تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,277 |
برساخت و بازنمایی هویت قومی در آوازهای فوتبال: مطالعه موردی شعارهای هواداران تیم تراکتور تبریز | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 28، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 57-68 اصل مقاله (595.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2023.354422.615724 | ||
نویسنده | ||
کیوان آقامحسنی* | ||
استادیار گروه موسیقی، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
موسیقی و فوتبال هر دو هویت ساز هستند که در پدیده سومی به نام شعارهای هواداری، کنار هم قرار میگیرند. شعارهای هواداران از منظر اتنوموزیکولوژی یک رفتار موسیقایی محسوب میشود. شکلگیری این رفتار موسیقایی مبتنی بر اجرای مشارکتی است که در آن تاکید بر حضور حداکثری افراد است و از دو گانهی هنرمند-مخاطب خبری نیست. معمولا شعارهای هواداری محملی برای بروز هویت قومی میشوند. موسیقیهای مردم پسند ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان، نوحههای مذهبی، شعارهای سیاسی مربوط به انقلاب اسلامی، شعارهای هواداران تیمهای ترکیه و موسیقیهای فولکلور از مهمترین منابع موسیقایی هواداران تراکتور برای شعارسازی محسوب میشوند. این شعارها به خصوص از سال 1388، با صعود مجدد تراکتور به لیگ برتر با مضامین هویتی همراه میشوند. از سال 1388 تا اوایل دههی 1390 این شعارها تحت تاثیر جنبشهای قومیتی در آذربایجان، جنبهی سیاسی به خود میگیرند و بر خودمختاری تاکید میکنند. پس از آن و با اقدامات امنیتی، جنبههای سیاسی کمرنگ تر میشوند و جنبههای فرهنگی در شعارها بروز بیشتری مییابند. تاکید بر آذربایجان به عنوان سرزمین مادری از مهمترین مفاهیم مطرح شده در شعارهای هواداران است. تاکید بر هویت آذربایجانی غالبا در عنصر کلام اتفاق میافتد و به لحاظ موسیقایی، محدودیتی برای استفاده از موسیقیهای غیر آذری دیده نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آوازهای فوتبال؛ هویت قومی؛ اتنوموزیکولوژی؛ شعارهای هواداری؛ تیم تراکتور تبریز | ||
مراجع | ||
آزادهفر، محمدرضا.(۱۴۰۱). اتنوموزیکولوژی: رویکردهای مطالعاتی. تهران: نشر نی .
امیری، ابوالفضل؛علوی وفا، حمید. (1395). « علل پدیدایی بحران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز و عملکرد سپاه عاشورا در مدیریت آن». در مدیریت بحران و وضعیت های اضطراری. 28، تابستان. صص 105-140.
پورقلی، محسن. (1386). « قومیت گرایی در آذربایجان؛ ماهیت و عملکرد». در فصلنامهی حصون. 14، زمستان. صص 192-215.
رایس، تیموتی.(1400). اتنوموزیکولوژی، یک مقدمه بسیار کوتاه. ترجمه: مریم قرهسو، رضا حسینی بقانام، تهران: پارت.
طالبی، ابوتراب؛عیوضی، یاور. (1392). «هویت طلبی قومی در فضای مجازی». در نشریه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی. 16، پاییز. صص 135-172.
فتح زاده، حسن. (1390). « دریدا و گفتمان علوم انسان». در دو فصلنامهی فلسفی شناخت. 65/1، پاییز و زمستان. صص105-118. قاسمی، محمد علی. (1386). «جنبش های جدید اجتماعی: مطالعه موردی آذربایجان». در نشریه مطالعات راهبردی. 35، بهار. صص 61-88.
نیکنام لاله، ایوب. (1394). تاریخ فوتبال تبریز. تبریز: هنر اول.
Elias, Norbert & Scotson, John L.(1990). Etablierte und Außenseiter. Frankfurt am Main: Suhrkamp Folkestad, Göran. (2002). "National identity and music" In Handbook of musical identities. David J. Hargreaves, Dorothy Miell, Raymond A.R. MacDonald(eds.). New York: Oxford University Press. p. 151-162. Kopiez, Reinhard & Brink, Guido. (1998). Fußball-Fangesänge : eine FANomenologie. Würzburg: Königshausen und Neumann Rice, Timothy. (2017). "Reflection on Music and Identity in Ethnomusicology" In Modeling ethnomusicology. Timothy Rice(eds.). New York: Oxford University Press. p.139-160. Small, Christopher. (1998). Musicking. Hanover: University Press of New England. Stokes, Martin. (1994). Ethnicity, identity and music: the musical construction of place. New York: Oxford- Berg. Turino, Thomas. (2008). Music as social life. Chicago: Univ. of Chicago Press. Winands, Martin. (2015). Interaktionen von Fußballfans: das Spiel am Rande des Spiels. Wiesbaden: Springer. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |