![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,694,734 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,924,110 |
ارائۀ مدل توسعۀ اخلاق حرفهای دبیران تربیت بدنی | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 3، آبان 1401، صفحه 52-37 اصل مقاله (459.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2020.299495.2437 | ||
نویسندگان | ||
بتول شیخی1؛ مهدی سلیمی* 2؛ حمید زاهدی1 | ||
1گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، نجفآباد، اصفهان، ایران | ||
2گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارائۀ مدل توسعۀ اخلاق حرفهای دبیران تربیت بدنی بود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد نظاممند نظریه دادهبنیاد به انجام رسید. روش پژوهش: جامعه آماری شامل استادان صاحبنظر و مجرب در حوزۀ پژوهش بود که بهمنظور نمونهگیری نیز از روش گلولهبرفی بهره گرفته شد. ابزار و روش گردآوری داده، مصاحبه از نوع نیمهساختاریافتة فردی بود، و اجرای مصاحبهها تا اشباع نظری (13 مصاحبه) ادامه یافت. بهمنظور تحلیل دادهها از رویکرد نظاممند شامل سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بهره گرفته شد. یافتهها: طی فرایند کدگذاری باز، در مجموع 506 کد مفهومی بدون در نظر گرفتن همپوشانیها احصا شد و در گام بعد، 74 مفهوم مشترک براساس همپوشانیها و تشابهات، 16 مقوله را شکل دادند. در نهایت در مرحلة کدگذاری محوری و انتخابی، مدل پارادایمی توسعۀ اخلاق حرفهای دبیران تربیت بدنی با محوریت مقولة مرکزی توسعۀ فردی و سازمانی ترسیم شد. نتیجهگیری: بررسی وضعیت، جایگاه و ارائة شاخصهای اخلاق حرفهای در نظام آموزش و پرورش و معلمان زیرمجموعة آن، میتواند به سیاستگذاران، مدیران و برنامهریزان بهمنظور اتخاذ تصمیمات مناسب برای کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب اخلاق حرفهای دبیران یاری رساند که در این مسیر شرایط علی، راهبردها، بسترها، شرایط مداخلهگر و همچنین پیامدهای حاصل به تفکیک تبیین شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق حرفهای؛ بسترهای اخلاقی؛ توسعۀ سازمانی؛ توسعۀ فردی؛ دبیران تربیت بدنی | ||
مراجع | ||
Moghadam A, Kamalian A, Oraei Yazadni B, Kord B, Aligholi Roshan S. (2016), Explaining and designing an entrepreneurial human resource management model: Grounded theory approach, Management improvement, 10(4): 123-157. (In Persian)
Obiora I F, Justus M, Chidiebere O. (2019), Mainstreaming Ethics in Higher Education Research Ethics in Administration, Finance, Education, Environment and Law, Education Ethics, 1(4). http://hdl.handle.net/20.500.12424/170667.
Pakdemirli A, Koca B. (2016), The importance of vocational ethics in paramedic education, Vocational ethic course for paramedics, Izmir turkey SHSweb of conference, 26: 1-3.
Salimi, M (2016), Professional ethics elements of General Physical Education teachers in colleges, The Journal of Ethics in Science and Technology, 11(2): 51-60. (In Persian)
Salimi, M., Khodaparast, M (2016), The effect of teacher student relationship on educational motivation and research selfefficacy in graduated students of Physical Education and Sport Sciences, Sport Sciences Research , 4 (9): 109-126. (In Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 561 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 414 |