تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,208 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,858 |
درک پدیدارشناسانه از زیستجهان دختران مرزنشین در مواجهه با وضعیت فارغالتحصیلی | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
دوره 21، شماره 2، تیر 1402، صفحه 381-406 اصل مقاله (961.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2022.347988.1008253 | ||
نویسنده | ||
عثمان هدایت* | ||
گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، درک پدیدارشناسانه از زیستجهان دختران مرزنشین از مواجهه با وضعیت فارغالتحصیلی است. برای این منظور، تجربیات دختران فارغالتحصیل مناطق مرزی مطالعه شد تا تعین چندگانۀ موقعیت فرودست مرزنشینی، جنسیتی و آموزشی آنها تحلیل شود. برای تحقق این امر، به تجربۀ زیستۀ دختران فارغالتحصیل دانشگاههای دولتی در چهار بعد بدن زیسته، زمان زیسته، فضای زیسته و روابط انسانی زیسته پرداخته شد. از رویکرد هرمنوتیک و روششناسی ماکس وانمانن برای تفسیر و تحلیل تجربیات سی نفر در رشتههای مختلف دانشگاههای دولتی مناطق روستایی و شهری مرزی شهرستانهای مریوان، سروآباد و بانه استفاده شد. نتایج نشان داد درک مصاحبهشوندگان از بدنشان، حکایت از بدن فرسودۀ درحالتحلیل دارد که ورود به آموزش عالی و موقعیت مرزنشینی را مسبب آن میدانند. دختران زمان را بهصورت استرس و همراه با رنج اجتماعی زیست میکنند و فضای مرز برای آنها بعد از فارغالتحصیلی، بهصورت فضای ناامن و بیثباتی درک میشود که نشان از تجربۀ وضعیت استثنایی موقعیت آنها در مرز است. آنها همچنین روابط انسانی را متناقض تفسیر میکنند که حاکی از گسست از روابط قبل و بعد از فارغالتحصیلیشان دارد؛ روابطی که ناپایدار و بهصورت انقطاعی تجربه میشود؛ بنابراین آنها اگرچه نتوانستهاند با فارغالتحصیلی، موقعیت خود را تغییر دهند، درک عمیقی از آن را پیدا کردهاند که بیانگر نقد جدی به نقش آموزش عالی در تغییر زنان در مناطق مرزی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربۀ زیسته؛ دختران فارغالتحصیل مرزنشین؛ روش پدیدارشناسی وانمانن؛ مناطق مرزی | ||
مراجع | ||
Amjadi, S. (2017). The impact of the border phenomenon on Kurdish identity: a phenomenological study of the border phenomenon on Kurdish design. National Conference on Border Sociology: Development Policies and Social Life of Border Residents. Sanandaj, https://civilica.com/doc/769566 (In Persian) Ball, S. J. (2012). Global education Inc: New policy networks and the neo-liberal imaginary. London: Routledge. Ball, S.J. (ed.) (2004). The RoutledgeFalmer Reader in Sociology of Education (London: Routledge Falmer). Binandeh, M., & Mansoornia, A. (2017). Reproducing the position of inferiority in the space of border dwellers: social semiotics of the short and documentary films of the broken border, the border of despair, National Conference on Border Sociology. Development Policies and Social Life of Border Residents. Sanandaj, https://civilica.com/doc/769560 (In Persian) Coffey, A. (2001). Education and social change. Maidenhead: Open University Press. Croswell, J. W. (2018). Research design in qualitative, quantitative and combined approaches. Translated by A. R. Kiamanesh. Tehran: Academic Jihad Publications, Allameh Tabatabai University. (In Persian) Daneshmehr, H., & Hedayat, O. (2022). Border residents and to marginalize of education: institutional ethnography of the situation of education in the border areas of Kurdistan province. Journal of Social Problems of Iran, 12(2), 115-136. http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3287-fa.html (in Persian) Daneshmehr, H., Karimi, A., & Hedayat, O. (2019). Life world of border settlers and customs policies: The case of porters (Koolbars) in Marivan City. Journal of Iranian Social Studies, 13(2), 55-79. http://www.jss-isa.ir/&url=http://www.jss-isa.ir/article_43301.html?lang=en. (In Persian) Daneshmehr, H., Khaleqpanah, K., & Hedayat, O. (2020). Border development and the disappearance of capacities and opportunities of border communities, emphasizing the critique of border markets (Case study; Nanor border bazaars of Baneh, Khav and Mirabad counties of Marivan city). Social Development & Welfare Planning, 12(43), 241-278. https://qjsd.atu.ac.ir/article_12131.html?lang=en. doi: 10.22054/qjsd.2020.53491.2011. (In Persian) Deleuze, G. (2010). Nietzsche and philosophy. Translated by A. Meshaikhi. Tehran: Ney Publishing. (In Persian) Flick, U. (2007). An introduction to qualitative research. Translated by H. Jalili. Tehran: Ney Publishing. (In Persian) Goudling, C. (2005). Grounded theory, ethnography and phenomenology: A comparative analysis of three qualitative strategies for marketing research. European Journal of Marketing, 39(3/4), 294-308. https://doi.org/10.1108/03090560510581782 Habibi, N. (2017). Higher education policies and overeducation in Turkey. European Journal of Higher Education, 7(4), 440-449. https://doi.org/10.1080/21568235.2017.1308832. Hedayat, O., & Basity S. (2021). Factors affecting the reduction of socio-economic habitability in border villages of Baneh county. Journal Spase Economy & Rural Development, 10(37), 129-152 http://serd.khu.ac.ir/article-1-3738-fa.html (In Persian) Hedayat O., & Basity, S. (2020). Border Settlement, Border Economy, and Family Problems: The Case Study of Border Cities of Baneh and Marivan. Social Welfare Quarterly, 20(77), 141-180. http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3757-fa.html (In Persian) Hedayat, O., & Basity, S. (2021). Border residents and dependence on supporting institutions (Institutional ethnography of supportive policies in the border villages of Khao and Mirabad districts of Marivan county). Journal of Rural Research, 12(1), 80-93. https://jrur.ut.ac.ir/article_80726.htm (In Persian) Levering, B. (2006). Epistemological issues in phenomenological research: How authoritative are people’s accounts of their own perceptions. Journal of Philosophy of Education, 40(4), 451-462. Mahdipour, M., & Vesal, M. (2020). The expansion of higher education and educational gender gap in Iran. QJER, 22(2), 271-297. Mohamadi, J., Daneshmehr, H., & Hedayat, O. (2019). Experiencing Social Exclusion: The Study of Hawramis in Marivan City. Journal of Social Problems of Iran, 10(1), 239-262. http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2840-fa.html (in Persian) Rezaeinasab, Z. (2022). Study of the fields and contexts of the formation of unemployment of female graduates of Ilam universities. Woman in Development & Politics, 20(2), 341-315. https://jwdp.ut.ac.ir/article_86166.html doi: 10.22059/jwdp.2022.337198.1008143. (In Persian) Shirazi, M. (2010). The architecture of the senses and the fine phenomenology of Juhani Pallasmaa. Tehran: Rokhdad Now Press. (In Persian) Van Manen, M. (1997). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy (2nd Ed.). London: The Althouse Press. Van Manen, M. (1990). From Meaning to Method. Qualitative Health Research, 7(1), 345-369. Van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy (2nd Ed.). London and New York: Routledge. Victora, C. (2011). Social suffering and the embodiment of the world: Contributions from anthropology. RECIIS, 5(4), 3-13. http://dx.doi.org/10.3395/reciis.v5i4.552en Young, R. (2011). A brief introduction to post-colonialism. Translated by F. Modaresi & F. Qadri. Tehran: Research Center for Humanities and Cultural Studies. (In Persian) Zokaee, M. S., & Noori, A. (2016). Living in the borderlands: A phenomenological study of Nowsud city borderers. Sociological Cultural Studies, 6(4), 105-128. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 419 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 286 |