تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,684,996 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,914,505 |
واکاوی کارکرد هوشمندی کسبوکار درکتابخانههای دانشگاهی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 56، شماره 2، تیر 1401، صفحه 1-14 اصل مقاله (836.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2022.348656.1639 | ||
نویسندگان | ||
معصومه آدینه* 1؛ علیرضا حسن زاده2؛ محمد حسن زاده3؛ علی اصغر پورعزت4 | ||
1دانشجوی دکتری، رشته مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران. | ||
2استاد، مدیرگروه فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
4استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر هوشمندی کسبوکار بر فعالیتهای کلیدی کتابخانههای دانشگاهی انجام شده است. روش: پژوهش از نوع کاربردی با ماهیت اکتشافی به روش آمیخته است. رویکرد آن جزء به کل، و استقرائی است. ابتدا، فعالیتهای کلیدی با روش مطالعه اسنادی، شناسایی و از طریق روش کیفی دلفی فازی، طی دو مرحله اعتبارسنجی شدند. سپس، با روش کمی پیمایش تأثیر هوشمندی کسبوکار بر فعالیتهای شناسایی شده بررسی شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه ساختاریافته بود. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ محاسبه شد. جامعه آماری با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها: 43 فعالیت کلیدی در 11 حیطه عملکردی شناسایی شدند: 1) مدیریت راهبردی، 2) برنامهریزی، 3) مدیریت منابع انسانی، 4) مدیریت دانش، 5 ) مدیریت فضای فیزیکی، 6) ارزیابی، 7) ارتباطات برونسازمانی 8) مجموعهسازی 9) مشارکت و همکاری، 10) مدیریت اطلاعات و ساماندهی، و 11) خدمات مرجع و اطلاعرسانی. هوشمندی کسبوکار در حیطههای عملکردی برنامهریزی، بیشترین تأثیر و در مدیریت فضای فیزیکی کمترین تأثیر را داشته است. بیشترین تأثیر در فعالیت کلیدی مدیریت تغییر و کمترین، در چابکسازی در سازگاری با تغییرات محیطی مشاهده شد. نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی با همسو کردن فعالیتهای خود با پیشرفتهای فناورانه به ویژه هوشمندی کسبوکار، میتوانند خدمات نوآورانه و خلاقانه با استفاده از دادهها و روشهای تحلیلی ارائه داده و به طور مؤثر کارایی را در کتابخانهها افزایش دهند. پیشنهاد میشود که با افزایش گاهی در سطوح مدیریتی در مورد اهمیت هوشمندی کسبوکار در کتابخانهها و فرهنگسازی جزء برنامههای با اولویت بالای مدیران ارشد کتابخانههای دانشگاهی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتابخانههای دانشگاهی؛ هوشمندی کسب وکار؛ تحلیل کسب و کار | ||
مراجع | ||
پاکزاد، ر.، و علاالدینی، ف. (1395). سوء استفاده و سوء برداشت از ضریب آلفای کرونباخ به عنوان شاخصی برای ثبات درونی ابزار سنجش. مجله اپیدمیولوژی ایران، 12(4)، 64-71. حریری، نجلا وشیخ زاده،معصومه. (1392). تعیین شاخصهای ارزیابی بلوغ فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی ایران. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 2(6)، 45–54. صراف زاده، مریم. (1394). مدیریت کلان دادههای پژوهشی: نقشی نوین برای کتابخانههای دانشگاهی. نقد کتاب، اطلاعرسانی و ارتباطات، 6، 265–274. صادقی فسایی, سهیلا، عرفانمنش, ایمان. (1394). مبانی روششناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی؛ مورد مطالعه: تأثیرات مدرنشدن بر خانواده ایرانی. راهبرد فرهنگ، 8(29)، 61-91. References Ayre, C., & Scally, A. J. (2014). Critical values for Lawshe’s content validity ratio: revisiting the original methods of calculation. Measurement and evaluation in counseling and development, 47(1), 79-86. https://doi.org/10.1177/07481756135138 Broadbent, D. (2020). The highs and lows of physical browsing: How shelf position affects book usage in academic libraries. Journal of Academic Librarianship, 46(1), 102074. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2019.102074 Buschman, J. (2018). The Politics of Academic Libraries: A Measure of the Health of a University. Journal of Academic Librarianship, 44(5), 677. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2018.08.001 Chawinga, W. D., & Zinn, S. (2020). Research data management at an African medical university: Implications for academic librarianship. Journal of Academic Librarianship, 46(4), 102161. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102161 Cheng,C.-H., & Lin, Y. (2002). Evaluating the Best Main Battle Tank using Fuzzy Decision Theory. European Journal of Operational Research, 142, 174–186. Choy, F. C., & Goh, S. N. (2016). A framework for planning academic library spaces. Library Management, 37(1–2), 13–28. https://doi.org/10.1108/LM-01-2016-0001 Crawford, L. S., Condrey, C., Avery, E. F., & Enoch, T. (2020). Implementing a just-in-time collection development model in an academic library. Journal of Academic Librarianship, 46(2), 102101. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2019.102101 Ding, J., Yu, S., Wang, H., Xu, W., & Li, Z. (2020). Member structure and sharing behavior: Social network analysis of CALIS online cataloging data in China. Journal of Academic Librarianship, 46(2), 102115. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102115 Doty, P. (2020). Library analytics as moral dilemmas for academic librarians. Journal of Academic Librarianship, 46(4), 102141. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102141 Eshbach, B. E. (2020). Supporting and engaging students through academic library programming. Journal of Academic Librarianship, 46(3), 102129. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102129 Fagan, J. C. (2014). The suitability of web analytics key performance indicators in the academic library environment. Journal of Academic Librarianship, 40(1), 25–34. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2013.06.005 Fernández-Molina, J. C., Martínez-Ávila, D., & Silva, E. G. (2020). University copyright/scholarly communication offices: Analysis of their services and staff profile. Journal of Academic Librarianship, 46(2), 102133. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102133 Fong, K. C. H., Au, C. H., Lam, E. T. H., & Chiu, D. K. W. (2020). Social network services for academic libraries: A study based on social capital and social proof. Journal of Academic Librarianship, 46(1), 102091. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2019.102091 Ghoshal, S. & Kim, S. K. (1986). Building Effective Intelligence Systems for Competitive Advantage. Sloan Management Review, 28, 49–58. Guo, J., & Huang, J. (2020). Information literacy education in WeChat environment at academic libraries in China. Journal of Academic Librarianship, 46(1), 102073. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2019.102073 Gupta, J., & Singh, R. (2018). Internet of Things (IoT) and Academic Libraries A User Friendly Facilitator for Patrons. IEEE 5th International Symposium on Emerging Trends and Technologies in Libraries and Information Services, ETTLIS 2018, 71–74. https://doi.org/10.1109/ETTLIS.2018.8485234 Hamad, F., Al-Aamr, R., Jabbar, S. A., & Fakhuri, H. (2021). Business intelligence in academic libraries in Jordan: Opportunities and challenges. IFLA Journal, 47(1), 37–50. https://doi.org/10.1177/0340035220931882 Hamad, F., Tbaishat, D., & Al-Fadel, M. (2017). The role of social networks in enhancing the library profession and promoting academic library services: A comparative study of the University of Jordan and Al-Balqaa’ Applied University. Journal of Librarianship and Information Science, 49(4), 397-408. https://doi.org/10.1177/0961000616656043 Hamsa, R,Y. (2019). The impact of business intelligence on organisational value creation – a case study of Nestle Nigeria. Doctoral dissertation, MBA in Finance, Dublin Business Huang, Y. H. (2014). Measuring Individual and Organizational Knowledge Activities in Academic Libraries with Multilevel Analysis. Journal of Academic Librarianship, 40(5), 436–446. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2014.06.010 Rivo K., & Žumer, M. (2022). Academic libraries and use of mobile devices: Case study of Slovenia, The Journal of Academic Librarianship, 48(3). https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102507 Kim, D., Bosch, S., & Lee, J. H. (2020). Alone with others: Understanding physical environmental needs of students within an academic library setting. Journal of Academic Librarianship, 46(2), 102098. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2019.102098 Kim, J. A. (2016). Dimensions of User Perception of Academic Library as Place. Journal of Academic Librarianship, 42(5), 509–514. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2016.06.013 Kim, Y, & Yang, E.(2022). Academic library spaces and student activities during the COVID-19 pandemic. Journal of Academic Librarianship, 48(4), 102529. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102529 Koltay, T. (2019). Accepted and Emerging Roles of Academic Libraries in Supporting Research 2.0. Journal of Academic Librarianship, 45(2), 75–80. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2019.01.001 Li, S., Jiao, F., Zhang, Y., & Xu, X. (2019). Problems and Changes in Digital Libraries in the Age of Big Data From the Perspective of User Services. The Journal of Academic Librarianship, 45 (1), 22–30. Mackenzie, A., & Martin, L. (2016). Developing digital scholarship. In Developing Digital Scholarship (First). https://doi.org/10.29085/9781783301799 Mawhinney, T. (2020). User preferences related to virtual reference services in an academic library. Journal of Academic Librarianship, 46(1), 102094. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2019.102094 Mohsenzadeh, F., & Isfandyari-Moghaddam, A. (2009). Application of information technologies in academic libraries. Electronic Library, 27(6), 986–998. https://doi.org/10.1108/02640470911004075 Muir, A. (2019). Copyright and digital academic library development in the UK. Journal of Librarianship and Information Science, 51(3), 702–709. https://doi.org/10.1177/0961000617732380 Namaganda, A. (2020). Continuing professional development as transformational learning: A case study. Journal of Academic Librarianship, 46(3), 102152. Nelson, G. M., Goates, M. C., Pixton, D. S., Frost, M., & Broadbent, D. (2020). Collection weeding: Innovative processes and tools to ease the burden. Journal of Academic Librarianship, 46(5), 102139. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102139 Nidhra, S., Yanamadala, M., Afzal, W., & Torkar, R. (2013). Knowledge transfer challenges and mitigation strategies in global software development—A systematic literature review and industrial validation. International Journal of Information Management, 33(2), 333–355. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2012.11.004 Nguyen, T. L., & Tuamsuk, K. (2020). Factors influencing the faculty-librarian collaboration at the Vietnamese universities. Journal of Academic Librarianship, 46(2), 102130. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102130 Olszak, C. M. (2013). Assessment of business intelligence maturity in the selected organizations. 2013 Federated Conference on Computer Science and Information Systems, FedCSIS 2013, 951–958. Peacock, R., & Vecchione, A. (2020). Accessibility best practices, procedures, and policies in Northwest United States academic libraries. Journal of Academic Librarianship, 46(1), 102095. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2019.102095 Sahu, R. (2020). Cloud computing: An innovative tool for library services. SSRN Electronic Journal, 213–217. https://doi.org/10.2139/ssrn.3620868 Sandhu, G. (2018). The role of academic libraries in the digital transformation of the universities. IEEE 5th International Symposium on Emerging Trends and Technologies in Libraries and Information Services, ETTLIS 2018, 292–296. https://doi.org/10.1109/ETTLIS.2018.8485258 Superio, D. L., Abaday, E. M., Oliveros, M. G. H., Delgado, A. S., Palcullo, V. E. V., & Geromiano, J. F. (2019). Fire + water + bombs: Disaster management among academic libraries in Marawi City, Lanao del Sur, Philippines. International Journal of Disaster Risk Reduction, 41(August), 101311. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2019.101311 Swain, D. (2014). Cloud computing and its application in library management. Library Science Research Journal, 2(4). Wesley, T. L. (2018). Library science education: A new role for academic libraries. Portal: Libraries and the Academy, 18(1), 5–15. https://doi.org/10.1353/pla.2018.0001 White, E., & King, L. (2020). Shaping scholarly communication guidance channels to meet the research needs and skills of doctoral students at Kwame Nkrumah University of Science and Technology. Journal of Academic Librarianship, 46(1), 102081. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2019.102081 Yuvaraj, M. (2016). Perception of cloud computing in developing countries: A case study of Indian academic libraries. Library Review, 65(1–2), 33–51. https://doi.org/10.1108/LR-02-2015-0015 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 386 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 431 |