تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,539 |
روایت فضای«خانه» در سینما از منظر پدیدارشناسی(نمونه موردی: فیلم شطرنج باد) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 28، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 43-55 اصل مقاله (937.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2023.349047.615698 | ||
نویسندگان | ||
پریشاد مستوفی فرد1؛ فریبا البرزی* 2؛ امیر حسین امینی2؛ شهابالدین عادل3 | ||
1دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | ||
2استادیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | ||
3دانشیار گروه سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، دانشگاه هنر،تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
سینما و معماری هنرهایی هستند که در هر دو عنصر فضا مورد اهمیت قرار میگیرد و زمانمندی خود را از طریق فضا به نمایش میگذارند. فضا میتواند خود به عنوان کاراکتر اصلی در رسانه سینما نقش آفرینی کند. هدف از این پژوهش، بررسی معنای پدیدارشناسانه خانه از طریق رسانه سینما میباشد. خانههای فراموشنشدنی در بازنمایی سینمایی، ساختمانهای خیالی هستند که میتوانند از طریق تجربهی همحسی به صورت سکونتپذیر به بیننده منتقل شوند. روش تحقیق این پژوهش، از نوع کیفی و روش«توصیفی-تحلیلی-پدیدارشناسی» است. آنچه محور اصلی مقاله را شامل میشود، مفهوم و نحوه سکنیگزیدن در خانه به عنوان اولین تجربه فضایی فرد میباشد. ضمن تحلیل معنا و مفهوم خانه در معماری سینمایی فیلم شطرنج باد، ساختهی محمد رضا اصلانی بر پایه نظریات کریستین نوربرگ شولتز و یوهانی پالاسما به بررسی معنای دراماتیک عناصر فیزیکی و غیر فیزیکی فضا پرداخته میشود. فیلم شطرنج باد بر اساس مکان به نگارش درآمده است. مکان در شطرنج باد، کاراکتر منحصر به فردی است و تعیین کننده نحوه کنش و حالات شخصیتها میباشد. قلمرو کاراکترها در خانه جایگاه آنان و تمایلاتشان را نمایان میسازد. خانه توسط ساکنینش، معنای واقعی وجودی خود را از دست داده و تبدیل به کالای گرانبهایی برای رسیدن به قدرت گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خانه؛ پدیدارشناسی؛ فضا؛ معماری؛ سینما؛ فیلم شطرنجباد | ||
مراجع | ||
اصلانی،محمدرضا(۱۴۰۰)،مصاحبه با محمدرضا اصلانی درباره فیلم شطرنجباد،مصاحبهکننده:پریشاد مستوفی،تهران. بانیمسعود،امیر(۱۳۹۱)،معماری معاصر ایران،نشر هنر معماری قرن،تهران.
باشلار، گاستن(۱۳۹۷)،بوطیقای فضا،ترجمه مریم کمالی؛محمد شیربچه،نشر روشنگران و مطالعات زنان،تهران.
بوردول،دیوید؛تامسون،کریستین(۱۳۹۸)،هنر سینما،ترجمه فتاح محمدی،نشر مرکز، تهران.
پالاسما،یوهانی(۱۳۹۳)،چشمان پوست،معماری و ادراک حسی،ترجمه رامین قدس،انتشارات پرهام نقش،تهران. پالاسما،پوهانی(۱۳۹۴)،معماری تصویر؛فضای وجودی در سینما،ترجمه:علی اکبری، نشرکتاب مس، تهران.
پالاسما،یوهانی(۱۳۹۵)،خیال مجسم؛تخیل و خیالپردازی در معماری،ترجمه:علی اکبری،نشر پرهام نشر،تهران. پرتویی،پروین(۱۳۹۴)،پدیدارشناسی مکان،انتشارات فرهنگستان هنر،تهران.
پناهی، سیامک(۱۳۸۵)،شناخت تاثیر فضاهای معماریبر تجلی معنا در سینما معناگرا، پایان نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
پنز،فرانسوا؛تامس،موریس(۱۳۸۸)، سینما و معماری،ترجمه شهرام جعفری نژاد،انتشارات صدا و سیما،تهران.
رلف،ادوارد(۱۳۹۷)،مکان و بیمکانی،ترجمه محمد رضانقصان محمدی،نشر انتشارات آرمانشهر،چاپ چهارم، تهران. رحیمیان،مهدی(1383)،سینما:معماری در حرکت، انتشارات صدا و سیما، تهران.
سیمیج،آندریا(۱۳۹۶)،۲۶ اصلی که هر معمار باید بداند،ترجمه محمد رضا بمانیان، انتشارات اول و آخر، تهران.
صبا (ملکالشعرا)، محمودخان (بیتا)، تابلوی نقاشی استنساخ، تهران: آلبومخانه کاخ گلستان.
مدنیپور،علی(۱۳۷۹)،طراحی فضای شهری،نگرشی بر فرآیندهای اجتماعی و مکانی،ترجمه:فرهاد مرتضایی،شرکت پردازش و برنامهریزی شهری،تهران.
نوربرگ شولتز،کریستیان (۱۳۹۷)، وجود،فضا و معماری،ترجمه ویدا نوروز برازجانی، انتشارات پرهام، تهران.
Alexander,Thomas.(1987) ,John Dewey’s Theory of Art, Experience&Nature:The Horizons of felling,New York:state university of New York press. Barcus,Holly and Brunn,stanley.(2010),Place Elasticity:Exploring a New Conceptualization of Mobility and Place attachment in Rural America, in Geografiska Annaler,series B, Human Geography 92,pp.281-295. Benjamin,Walter. (1968), The work of Art in the age of Mechanical Reproduction,translated by Harry Zohn, London: Fontana. Benjamin,Walter.(1999),The Arcades Project,Edited by R.Tiedemann,Harvard Uuniversity press. Berinde,Ruxandra.(2016),Moving Images of Home,Ph.D Thesis,The University of Sheffield Bollnow,Otto Friedrich.(1961),Lived -space,translated by Dominic Gerlach,in philosophy today5,pp.31-39. Casey,Edward.(2000), Remenbering:A Phenomenological Study,Bloomigton:Indian university press. Cieraad,Irene.(2013),children’s Home life in the Past and Present,Home culture,volume 10,issue 3. Cooper,Carry.(1976),The Houses as a symbol of the space,In J.lang, stroudsberg, PA:Dowden Hutchinson and Ross. Fellingham, Kevin.(2011), Architecture as Medium,Environment as Object,User as Subject,Scroope,Cambridge Architecture journal,No.20. Gustafson,per. (2014),Place Attachment in an Age of Mobility,Oxford University Press. Heidegger, Martin.(1993),Building,Dwelling,Thinking.In D.F.krell(ed),Basic Writing:From being and Time(1927)to the task of Thinking(1964),London:Routledge. Holl, steven.(2007),House:Black Swan Theory,Princeton Architectural press. Levinas,Emmanuel.(1979),Totality and Infinity: An Essay on Exteriority,The Hague:Martinus Nijhoff. Merleau-ponty,Maurice.(2002),Phenomenology of Perception, Translated by Colin Smith(1958-re-edited),London:Routledge. Norberg-schulz,Christian.(1974),Meaning in western architecture,New York:Rizzoli. Norberg-schulz,Christian.(1997),The phenomenon of Place.In:Kate,Nesbitt.(Ed.).New York:Princton Architectural Press. Norberg-schulz,Christian.( 2000),Architecture:Presence,Language,Space,Milian:akiea. Marks,Laura.(2000)The skin of the film:intercultural cinema,Embodiment and the senses,Durham,Us:Duke University. Pallasmaa,Juhani.(1996),The Geometry of felling:A Look at the Phenomenology of Architecture. Princeton Architectural Press,New York. Pallasmaa,Juhani.(2001),The Architecture of Image.Existential Space in Cinema,Helsinki:Rakennustieto. Preziosi,Donald.(1979),Architecture,Language and Meaning,New York:Mouton. Sobchack,vivian.(1991),The Address of the Eye: A phenomenology of Film Experience, Princeton University Press. Seamon,David.(1979),A Geography of the Life World,New York:St.Martin’s. Stefanovic,Ingrid Leman.(1994),Temporality and Architecture:A phenomenological Reading of Built form,Journal of Architecture and planning Research,pp.211-225. Tewdwr-Jones,Mark.(2011),Urban Reflections:Narratives of Places,Planning and Change,Bristol:the Policy press. Yanow,Dvora.(1993).Reading Policy meanings in Organization Space.Journal of Architectural and planning Research,vol.10,No.4,pp.308-328. Yanow,Dvora.(1995),Built space as story: The policy stories that building Tell.policy studies Review,volume23,issue3,pp.407-422. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 723 |