
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,895,422 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,942,712 |
بررسی رابطه بین میزان مشارکت در مدیریت دانش با تمایل به تفکر انتقادی کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 56، شماره 2، تیر 1401، صفحه 47-58 اصل مقاله (522.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2022.349006.1642 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه حیدرنژاد1؛ فاطمه فهیم نیا* 2 | ||
1دانشیار، گروه علم اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین میزان مشارکت در مدیریت دانش با تمایل به تفکر انتقادی در بین کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر شیوه پژوهش توصیفی همبستگی و از شاخه پیمایشی است؛ و برحسب هدف در دسته پژوهشهای کاربردی جای میگیرد. جامعه آماری این پژوهش را کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران که تعداد آنها 210 نفر بود، تشکیل دادند؛ و با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه 136 نفر بدست آمد. برای جمعآوری داده از دو پرسشنامه استاندارد مشارکت کارکنان در مدیریت دانش کالکارنی و همکاران (2006) و پرسشنامه تمایل به تفکر انتقادی کالیفرنیا (1992) استفاده شد. هر دو پرسشنامه از نظر روایی توسط استاد راهنما تایید شدند؛ و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه میزان مشارکت کارکنان در مدیریت دانش (0.946) و برای پرسشنامه تمایل به تفکر انتقادی (0.933) به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزاز اس.پی.اس.اس. انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین متغیر گرایش به تفکر انتقادی و مشارکت در مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: پژوهشگران تفکر انتقادی را در دو بعد مهارتها و تمایلات تفکر انتقادی تعریف و بررسی میکنند، در پژوهشهای قبلی رابطه بین مدیریت دانش و بعد مهارتها بررسی شده بود اما در این پژوهش به بررسی رابطه بین مشارکت در مدیریت دانش و بعد تمایل به تفکر انتقادی پرداخته شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ تفکر انتقادی؛ تمایل به تفکر انتقادی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران | ||
مراجع | ||
اندایش، سیفالله (1391). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم کتابداری و اطلاعرسانی. ایرانزاده، سلیمان؛ فخیمیآذر، سیروس، و جداری سفیدگری، ایوب (1394). بررسی تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش بر بهرهوری نیروی انسانی با استفاده از روش تحلیل عاملی در موسسات مالی و اعتباری شهرستان تبریز. مدیریت بهرهوری، 9(33)، 27-45. بستامی، نسرین (1397). بررسی رابطه مدیریت دانش با نوآوری خدمات کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور، واحد کرمانشاه، گروه علم اطلاعات و دانششناسی. حجازی، سیدیوسف؛کرمی دارابخانی، رویا و رضوانفر، احمد (1395). بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و فرآیند مدیریت دانش در دانشکدههای کشاورزی غرب کشور. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2-47(4)، 825-838.. حسن زاده، محمد (1386). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها. تهران: کتابدار. رهنما، اکبر؛ میرزامحمدی، محمدحسن و بیجوند، فرامرز (1392). بررسی رابطه تفکر انتقادی با تولید علم در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهد. پژوهشهای آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد، 20(3)، 257-288. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1377). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه. سروری، محمد؛موسویچلک، افشین و ضیایی، ثریا (1396). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. تعامل انسان و اطلاعات، 4(4)، 64-74. سفیری، خدیجه؛ میرسندسی، محمد و عموعبدالهی، فاطمه (1395). بررسی رابطه تفکر انتقادی و ابعاد دینداری در بین دانشجویان کارشناسی ارشد. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 5(3)، 457-484. صفرپور سوخته کلائی، علیرضا (1398). بررسی رابطه میزان تفکر انتقادی با مدیریت دانش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر. تحقیقات جدید در علوم انسانی، 3، 71-92. عباسی، پروین و دیگران (1392). گرایش به تفکر انتقادی و ارتباط آن با عزتنفس در دانشجویان پزشکی دوره پیش بالینی و بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(6)، ص 498-508. کارآموزیان، مریم؛ تیرگر، هدایت و پورکیانی، مسعود (1395). جایگاه و اهمیت تفکر انتقادی در سازمان و مدیریت. چهارمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری. تبریز، دانشگاه تبریز. مسلمی، زهرا (1392). رابطه مهارتهای تفکر انتقادی و راهبردهای فراشناختی با سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 91-92. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه اراک، دانشکده ادبیات و علوم انسانی. نیکمهر، جمال (1393). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد،، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. References Aytaç, K. Y. (2017). The effect of critical thinking and knowledge sharing on the professional performance of sports team leaders at Trabzon Universities, Turkey. European Journal of Physical Education and Sport Science, 3(11), 93–101. https://doi.org/10.5281/zenodo.1011167 Facione, P. A., Sánchez, C. A., Facione, N. C., & Gainen, J. (1995). The disposition toward critical thinking. In Source: The Journal of General Education, 44(1). Jou, M., Lin, Y.-T., & Wu, W. (2014). Interactive Learning Environments Effect of a blended learning environment on student critical thinking and knowledge transformation. https://doi.org/10.1080/10494820.2014.961485 Mcmullin, S. L. (2018). The correlation between information literacy and critical thinking of college: An exploratory study. Doctoral Dissertation, University of North Texas. Yeh, Y. C. (2012). A co-creation blended KM model for cultivating critical-thinking skills. Computers and Education, 59(4), 1317–1327. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.05.017 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 319 |