تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,677 |
مقایسۀ روایت قربانیکردنِ فرزند به دست ابراهیم در عرفانِ ابن عربی و نگرش اگزیستانسیالیستی کیرکگور | ||
فلسفه | ||
دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 39، بهمن 1401، صفحه 113-133 اصل مقاله (692.53 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2022.347679.1006737 | ||
نویسندگان | ||
محسن ساربان نژاد* 1؛ محمد اکوان2 | ||
1مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله با تمرکز بر اندیشههای حکمی – عرفانیِ ابن عربی، عارف بلندآوازۀ مسلمان، و سورن کیرکگور، فیلسوف و متأله دانمارکی، که از او در مقام بانیِ اگزیستانسیالیسم یاد میشود، مقایسۀ ابتلای ابراهیم به قربانیِ فرزند در روایت مسیحی و اسلامی را محور پژوهش خویش قرار داده است. ابن عربی در فَصِّ اسحاقیِ فصوصالحکم و کیرکگور در کتاب ترس و لرز دست به تأویل و تفسیر آزمون ابراهیم زدهاند. پرسش اصلی تحقیق، مبانی و مبادیِ مؤثّر بر اندیشۀ ابن عربی و کیرکگور در تأویلِ روایت مذکور است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهند وجه افتراقِ دیدگاه ابن عربی و کیرکگور در نوع نگاهی است که هر یک به انسان و جایگاه او در نظام آفرینش دارند. اختلاف دیدگاهی که بر بنیاد آن، ابراهیم شهسوار ایمان و مؤمنِ به لطفِ محال در دیدگاه کیرکگور و مردود در تأویل صورتِ اسحاق به گوسفند به روایت ابن عربی است. در دیدگاه کیرکگور، انسان، فردِ تنها و مسئول در پیشگاه خداوند و در عرفان ابن عربی، رؤیای ابراهیم در ذبحِ فرزند، از یکطرف مدخلی برای ورود به عرصۀ مباحث رؤیا و خیال و از طرف دیگر دستآویزی برای شرح و بسط مباحث وحدت وجودی و جایگاه انسان کامل در عالَم است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تطبیقی و با اتکاء به دادههایی که از طریق منابع کتابخانهای گرد آمدهاند، ابتدا به مقایسۀ جایگاه انسان در نظام فکری ابن عربی و کیرکگور پرداخته و سپس آراء آن دو در باب روایتِ قربانیِ اسحاق را مورد مطالعه قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابن عربی؛ کیرکگور؛ ابراهیم؛ اسحاق؛ قربانی | ||
مراجع | ||
قرآن مجید.
عهد جدید، بر اساس کتاب مقدس اورشلیم. (1399)، ترجمۀ پیروز سیار، تهران، نی.
عهد عتیق، کتابهای شریعت یا تورات، بر اساس کتاب مقدس اورشلیم (1399)، ترجمۀ پیروز سیار، تهران، هرمس.
آملی، سیدحیدر (1368)، نقد النقود فى معرفة الوجود (جامع الأسرار)، تهران، علمی و فرهنگی.
ابنترکه، صائنالدین (1378)، شرح فصوص الحکم، جلد 1، قم، بیدار.
ابن عربی (2011)، الفتوحات المکیة ، جلد 1 و 2 و 3، بیروت، دارالمعرفة.
ـــــــــــــــ (2018)، فصوصالحکم، جلد 1، تحقیق عاصم إبراهیم الکیالی، بیروت، دارالکتب العلمیة.
امین، سیدحسن (1376)، وحدت وجود در فلسفه و عرفان اسلامی، تهران، بعثت.
جامی، عبدالرحمن (1370)، نقدالنصوص فی شرح نقشالفصوص، مقدمه و تعلیق ویلیام سی. چیتیک، مقدمه جلالالدین آشتیانی، تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه).
ـــــــــــــــ (1425)، شرح فصوصالحکم، تحقیق عاصم ابراهیم کیالی، بیروت، دار الکتب العلمیة.
ـــــــــــــــ (1394)، نفحات الانس من حضرات القدس، تصحیح و مقدمه محمود عابدی، تهران، سخن.
عفیفی، ابوالعلاء (1392)، شرحی بر فصوص الحکم (شرح و نقد اندیشه ابن عربی)، ترجمۀ نصرالله حکمت، تهران، الهام.
قیصری، داوود (1386)، شرح فصوصالحکم، به کوشش سید جلالالدین آشتیانی، تهران، علمی و فرهنگی
کاپلستون، فردریک (1396)، تاریخ فلسفه، ج 9، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ، تهران، علمی و فرهنگی
کیرکگور، سورن (1400الف)، ترس و لرز، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران، نی.
ـــــــــــــــ (1400ب)، یا این / یا آن، ج 2،ترجمۀ صالح نجفی، تهران، مرکز.
ـــــــــــــــ (1399)، تکرار، ترجمۀ صالح نجفی، تهران، مرکز.
مککواری، جان (1399)، وجودگرایی، ترجمۀ محمدسعید حنایی کاشانی، تهران، هرمس.
Anderson, Susan Leigh. (1999), On Kierkegaard (Wadsworth Philosophers Series), Boston, Cengage Learning. Bellah, Robert Neelly & others (1985), Habits of the Heart: Individualism and Commitment in American Life, Berkeley, California: University of California. Blackwell Companions to Philosophy: A Companion to Kierkegaard, Stewart, John. (Ed.). (2015), New Jersey, Wiley-Blackwell. Caputo, John D. (2008), How to Read Kierkegaard, New York: W. W. Norton & Company. Carlisle, Clare (2007), Kierkegaard: A Guide for the Perplexed, London, Continuum. Encyclopedia Judaica (Second Edition), Skolnik, Fred, (Ed.), (2007), New York: MacMillan Evans, C. Stephen (2009), Kierkegaard: An Introduction, Cambridge, Cambridge University. Kierkegaard, Søren (1999), Concluding Unscientific Postscript to Philosophical Fragments, Edited and Translated with Introduction and Notes by Howard V. Hong and Edna H. Hong, New Jersey, Princeton University. ــــــــــــــــــــ (1973), The Journals, quoted in Robert Bretall, A Kierkegaard Anthology, Princeton: Princeton University. Krishek, Sharon (2015), The existential dimension of faith in Daniel Conway (Ed.). Kierkegaard's Fear and Trembling: A Critical Guide (Cambridge Critical Guides), Cambridge: Cambridge University. Lippitt, John (2015), The Routledge Philosophy GuideBook to Kierkegaard and Fear and Trembling, London, Routledge. The Oxford Companion to the Bible, Metzger, Bruce & Coogan, Michael (Eds.). (1999), Oxford: Oxford University. Walsh, Sylvia. (2009), Kierkegaard: Thinking Christianly in an Existential Mode (Christian Theology in Context), Oxford: Oxford University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 408 |