تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,100,467 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,257 |
اتنوگرافی انتقادی کالاییشدن آموزش (مورد مطالعه: مناطق حاشیهنشین شهر سنندج) | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 45، دی 1401، صفحه 993-1008 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2022.326306.1224 | ||
نویسندگان | ||
نسیم عبداله زاده1؛ کیوان بلندهمتان* 2؛ ناصر شیربگی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان | ||
2دانشیار علوم تربیتی دانشگاه کردستان | ||
3استاد علوم تربیتی دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
مقدمه: یکی از تغییرات مهم در چند سال اخیر که نهاد آموزش و فلسفۀ آن را بهعنوان یک ابزار برای ایجاد تغییرات مهم و سازنده، دستخوش تحول کرده است، «کالاییشدن» آن است. مفروضهای که بهسبب آن دسترسی به فرصتها و امکانات آموزشی برابر از بین رفته است. در پژوهش حاضر با درنظرداشتن رویکردها و نظریات مارکس، لوکاچ و پولانی درمورد کالاییشدن درصدد صورتبندی نظری و تجربی این مفهوم در مناطق حاشیۀ شهر سنندج برآمدیم. روش: روش مورد استفاده، مردمنگاری انتقادی برگرفته از روششناسی پنجمرحلهای کاراسپیکن است که در پی نقد و تغییر وضع موجود قرار دارد. گردآوری دادهها از طریق مصاحبۀ نیمهساختیافته با ۳۵ نفر از معلمان و مدیران آموزشی شهر سنندج صورت گرفته است. در تحلیل مصاحبهها از تحلیل تماتیک و برای اعتبار آنها از اعتبار تفسیری استفاده شده است. یافته ها: یافتهها نشان میدهد دادههای مونولوگمحور (مفروضات اولیه و کلی پژوهشگران) با دادههای بهدستآمده از مصاحبهها (دیالوگمحور) همخوانی داشتند و آنها را تأیید کردند. تفسیر مفاهیم حاصل از دادهها، حاکی از چهار مقولۀ ثانویۀ تمایز به میانجی آموزش، تمایل به خصوصیسازی آموزش در مناطق شمال شهر، کاهش دسترسی به امکانات و فرصتهای آموزشی در مناطق حاشیه و تلۀ محرومیت فقر در مناطق حاشیهنشین است که شهر سنندج و بهویژه مناطق حاشیۀ آن را با چالش نابرابری آموزشی مواجه ساخته است. نتیجه گیری: نتایج نشان از عدم دسترسی همه به آموزش و تشدید نابرابری ناشی از آن مقولۀ هستهای است که نشان از ایجاد نابرابری شدید و تشدید آن بهوسیلۀ کالاییشدن آموزش دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اتنوگرافی انتقادی؛ عدم دسترسی همگان به آموزش؛ کالاییشدن آموزش؛ مناطق حاشیهنشین؛ نابرابری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 590 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |