9781315749068
Garcés-Prettel, M.; Navarro-Díaz, L. R.; Jaramillo-Echeverri, L. G. & Santoya-Montes, Y. (2021). CADERNOS DE Saúde Pública, 37 (2): e00203520
Glasser, T. L., & Ettema, J. S. (1994). The language of news and the end of morality. Argumentation, 8(4), 337–344. https://doi.org/10.1007/bf00733477
Globalwebindex (2020). Coronavirus Research, Series 4: Media Consumption and Sport, trends@globalwebindex.com
HOFFMAN-GOETZ, L., SHANNON, C., & CLARKE, J. N. (2003). Chronic Disease Coverage in Canadian Aboriginal Newspapers. Journal of Health Communication, 8(5), 475–488. https://doi.org/10.1080/10810730390233299
Institute for PR. (2022, May 23). Crisis Management and Communications. Institute for Public Relations. https://instituteforpr.org/crisis-management-and-communications/
Kline, K. N. (2006). A Decade of Research on Health Content in the Media: The Focus on Health Challenges and Sociocultural Context and Attendant Informational and Ideological Problems. Journal of Health Communication, 11(1), 43–59. https://doi.org/10.1080/10810730500461067
Kock, C. (2004). PLENARY SESSION IV. Rhetorics in Media Studies – Media Studies in Rhetorics. Rhetoric in Media Studies. Nordicom Review, 25(1–2), 103–110. https://doi.org/10.1515/nor-2017-0274
Leigh, J. H. (1994). The use of figures of speech in print ad headlines. Journal of Advertising, 23(2), 17-33.
Lessons, T. (2009). Defining Crisis Communication. In Part 1: The lessons (Issue Cdc, pp. 2–24). http://www.uk.sagepub.com/upm-data/37705_1.pdf
Li, S. C. S., Wu, T. Y., Zeng, H. K., & Lo, S. Y. (2022). Channels Adopted for Information Seeking during COVID-19: Comparing Social Media with News Media and Interpersonal Communication in Taiwan. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(15), 9321. https://doi.org/10.3390/ijerph19159321
Lichtenberg, J., & MacLean, D. (1991). The role of the media in risk communication. Communicating Risks to the Public, 157–173. https://doi.org/10.1007/978-94-009-1952-5_9
Monsefi, R., & Sepora Tengku Mahadi, T. (2017). The Rhetoric of Persian News Headlines: A Case Study of Euronews. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 6(2), 36. https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.6n.2p.36
Musiał, K., & Kazienko, P. (2012). Social networks on the Internet. World Wide Web, 16(1), 31–72. https://doi.org/10.1007/s11280-011-0155-z
Nekliudov, N. A., Blyuss, O., Cheung, K. Y., Petrou, L., Genuneit, J., Sushentsev, N., Levadnaya, A., Comberiati, P., Warner, J. O., Tudor-Williams, G., Teufel, M., Greenhawt, M., DunnGalvin, A., & Munblit, D. (2020). Excessive Media Consumption About COVID-19 is Associated with Increased State Anxiety: Outcomes of a Large Online Survey in Russia. Journal of Medical Internet Research, 22(9), e20955. https://doi.org/10.2196/20955
Pan, P. L., & Meng, J. (2016). Media Frames across Stages of Health Crisis: A Crisis Management Approach to News Coverage of Flu Pandemic. Journal of Contingencies and Crisis Management, 24(2), 95–106. https://doi.org/10.1111/1468-5973.12105
Prieto-Ramos, F., Pei, J., & Cheng, L. (2020). Institutional and news media denominations of COVID-19 and its causative virus: Between naming policies and naming politics. Discourse & Amp; Communication, 14(6), 635–652. https://doi.org/10.1177/1750481320938467
Roche, J. P., & Muskavitch, M. A. T. (2003). Limited Precision in Print Media Communication of West Nile Virus Risks. Science Communication, 24(3), 353–365. https://doi.org/10.1177/1075547002250300
Sellnow, Timothy L; Vidoloff, K. G. (2009). Getting crisis communication right. Food Technology, 63(9), 40–45. https://www.researchgate.net/publication/291295956_Getting_crisis_communication_right/link/5c531fb1299bf12be3f0e824/download.
Social Media Stats Islamic Republic of Iran | Statcounter Global Stats. (n.d.). StatCounter Global Stats. https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/iran
Sturges, D. L. (1994). Communicating through Crisis. Management Communication Quarterly, 7(3), 297–316. https://doi.org/10.1177/0893318994007003004.
Túñez-López, M., Vaz-Álvarez, M., & Fieiras-Ceide, C. (2020). Covid-19 and public service media: Impact of the pandemic on public television in Europe. El Profesional De La Información. https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.18.
Voss, M., & Lorenz, D. F. (2016). Sociological Foundations of Crisis Communication. In C. Schwarz, Andreas; Seeger, Mattew W.; Auer (Ed.), The Handbook of International Crisis Communication Research, 45–55. Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118516812.ch5 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 379 |