تاًثیر هدفگزینی عملکرد به صورت خودکنترل و مربیکنترل بر یادگیری مهارت پاس فوتبال؛ کاربرد نظریه انتخاب
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی
دوره 15، شماره 1 ، اردیبهشت 1402، صفحه 19-30 اصل مقاله (419.2 K )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2023.352569.1691
نویسندگان
سعید شکری* 1 ؛ محمدتقی اقدسی 2 ؛ بهزاد بهزادنیا 3
1 گروه رفتار حرکتی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده
مقدمه: هدف گزینی به عنوان یک مداخلۀ شناختی موجب تقویت عملکرد می شود. با وجود این هدفگزینی به صورت خودکنترل در طول مراحل یادگیری بررسی نشده است. بنابراین هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر هدف گزینی عملکرد به صورت خودکنترل و مربی کنترل بر یادگیری پاس فوتبال با تمرکز بر تئوری انتخاب بود.روش پژوهش: شرکتکنندگان 30 پسر 18 تا 28 ساله بودند که به صورت سازمان یافته در تمرینات فوتبال شرکت نداشتند. ابتدا پیش آزمون از شرکتکنندگان گرفته شد و سپس آنها در یک طرح نیمه تجربی و به صورت سیستماتیک در یکی از سه گروه هدف گزینی عملکرد خودکنترل، هدف گزینی عملکرد مربی کنترل و کنترل شرکت کردند. پس از 15جلسه تمرین بلافاصله آزمون اکتساب و پس از 72 ساعت آزمونهای یادداری و انتقال گرفته شد.یافته ها: نتایج تحلیل واریانس2*3) مرحله * گروه) نشان داد که در آزمون اکتساب عملکرد گروهها بهبود یافت، اماتفاوت معناداری بین آنها مشاهده نشد. همچنین تحلیل واریانس یک سویه نشان داد که در هر دو مرحلۀ یادداری و انتقال بین گروهها تفاوت وجود دارد و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که هر دو گروه مداخلۀ هدف گزینی خودکنترل و مربی کنترل نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری دارند و تفاوتشان معنادار است.نتیجه گیری: یافته های تحقیق حاکی از آن بود که عملکرد گروههای هدف گزینی به صورت خودکنترل و مربی کنترل نسبت به گروه کنترل بهتر بود و هدفگزینی خودکنترل مزیت بیشتری نسبت به سایر گروهها دارد. پیشنهاد می شود از راهبرد هدف گزینی به صورت خود کنترل در پروتکل های تمرینی استفاده شود.
کلیدواژهها
پاس فوتبال ؛ تئوری انتخاب ؛ خودکنترل ؛ مربیکنترل ؛ هدفگزینی
مراجع
Brewer, B. W., Haznadar, A., Katz, D., Van Raalte, J. L., & Petitpas, A. J. (2019). A mental warm-up for athletes. The Sport Psychologist , 33 (3), 213-220. https://doi.org/10.1123/tsp.2018-0120
Brinkman, C., Baez, S. E., Genoese, F., & Hoch, J. M. (2019). Use of goal setting to enhance self-efficacy after sports-related injury: A critically appraised topic. Journal of sport rehabilitation , 29 (4), 498-502. https://doi.org/10.1123/jsr.2019-0032
Bieleke, M., Kriech, C., & Wolff, W. (2019). Served well? A pilot field study on the effects of conveying self-control strategies on volleyball service performance. Behavioral Sciences , 9(9), 93–105. https://doi.org/10.3390/bs9090093
Bradley Smith, C. I., CTRTC, I., CCJP, S., Shannon, R. K., & Ashley, E. S. (2011). Assessing the efficacy of a choice theory-based alcohol harm reduction intervention on college students. International Journal of Choice Theory® and Reality Therapy , 30 (2), 52.
Cleary, T. J., & Zimmerman, B. J. (2004). Self‐regulation empowerment program: A school‐based program to enhance self‐regulated and self‐motivated cycles of student learning. Psychology in the Schools , 41 (5), 537-550. https://doi.org/10.1002/pits.10177
Durdubas, D., Martin, L. J., & Koruc, Z. (2020). A season-long goal-setting intervention for elite youth basketball teams. Journal of Applied Sport Psychology , 32 (6), 529-545. https://doi.org/10.1080/10413200.2019.1593258
Ferrari, M. (1996). Observing the observer: Self-regulation in the observational learning of motor skills. Developmental review , 16 (2), 203-240. https://doi.org/10.1006/drev.1996.0008
Glasser, W. (2008). Station of the mind: new direction for reality therapy . New York.
Gessler, W. (2006). Choice theory of the new personal freedom psychology. Tehran: Rasa Cultural Services Institute , 2006 , 17-27.
Howlett, N., Trivedi, D., Troop, N. A., & Chater, A. M. (2019). Are physical activity interventions for healthy inactive adults effective in promoting behavior change and maintenance, and which behavior change techniques are effective? A systematic review and meta-analysis. Translational behavioral medicine , 9 (1), 147-157. https://doi.org/10.1093/tbm/iby010
Hosseini, Seyyed Mojtabi. Sohrabi, Mehdi. Fouldian, Javad. (2013). "Investigating the symmetry of bilateral transfer of cognitive and movement components in football kicking". Movement behavior . No. 16, pp. 169-180. [In Persian].
Jeong, Y. H., Healy, L. C., & McEwan, D. (2021). The application of goal setting theory to goal setting interventions in sport: A systematic review. International review of sport and exercise psychology , 1-26. https://doi.org/10.1080/1750984X.2021.1901298
Kolovelonis, A., Goudas, M., & Dermitzaki, I. (2012). The effects of self-talk and goal setting on self-regulation of learning a new motor skill in physical education. International Journal of sport and exercise psychology , 10 (3), 221-235. https://doi.org/10.1080/1612197X.2012.671592
Kolovelonis, A., Goudas, M., & Dermitzaki, I. (2011). The effect of different goals and self-recording on self-regulation of learning a motor skill in a physical education setting. Learning and Instruction , 21 (3), 355-364. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2010.04.001
Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American psychologist , 57 (9), 705. https://doi.org/10.1037/0003-066X.57.9.705
Locke, E. A., Shaw, K. N., Saari, L. M., & Latham, G. P. (1981). Goal setting and task performance: 1969–1980. Psychological bulletin , 90 (1), 125. https://doi.org/10.1037/0033-2909.90.1.125
Locke, E. A., & Latham, G. P. (2019). The development of goal setting theory: A half century retrospective. Motivation Science , 5 (2), 93. https://doi.org/10.1037/mot0000127
Latham, G. P., & Locke, E. A. (2007). New developments in and directions for goal-setting research. European Psychologist , 12 (4), 290. https://doi.org/10.1027/1016-9040.12.4.290
Michie, S., West, R., Sheals, K., & Godinho, C. A. (2018). Evaluating the effectiveness of behavior change techniques in health-related behavior: a scoping review of methods used. Translational behavioral medicine , 8 (2), 212-224 . https://doi.org/10.1093/tbm/ibx019
McDonald, S. M., & Trost, S. G. (2015). The effects of a goal setting intervention on aerobic fitness in middle school students. Journal of Teaching in Physical Education , 34 (4), 576-587. https://doi.org/10.1123/jtpe.2014-0138
Neumann, D. L., & Honke, E. (2018). Practice using performance goals enhances basketball free throw accuracy when tested under competition in elite players. Journal of Human Sport and Exercise , 13(2), 296–304. https://doi.org/10.14198/jhse.2018.132.05
Swann, C., Rosenbaum, S., Lawrence, A., Vella, S. A., McEwan, D., & Ekkekakis, P. (2021). Updating goal-setting theory in physical activity promotion: a critical conceptual review. Health Psychology Review , 15 (1), 34-50 .
Christian Swann, Simon Rosenbaum (2018). Do we need to reconsider best practice in goal setting for physical activity promotion? British Journal of Sports Medicine , .https://doi.org/10.1080/17437199.2019.1706616
Williamson, O., Swann, C., Bennett, K. J., Bird, M. D., Goddard, S. G., Schweickle, M. J., & Jackman, P. C. (2022). The performance and psychological effects of goal setting in sport: A systematic review and meta-analysis. International Review of Sport and Exercise Psychology , 1-29. https://doi.org/10.1080/1750984X.2022.2116723
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 809
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 662