
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,422 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,905,148 |
علیّت و حدوث نزد ماتریدی و تاثیر آن بر نظریه حدوث ذاتی | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 55، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 363-345 اصل مقاله (296.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2023.303099.523322 | ||
نویسنده | ||
حامد روشنی راد* | ||
دانشآموخته دکتری فلسفه دانشگاه تهران. تهران، ایران؛ | ||
چکیده | ||
علیت چونان قاعدۀ کلی در اثباتِ باری در برهان حدوث، نقش مرکزی در دستگاهِ کلامِ ماتریدی دارد. ابومنصور ماتریدی معتقد است در برهان حدوث مقدمۀ صغروی که «عالمِ اعیان حادث است» از سه راه حس و عقل و نقل درک میشود و مقدمۀ کبروی که «هر حادث نیازمند محدث است» مفاد قاعدۀ علیت و نزد عقل بدیهی است. پس از این برهان اثبات موضوعِ علم کلام - یعنی ذاتِ باری- مطرح میشود. در این مقاله با بررسی شیوۀ اقامۀ برهانِ حدوث نزد ماتریدی، مفهوم و مفاد و فروعات قاعدۀ علیت را معین می کنیم و بهبررسیِ این پرسش میپردازیم که "حدوث" به مثابۀ ملاکِ نیازمندی معلول به علت در اینجا دقیقاً به چه معنی است؟ نشان میدهیم این مفهوم برخلاف سایر متکلمان، نزد ماتریدی نه صرفاً به معنی حدوثِ زمانی بلکه اولاً و بالذات به معنای "فقر و تناهیِ وجودی" است و این اندیشه در کلام ماتریدی میتواند به مثابۀ نوعی بستر تاریخی و الهیاتی برای ظهور "نظریۀ حدوث ذاتی" نزد فیلسوفانی مانند ابن سینا لحاظ شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ماتریدی؛ علیت؛ حدوث؛ برهان حدوث؛ التوحید | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 272 |