تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,498,072 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,904 |
آگاهی اعضای هیئت علمی با مفاهیم و مصادیق سوءرفتار علمی مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 56، شماره 4، دی 1401، صفحه 53-68 اصل مقاله (635.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2023.353362.1665 | ||
نویسنده | ||
داریوش مطلبی* | ||
دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی میزان آگاهی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهر ری با مفاهیم و مصادیق سوءرفتار پژوهشی و ارائه راه کارهایی برای کاهش آن است. روشپژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجراء، پیمایشی است. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد. روایی پرسشنامه به وسیله جمعی از استادان متخصص تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 788/. محاسبه شد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهر ری، که به صورت تماموقت با این واحد دانشگاهی همکاری دارند، است. با توجه به کثرت اعضای هیئت علمی، نمونه مورد مطالعه با استفاده از فرمول کوکران به تفکیک حوزه تخصص اعضای هیئت علمی محاسبه و با توجه به ماهیت مسئله و فرضیههای پژوهش، از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کروسکال والیس) با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. ویرایش 20 صورت گرفت. یافتهها: بر اساس یافتهها، میزان آگاهی اعضای هیئت علمی با مفاهیم و مصادیق سوءرفتار علمی (جعل، تحریف، سرقت علمی و ادبی) بالاتر از حد متوسط و در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارد؛ اما از میان این سه مؤلفه، آگاهیشان نسبت به مفهوم جعل نسبت به دو مؤلفه دیگر کمتر بود. بر اساس یافتهها، تفاوت معناداری بین شناخت مفاهیم و مصادیق سوءرفتارهای پژوهشی (جعل، تحریف، سرقت علمی-ادبی) با حوزههای تخصص و رتبه علمی و دانشگاهی اعضای هیئت علمی وجود ندارد. نتیجهگیری: افزایش میزان آگاهی اعضای هیئت علمی از مصادیق سوءرفتار علمی، نه تنها بهکاهش رفتارهای غیرعلمی در میان اعضای هیئت علمی منجر میشود، بلکه جایگاه ایران در سطح بینالمللی در این حوزه را که در سالهای اخیر با مشکلاتی همراه بوده، ارتقاء میدهد. مهمترین راهکار پیشنهادی برای کاهش سوءرفتار علمی، راهاندازی و برگزاری دورههای آموزشی اجباری برای آشنایی اعضای هیئت علمی و دانشجویان با مفاهیم و مصادیق سوءرفتار پژوهشی میدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
سوءرفتار علمی؛ سرقت علمی؛ جعل دادهها؛ تحریف؛ اعضای هیئت علمی؛ دانشگاه آزاد اسلامی | ||
مراجع | ||
اسلامنواز، هادی (1392). بررسی دیدگاه دانشجویان رشتههای مختلف درمقطع تحصیلات تکمیلی نسبت به تقلب علمی: مطالعه موردی دانشگاه گیلان. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه گیلان. پورنقی، رویا؛ خسروی، مریم (1399). شناسایی و دستهبندی بداخلاقیهای علمی دانشجویان (مرور نظاممند). اخلاق در علوم و فناوری، 15(2)، 3-14. خرازی، نیلوفر (1397). مطالعه تقلب علمی دانشجویان: کاربست نظریه فشار عمومی اگنیو. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه مازندران. خسروان، شهلا؛ منصوریان، محمدرضا؛ محمدپور، علی؛ خزائلی، پیام و عجم خامس فدافن، سمانه (1394). وضعیت رعایت اخلاق در پژوهشهای دانشجویی، عوامل مرتبط و راهکارهای اصلاح آن از دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی در سال 1392. آموزش پرستاری،4(4)، 71-63. خموئی، مقصود (1396). آسیب شناسی اخلاق در پژوهش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) دانشگاه علامه طباطبایی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. رجبزادهعصارها، امیرحسین (1390). مطالعه میزان آشنایی اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران با تعاریف و مصادیق سوءرفتارهای پژوهشی و روشهای کاهش آن. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1377). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگه. سهیلی، فرامرز؛ حمیدی، آذین، و خاصه، علیاکبر (1400). بررسی تأثیر درک سرقت علمی، نگرش به سرقت علمی، ارزشهای شخصیتی و محقپنداری تحصیلی بر میزان سرقت علمی در بین دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 55(2)، 1-20. https://doi.org/10.22059/jlib.2022.331852.1571 شقاقی، مهدی (1400). اثرات متقابل کلانساختارهای اجتماعی در پدیدۀ سرقت علمی (مطالعۀ موردی: ایران). پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۷(۲)، ۴۳۸-۴۱۱. صبار، شاهو؛ معصومیفر، علی و محمدی، سعید (1398). آنجا که نمیدانیم چگونه اخلاقی باشیم؛ پژوهشی در میزان آگاهی یر مصادیق سرقت معنوی. تحقیقات فرهنگی ایران، 12(3)، 1-27. صمدی، ثریا؛ عباسی، فهیمه و جلال زاده، سارا (1393). مسائل اخلاقی در انتشار مقالات علمی: بررسی انواع و علل سوءرفتارهای علمی در پژوهشهای علوم پزشکی. اخلاق در علوم و فناوری، 9(2)، 30-40. طالبی، فهیمه؛ جاهد، حسینعلی و ساریخانی، ناهید (1400). مولفهها و شاخصهای ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران. خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، 12(1)، 147-162. علیزادهاقدم، محمد باقر؛ عباس زاده، محمد؛ شیشوانی، عسل و تجویدی، مینا (1390). بررسی تعیینکنندههای پایبندی به اخلاق علمی در بین اعضای هیئت علمی؛ مطالعه موردی دانشگاه تبریز. سیاست علم و فناوری، 3(4), 57-69. فتحی، معصومه (1392). گرایش به سرقت علمی بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاههای استان سیستان و بلوچستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان. فعلی، سعید؛ بیگلری، نگین و پزشکی راد، غلامرضا (1391). نگرش و رفتار دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه سرقت علمی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 65، 133-151. قربی، علی؛ فهیمیفر، سپیده (1399). ابعاد و الگوهای همکاری آثار سلب اعتبار شده به عنوان مصداق سوءرفتار پژوهش در طرح بینالمللی و ایران. پژوهشنامه علم سنجی، 6 (1)، 149-172. کیوانآرا، محمود، اجاقی، رضوان؛ چشمهسهرابی، مظفر و پاپی، احمد (1392). گونه شناسی تقلبها و سرقتهای علمی؛ با استفاده از شناخت تجربیات صاحب نظران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 10(3)، 460-449. مروتی، مرضیه؛ و ریاحینیا، نصرت (1398). سلب اعتبار مقالههای حوزه غدد درونریز و متابولیسم: دلایل و ویژگیها. مدیریت سلامت، 22(4)، 50-61. مروتی، مرضیه؛ عرفانمنش، محمدامین (1399). سلب اعتبار بروندادهای علمی و مصادیق بداخلاقی پژوهشی. اخلاق در علوم و فناوری، 15(4)، 62-69. ملکزاده، رضا (1378). دستبرد علمی و ضرورت پیشگیری از آن. هفتهنامه سپید، 7(387)، قابل دسترس: http://www.salamatiran.com/NSite/FullStory/?Id=19973&type=3 نسترنبروجنی، ایمان؛ اسدی، حسن و نصیری، خسرو (1395). بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی به صاول اخلاق پژوهش در دانشگاههای تهران. مدیریت ورزشی، 8(5)، 655- 664. References Bailey, J. (2013). Plagiarism and the pulpit: when religion meets attribute. Retrieved form http://www.plagiarismtoday.com Carafoli, E. (2015). Scientific misconduct: the dark side of science. Rendiconti Lincei, 26, 369–382. https://doi.org/10.1007/s12210-015-0415-4 Gasparyan A. Y., Nurmashev, B., Seksenbayev, B., Trukhachev, V. I., Kostyukova, E. I. & Kitas, G. D. (2017). Plagiarism in the Context of Education and Evolving Detection Strategies. Journal of Korean Medical Science, 32(8), 1220-1227. https://doi.org/10.3346/jkms.2017.32.8.1220 Holm, S., & Hofmann, B. (2018). Associations between attitudes towards scientific misconduct and self-reported behavior. Accountability in Research, 25(5), 290-300. https://doi.org/10.1080/08989621.2018.1485493 Khadilkar, S. S. (2018). Scientific misconduct: A global concern. The Journal of Obstetrics and Gynecology of India, 68(5), 331-335. https://doi.org/10.1007/s13224-018-1175-8 Kwong, T., Ng, H., Mark, K., & Wong, E. (2010). Students' and faculty's perception of academic integrity in Hong Kong. Campus-Wide Information Systems, 27(5), 341-355. https://doi.org/10.1108/10650741011087766 Nurunnabi, M., & Hossain, M. A. (2019). Data falsification and question on academic integrity. Accountability in Research, 26(2),108-122. https://doi.org/10.1080/08989621.2018.1564664 Okonta, P., & Rossouw, T. (2014). Misconduct in research: A descriptive survey of attitudes, Perceptions and associated factors in a developing country. BMC medical Ethics,15(25), 341-359. Pritchett, S. (2010). Perceptions about plagiarism between faculty and undergraduate students. (Dissertation). Alliant International University, San Diego. Rokni, M. B., Bizhani, N., Habibzadeh, F., Farhud, D. D., Mohammadi, N., & Alizadeh, A. (2020). Comprehensive survey of plagiarism in Iran. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(7), 1441-1448. https://doi.org/10.12669/pjms.36.7.3456 Sarlauskiene, L. & Stabingis, L. (2014). Understanding of plagiarism by the students in HEIs of Lithuania. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 110, 638-646. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.908 Shaghaghi, M., & Vasfi, M. R. (2019). An investigation into the underpinning factors of plagiarism among universities in Iran. Libri, 69(3), 201-212. https://doi.org/10.1515/libri-2017-0100 Tijdink, J. K., Verbeke, R. & Smulders, Y. M. (2014). Publication pressure and scientific misconduct in medical scientists. Journal of Empirical Research on Human Research Ethics, 9(5), 64-71. https://doi.org/10.1177/1556264614552421 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 276 |