حسنی, استیره, حیرانی, علی, صباغی, ایوب. (1401). ادراک ویژۀ عمل در شرایط متفاوت کانون توجه در کودکان اوتیسمی. , 14(4), 55-68. doi: 10.22059/jsmdl.2023.337990.1639
استیره حسنی; علی حیرانی; ایوب صباغی. "ادراک ویژۀ عمل در شرایط متفاوت کانون توجه در کودکان اوتیسمی". , 14, 4, 1401, 55-68. doi: 10.22059/jsmdl.2023.337990.1639
حسنی, استیره, حیرانی, علی, صباغی, ایوب. (1401). 'ادراک ویژۀ عمل در شرایط متفاوت کانون توجه در کودکان اوتیسمی', , 14(4), pp. 55-68. doi: 10.22059/jsmdl.2023.337990.1639
حسنی, استیره, حیرانی, علی, صباغی, ایوب. ادراک ویژۀ عمل در شرایط متفاوت کانون توجه در کودکان اوتیسمی. , 1401; 14(4): 55-68. doi: 10.22059/jsmdl.2023.337990.1639
ادراک ویژۀ عمل در شرایط متفاوت کانون توجه در کودکان اوتیسمی
1گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران.
2گروه علوم ورزشی ، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران .
3گروه علوم ورزشی ، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
چکیده
مقدمه: تغییر سبک زندگی و روند روزافزون اختلالات رشدی کودکان بهویژه در حیطۀ تعاملات اجتماعی، نیاز به انجام پژوهش در این حوزه را ضروری ساخته است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک ویژة عمل در شرایط متفاوت کانون توجه در کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش پژوهش: بدینمنظور 45 فرد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم با عملکرد بالا بهصورت تصادفی در سه گروه 15 نفرة توجه درونی، بیرونی و کنترل تقسیم شدند. تکلیف آزمودنیها پرتاب دارت و تخمین اندازۀ هدف بود. پس از اجرای پیشآزمون، گروهها در پنج بلوک دهکوششی تکلیف پرتاب دارت را انجام دادند. دستورالعملهای تمرکز توجه، پیش از هر کوشش مختص گروههای تجربی ارائه شده و از آزمودنیها درخواست میشد پیش از اجرای تکالیف در هر بلوک، اندازة هدف را تخمین بزنند. برای این منظور، شرکتکنندگان برای کشیدن دایرهای هماندازۀ هدف دارت، از شکل دوایر موجود در مایکروسافت پاورپوینت استفاده کردند. روز بعد آزمونهای یادداری و انتقال اجرا شد. یافتهها: نتایج نشان داد که گروه توجه درونی در هر دوی مراحل اکتساب و یادداری و انتقال عملکرد پرتاب دارت و ادراکِ ویژة عمل بهتری نسبت به گروه توجه بیرونی و کنترل داشت (0/50≥P). نتیجهگیری: بهطور کلی یافتهها نشان داد در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، توجه درونی به عملکرد و یادگیری بهتری نسبت به توجه بیرونی منجر میشود. بنابراین مربیان و معلمان تربیت بدنی که با این افراد کار میکنند، هنگام طراحی جلسات تمرین باید بر منافع توجه درونی تأکید کنند.
Beilock, S. L., Bertenthal, B. I., McCoy, A. M., & Carr, T. H. (2004). Haste does not always make waste: Expertise, direction of attention, and speed versus accuracy in performing sensorimotor skills. Psychonomic bulletin & review, 11, 373-379.
Rahimi, A., Shetab Bushehri, S., Shakerian, S., & Dehghan, M. (2017). The effect of internal and external focal point guidelines on the static equilibrium of male children with autism. Amazonia Investiga, 6(10), 191-200. Retrieved from https://amazoniainvestiga.info/index.php /amazonia/article/view/7340. (in persian)