تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,328 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,851 |
رابطه هویت اجتماعی با سرمایه اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی(مورد مطالعه: دانشجویان تربیتبدنی) | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 15، شماره 4 - شماره پیاپی 58، اسفند 1401، صفحه 671-681 اصل مقاله (920.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2022.342461.653945 | ||
نویسندگان | ||
حبیب گلستانی؛ رسول نوروزی سید حسینی* ؛ مرجان صفاری | ||
گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط هویت اجتماعی با سرمایه اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی در دانشجویان تربیتبدنی است که برحسب هدف جزو تحقیقات کاربردی است و بهصورت توصیفی – همبستگی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بود. بر اساس جدول حجم نمونه 254 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن (2000)، هویت اجتماعی صفاری نیا (1390) و کارآفرینی اجتماعی عرب (1390) را تکمیل کردند. بهمنظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل معادله ساختاری(SEM) با استفاده از نرمافزارهای SPSS/24 و Smart PLS/3استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هویت اجتماعی با کارآفرینی اجتماعی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری دارد(05/0P<) و همچنین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی اجتماعی ارتباط مثبت و معناداری دارد(05/0P<). برای برازش مدل از شاخص GOF استفاده شد که این شاخص نشان داد پژوهش حاضر از برازش مطلوبی برخوردار است (66/0=GOF). بر اساس یافتهها میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که با تقویت هویت اجتماعی در دانشجویان تربیتبدنی میتوان کارآفرینی اجتماعی را تقویت کرد و همچنین با بهبود سرمایه اجتماعی در دانشجویان تربیتبدنی کارآفرینی اجتماعی آنها بهبود مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ هویت اجتماعی؛ کارآفرینی اجتماعی؛ علوم ورزشی | ||
مراجع | ||
ابطحی، سید حسین؛ شریفزاده، فتاح و ابراهیم پور، حبیب. (1390). بررسی مفاهیم، نظریهها و مدلهای کارآفرینی اجتماعی و ارائه مدل مفهومی. مدیریت فرهنگسازمانی، 8(21) 87-112.
امینی، مرجان؛ جمشیدی، رحیم؛ حیدری نژاد، صدیقه. (1393). اولویتبندی موانع کارآفرینی ازنظر دانشجویان تربیتبدنی با استفاده از روش TOPSIS. پژوهش در ورزش دانشگاهی ،6(5): 15-32.
ذوقی پایدار، محمدرضا و فعلی، سمانه. (1396). بررسی رابطه بین گرایش به مد مدگرایی با هویت دینی-ملی و هویت اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه ایرانی93-94. اولین کنفرانس بینالمللی فرهنگ، آسیبشناسی روانی و تربیت. https://civilica.com/doc/649358
ربیعی، علی و صادق زاده، حکیمه. (1390). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی. راه اجتماعی. 11(41) 191-120.
زکی، محمدعلی. (1394). بررسی سرمایه اجتماعی زنان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن (موردمطالعه دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور اصفهان). فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده. 9(30)54-78.
عرب، عباس. (1390). نقش سبک رهبری تحولی مدیران در پیشبینی کارآفرینی اجتماعی کارکنان مطالعه تطبیقی دانشگاههای دولتی با غیردولتی مشهد، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی.
فاطمی عقدا، سید حمیدرضا و دهقان بنادکی، نرگس (1397). بررسی تأثیر هویت اجتماعی در تحقق کارآفرینی. دومین کنفرانس ملی کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف. https://civilica.com/doc/901682
هاشمیان فر، سید علی؛ مرتضی پور، مسلم؛ یعقوبی، کرم؛ کرمی، مهرداد و قلی پور، گلناز. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری هویت اجتماعی نوجوانان چرام. فصلنامه علمی پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر. 10 (1) 25-35.
Ali, A., & Yousuf, S. (2019). Social capital and entrepreneurial intention: empirical evidence from rural community of Pakistan. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(1), 1-13. Bjärsholm, D. (2017). Sport and social entrepreneurship: A review of a concept in progress. Journal of Sport Management, 31(2), 191-206. Brown, R. (2000). Social identity theory: Past achievements, current problems and future challenges. European journal of social psychology, 30(6), 745-778. Chen, C. Y., & Lin, Y. H. (2021). Social entrepreneurship in professional sports: antecedents and outcomes from the consumer perspective. Sustainability, 13(3), 1-18. Chung, N., Nam, K., & Koo, C. (2016). Examining information sharing in social networking communities: Applying theories of social capital and attachment. Telematics and Informatics, 33(1), 77-91. Cruwys, T., South, E. I., Greenaway, K. H., & Haslam, S. A. (2015). Social identity reduces depression by fostering positive attributions. Social Psychological and Personality Science, 6(1), 65-74. Dinda, S. (2008). Social capital in the creation of human capital and economic growth: A productive consumption approach. The Journal of Socio-Economics, 37(5), 2020-2033. Friedrichs, Y. V., & Wahlberg, O. (2016). Social entrepreneurship in the rural areas-a sports club's mobilisation of people, money and social capital. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 29(2), 199-216. Fujisawa, Y., Hamano, T., & Takegawa, S. (2009). Social capital and perceived health in Japan: an ecological and multilevel analysis. Social science & medicine, 69(4), 500-505. Gallagher, D., Gilmore, A., & Stolz, A. (2012). The strategic marketing of small sports clubs: From fundraising to social entrepreneurship. Journal of Strategic Marketing, 20(3), 231-247. García-Jurado, A., Pérez-Barea, J. J., & Nova, R. (2021). A new approach to social entrepreneurship: A systematic review and meta-analysis. Sustainability, 13(5), 1-16. Gedajlovic, E., Honig, B., Moore, C. B., Payne, G. T., & Wright, M. (2013). Social capital and entrepreneurship: A schema and research agenda. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(3), 455-478. Genkova, P., & Grimmelsmann, M. (2020). Investigating interculturality in Germany by means of social identity, social distance, personality and xenophobia. Migration and Development, 11(3): 314-333. Haslam, C., Haslam, S. A., Jetten, J., Cruwys, T., & Steffens, N. K. (2021). Life change, social identity, and health. Annual Review of Psychology, 72, 635-661. Helliwell, J. (2001). Social capital, the economy and well-being. The review of economic performance and social progress, 1(1): 43-60. Hogg, M. A. (2016). Social identity theory. In Understanding peace and conflict through social identity theory (pp. 3-17). Springer, Cham. Madhooshi, M., & Samimi, M. H. J. (2015). Social entrepreneurship & social capital: A theoretical analysis. American Journal of Economics, Finance and Management, 1(3), 102-112. Mair, J. and Marti, I. (2006), "Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight", in Journal of World Business, 41 (1):36-44 Miragaia, D. A. M., Martins, C. I. N., Kluka, D. A., & Havens, A. (2015). Corporate social responsibility, social entrepreneurship and sport programs to develop social capital at community level. International review on public and nonprofit marketing, 12(2), 141-154. Miragaia, D. A., Ferreira, J., & Ratten, V. (2017). Corporate social responsibility and social entrepreneurship: Drivers of sports sponsorship policy. International Journal of Sport Policy and Politics, 9(4), 613-623. Mort, G. S., Weerawardena, J., Carnegie, K. (2003). “Social entrepreneurship: Towards conceptualization”, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 8 (1): 76-88. Odera, E. O. O. (2022). Responding to environmental challenges in Kenya through social entrepreneurship: Sadili Sports Academy. In Social Innovation, Entrepreneurship, and Sport for Development and Peace (pp. 112-120). Routledge. Pan, N. D., Gruber, M., & Binder, J. (2019). Painting with all the colors: The value of social identity theory for understanding social entrepreneurship. Academy of Management Review, 44(1), 213-215. Perry, E., Mandy, W., Hull, L., & Cage, E. (2022). Understanding camouflaging as a response to autism-related stigma: A Social Identity Theory approach. Journal of Autism and Developmental Disorders, 52(2), 800-810. Peterson, T., & Schenker, K. (2018). Social entrepreneurship in a sport policy context. Sport in Society, 21(3), 452-467. Putnam, R. (1993). The prosperous community: Social capital and public life. The American prospect, 13(4). 12-19. Ratten, V. (2011). Social entrepreneurship and innovation in sports. International journal of social entrepreneurship and innovation, 1(1), 42-54. Siisiainen, M. (2003). Two concepts of social capital: Bourdieu vs. Putnam. International journal of contemporary sociology, 40(2), 183-204. Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of inter-group conflict. In W. G. Austin & S. Worchel (Eds.), The social psychology of inter-group relations (pp. 33–47). Monterey, CA: Brooks/Cole. Weight, E. A., Taylor, E., Huml, M. R., & Dixon, M. A. (2021). Working in the sport industry: A classification of human capital archetypes. Journal of Sport Management, 35(4), 364-378. Yoon, H., Yun, S., Lee, J., & Phillips, F. (2015). Entrepreneurship in East Asian regional innovation systems: Role of social capital. Technological Forecasting and Social Change, 100, 83-95. Zeng, F. Q., Zheng, M. Q., & Lee, D. (2015). An empirical study on the influencing factors of university students' entrepreneurial intention-A research based on the Chinese nascent social entrepreneur. Journal of Asia Entrepreneurship and Sustainability, 11(1), 89-95. Zhou, R., Kaplanidou, K., & Wegner, C. (2021). Social capital from sport event participation: scale development and validation. Leisure Studies, 40(5), 612-627.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 741 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 591 |