تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,391 |
تعامل تصویر، حرکت و زمان در معماری و سینما با توجه به نظریات ژیل دلوز | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 28، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 31-42 اصل مقاله (1.93 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2022.347903.615693 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه خوشاب1؛ سید یحیی اسلامی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2استادیار گروه معماری، دانشکده معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ظهور مقارن سینما و معماری مدرن در اواخر قرن نوزدهم باعث تغییرات مهمی در تفکر و سبک زندگی انسان شد. امروز، در عصر اطلاعات، زندگی روزمره با تصاویر متحرک و فضاهای مجازی درهم آمیخته است. این تصاویر، فضا و زمان را تصرف کرده و بر فضاهای ذهنی و فیزیکی انسان ها تأثیر میگذارند. در این میان، فیلسوف فرانسوی ژیل دلوز، جهان بینی متفاوتی بر اساس هستی شناسی تصویر ارائه میکند که در آن همهی اجزاء و اتفاقات جهان، مجموعهای از تصاویراند که بر یکدیگر اثر میگذارند و واکنش نشان میدهند. هنگامی که هستی به مثابه تصویر تعریف می گردد، تصاویر در ترکیب با حرکت و زمان، احساسات، کنشها و مفاهیم پیچیده انسانی را به وجود میآورند. بنابراین، در عصری که بیش از پیش به تصاویر وابسته است، جایگاه هنر، بخصوص سینما و معماری، از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد. این پژوهش از نوع کیفی-تحلیلی و با رویکرد فلسفی-نظری است و از نظریات دلوز و رابطه دو سویه سینما و معماری استفاده می کند تا اهمیت بازخوانی مفاهیم تصویر، حرکت و زمان را جهت حضور موثر و مولد در عصر اطلاعات بیان نماید. امید است بتوان با اینچنین رویکردهای فکری و مفاهیم نوین به خلق آثار و فضاهای موثرتری در رابطه با نیازهای انسان در عصر اطلاعات دست یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
سینما؛ معماری؛ فلسفه؛ حرکت؛ تصویر؛ زمان | ||
مراجع | ||
اردلان، نادر و بختیار، لاله (1392)، حس وحدت: نقش سنت در معماری ایرانی، نشر علم معمار، تهران.
اسلامی، مازیار (1393)، صحنههایی از یک ازدواج: ملاحظاتی دربارهی فضا، شهر و تجربهی دیداری-شنیداری در سینما، نشر حرفه هنرمند، تهران.
بنیامین، والتر (1390)، اثر هنری در عصر تولید مکانیکی، در اکران اندیشه: فصلهایی در فلسفه سینما، ترجمه پیام یزدانجو، نشر مرکز، تهران.
پیراوی ونک، مرضیه (1389)، پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی، نشر پرسش، آبادان.
دلوز، ژیل (1394)، سینما 1 : حرکت-تصویر، ترجمه مازیار اسلامی، نشر مینوی خرد، چاپ دوم، تهران.
راستین، شادمهر (1387)، بیشتر از منظر پدیدارشناسی به «سینما و معماری» نگریسته ایم، نشریه آینه خیال، شماره 33، صص 78-80. قهرمانی؛ محمد باقر، پیراوی ونک؛ مرضیه, مظاهریان، حامد و صیاد، علیرضا (1393). کالبد متحرک ناظر و شکل گیری سکانسهای فضایی در معماری سینماتیک، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 19 (4)، صص 27-36.
کولبروک، کلر(1395)، ژیل دلوز، ترجمه رضا سیروان، نشر مرکز، تهران. لیتل، استفان (1389)، گرایشهای هنری، ترجمه مریم خسرو شاهی، نشر آبان، تهران. Bruno, Giuliana (2002), Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture and Film, Verso, London & New York. Deleuze, Gilles (1989), Cinema II, The Time-Image, Translated by Hugh Tomlinson and Robert Galeta, University of Minnesota Press, Minneapolis. Deleuze, Gilles (2006), The Fold, Translated by Tom Conley, Bloomsbury Academic. Deleuze, Gilles and Guattari, Felix (1988), A Thousand Plateaus; Capitalism and Schizophrenia, Translated by Brian Massumi, Athlone Press, London. Eisenstein, Sergei M. (1989), Montage and Architecture, Assemblage, No. 10 (December), pp: 111-131. Eisenstein, Sergei M. (1990), Piranesi, or the Fluidity of Forms, in The Sphere and the Labyrinth: Avant-gardes and Architecture from Piranesi to the 1970s, Edited by ManfredoTafutri, MIT Press, Cambridge. Heidegger, Martin (1977), The Question Concerning Technology and Other Essays, Translated by William Lovitt, Garland Publishing, New York and London. Islami, S. Y. (2012), Veiling Architecture Privacy in Loos and Le Corbusier, Armanshahr Architecture & Urban Development, 5(8), pp: 1-10. Islami, S. (2014). What is surficial thought in architecture? Architectural Research Quarterly, 18(1), pp: 39-46. Kleiner, Fred (2009), Gardner's Art through the Ages: Backpack Edition, Book C, Renaissance and Baroque, Cengage Learning. Mulhall, Stephen (2002), On Film, London and New York, Routledge. Russell, John (1977), Francis Bacon, Thames & Hudson, Printed in Singapour. Vidler, Anthony (2000), Warped Space: Art, Architecture and Anxiety in Modern Culture, MIT Press, Cambridge. Virilio, Paul (2009), The Aesthetics of Disappearance, Translated by Philip Beitchman, Semiotext. Wolfflin, Heinrich (1950), Principles of Art History: The Problem of the Development of Style in Later Art, Dover. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 626 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |