تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,314 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,466 |
اقتباس و برگرفتگی بینافرهنگی در دو نسخه تصویرسازی شده از داستان هفتواد و کِرم، با استفاده از نظریه ترامتنیت ژرار ژنت | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 27، شماره 4، دی 1401، صفحه 75-86 اصل مقاله (842.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2022.342009.666898 | ||
نویسندگان | ||
فریبا ازهری1؛ بهمن نامور مطلق* 2 | ||
1دانشجوی دکتری هنر اسلامی،گروه هنر اسلامی، دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نگاره هفتواد و کِرم به عنوان اثر رضا هروی، تجلیگاه هنرِ هند در بستر هنر ایران است. این اثر برگرفته از نگاره دوستمحمد، نقاش برجسته صفوی بوده و در آلبوم جهانگیر نگهداری میشود. مسئله، علت بازآفرینی و اقتباس اثر دوستمحمد توسط فردی به نام رضا هروی و در دربار هند میباشد. این پژوهش در تلاش است تا به دو سوال پاسخ دهد: در این فرآیند برگرفتگی، چه نظامهای نشانههای در آن تغییر یا حذف یافته که منجر به تغییر معنا شده است و این دو نگاره چه تفاوتهایی با هم دارند؟ هدف، دستیابی و تشخیص نوع دگرگونیها در بیشمتن رضا هروی میباشد. تاکنون در مورد آثار اقتباسی هِروی هیچ پژوهشی صورت نگرفته و لذا خلاء اطلاعاتی وجود دارد. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی بوده و دو نگاره مد نظر از دو هنرمند را با روش ترامتنیت ژرار ژنت بررسی نموده است. بر اساس نتایج بدست آمده و با بهرهگیری از نظامهای نشانهای، در نگاره رضا هروی، جهانگیر و اردشیر پادشاه ساسانی در تقابل هم آمده درصورتیکه در اثر دوستمحمد، هفتواد و اردشیر مقابل هم هستند لذا در این تراگونگی به واسطه تعویض و تغییر نظامهای نشانهای در نگاره هروی، معنا با نوع دگرگونیغالب جایگشت، بهطور کلی عوض شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتباس؛ معنا؛ دوستمحمد؛ رضا هروی؛ هفتواد و کِرم | ||
مراجع | ||
اینجوی شیرازی، جمالالدین حسین بن فخرالدین حسن، (۱۰۱۷ه.ق)، فرهنگ جهانگیری، کتابخانه مجلس شورای ملی.
جهانگیر گورکانی، نورالدین محمد، (۱۳۵۹)، جهانگیرنامه/ توزوک جهانگیری، به کوشش محمد هاشم، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
حقایق، آذین؛ شایستهفر، مهناز؛ سجودی، فرزان، (۱۳۹۹)، خوانشی نشانه شناختی از یک رویای شاهانه، نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی دوره 25، شماره 4، ۵۶-۴۷.
حقیقتجو، لیلا، (۱۳۹۰)، پژوهشی در آثار آقا رضا جهانگیری- نگارگر ایرانی دربار جهانگیرشاه بابری، نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی شماره 4۸، ۳۸-۲۹.
شوالیه، ژان؛ گربران، آلن، (۱۳۷۹)، فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی، جلد اول تا پنجم، چاپ اول، انتشارات: جیحون.
عادلزاده، پروانه؛ پاشایی فخری، کامران، (۱۳۹۴)، بررسی انار در اساطیر و بازتاب آن در ادب فارسی، سبک شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب)، سال هشتم، شماره ۲۷، ۳۷۴- ۳۶۱.
فردوسی، ابوالقاسم، (1379)، شاهنامه، چاپ 6، تهران: نشر قطره.
قاسمی، علیرضا؛ کاسی، فاطمه، (۱۳۹۶)، خوانش داستان هفتواد از دید تاریخگرایی نوین و تحلیل گفتمان، فصلنامه پژوهشهای ادبی سال 14 ، شماره 56، ۸۳-۵۳.
قریب، قاسم، (۱۳۹۷)، عوامل موثر بر روابط صفویان با گورکانیان، فصلنامه تاریخ روابط خارجی، سال ۱۹، شماره ۷۴، ۴۹-۲۱.
محمدی، محتشم؛ بازیاری، ایوب؛ رئیسی، مهوش، (۱۳۹۴)، شاهنامه فردوسی پیش متن شاهنامه شاه طهماسبی " با تاکید بر نگاره های داستان رستم و سهراب "، هشتمین همایش پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، ۲۷۲-۲۵۷.
مشکور، محمدجواد، (۱۳۶۹)، کارنامه اردشیر بابکان، چاپ اول، ناشر: دنیای کتاب.
نامورمطلق، بهمن، (۱۳۸۶)، ترامتنیت مطالعه روابط یک متن با دیگر متنها، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره ۵۶، ۹۸-۸۳.
نامورمطلق، بهمن، (۱۳۹۴)، درآمدی بر بینامتنیت،چاپ دوم، تهران: انتشارات سخن.
نامورمطلق، بهمن، (۱۳۹9)، تراروایت، روابط بیشمتنی روایتها، چاپ اول، تهران: انتشارات سخن.
نامورمطلق، بهمن؛ کنگرانی، منیژه، (۱۳۸۸)، از تحلیل بینامتنی تا تحلیل بینا گفتمانی، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، سال سوم، شماره ۱۲، ۹۴-۷۳.
نجمی، شمسالدین، (۱۳۹۳)، اسطورۀ هفتواد، پژوهشنامه تاریخ- سال نهم- شماره سی و ششم، ۱۷۲-۱۵۷.
نوروزی، نسترن؛ نامورمطلق، بهمن، (1397)، خوانش بیشمتنی چهار اثر برگزیده تصویرسازی کلودیا پالماروسی با پیشمتنهایی از نقاشی ایرانی، نشریه هنرهای زیبا، دوره 23، شماره 1، 16-5.
نوروزی، نسترن؛ موسویلر، اشرفالسادات؛ دانشگر، فهیمه، (۱۳۹۶)، بازخوانی بیناگفتمانی نقاشی، و سه اقتباس معاصر آن «حکایت یوسف و زلیخا»، فصلنامه علمی مطالعات فرهنگ ارتباطات، سال بیستم، شماره چهل و هشتم، ۲۹۶- ۲۶۵.
Dahiya, Sumitra, (2020), An Appeal of Adaptation in Postmodern Age: A Brief Introduction to Linda Hutcheon's A Theory of Adaptation, Vol. 20:10. Genette, Gerard, (1982), Palimpsestes, la literature au second degre,paris: seuil. Hutcheon, Linda, (2006), A Theory of Adaptation, Britain: Published by Routledge. P. Soucek, Priscilla, (1987), Muqarnas, Published by: BRILL, Vol. 4 (1987), pp. 166-181. Simpson, Marianna Shreve, (1997), Sultan’s Ibrahim Mirza’s haft awrang, published by Yale university press, New Haven and London, Smithsonian Institution. www.digital.staatsbibliothek-berlin.de www.agakhanmuseum.org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,406 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,185 |