تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,699 |
تعداد مقالات | 72,372 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,649,719 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,391,656 |
بررسی جایگاه فعلی آموزش مقررات ملی ساختمان در مقطع کارشناسی مهندسی معماری و ارائه راهکارهایی برای تقویت آن | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 6، دوره 27، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 73-82 اصل مقاله (690.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2022.324279.672632 | ||
نویسندگان | ||
پرستو عشرتی* 1؛ علیرضا مکبریان2 | ||
1استادیار گروه معماری، دانشکده معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا ،دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی مهندسی معماری، گروه معماری، دانشکده معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
با نظر به اهمیت آگاهی دانشآموختگان معماری نسبت به مقررات ملی ساختمان، این مقاله دو هدف اصلی را پیگیری میکند: 1) بررسی شرایط حال حاضر آموزش مقررات ملی در آموزش دانشگاهی مقطع کارشناسی مهندسی معماری از نقطه نظر میزان اهمیت و ضرورت، میزان توجه به آموزش آن و نواقص و موانع پیش روی آن؛ 2) ارائه و بررسی پیشنهادات برای آینده آموزش مقررات ملی از نقطهنظر روشهای مناسب تدریس، مباحث لازم آموزشی، و زمان مناسب آموزش در طول دوران تحصیل. برای دستیابی به این اهداف از روش تحقیق پیمایش کیفی و برای جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته با مدرسین معماری که سابقه کار حرفهای در ساختار نظام مهندسی ساختمان را دارند، بهره برده شده است. یافتههای این مقاله ضرورت اضافه شدن یک درس دو واحدی تخصصی که به طور مستقیم به آموزش مقررات ملی بپردازد را آشکار میسازد. علاوه بر این، نتایج این پژوهش بر آموزش غیرمستقیم مقررات ملی در خلال آموزش دروسی که به هر یک از مباحث 22گانه مقررات ملی ساختمان مرتبط هستند نیز تأکید دارد. از این رو پیشنهاد میگردد که در فرآیند بازنگری برنامه درسی کارشناسی مهندسی معماری، بازنگری سرفصل دروس مختلف با تأکید بر آموزش مباحث مرتبط مقررات ملی ساختمان نیز مدنظر قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش دانشگاهی؛ تدریس معماری؛ برنامه درسی؛ کارشناسی مهندسی معماری؛ مقررات ملی ساختمان | ||
مراجع | ||
استراوس، انسلم؛ کربین، جولیت (1393)، مبانی پژوهشهای کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای، نشر نی، تهران.
بازنگری برنامه درسی کارشناسی پیوسته مهندسی معماری (1392)، بازنگری شده مورخ 18/12/92 دانشگاه تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی برنامهریزی آموزشی.
بازنگری برنامه درسی کارشناسی پیوسته مهندسی معماری (1395)، بازنگری شده مورخ 6/10/95 دانشگاه فردوسی مشهد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی برنامهریزی آموزشی.
بهارلو، محمدرضا (۱۳۸۸)، موانع موجود در مسیر ترویج مجموعه مباحث مقررات ملی بررسی موردی مبحث دهم، دومین همایش مقررات ملی ساختمان، سازمان مسکن و شهرسازی استان فارس، شیراز، 15 و 16 اسفند ماه 1388.
رستمی نجف آبادی، مصطفی؛ جهانبخش، عباس (1392)، راهکارهای ارتقای نقش دروس فنی در توان حرفهای فارغ التحصیلان کارشناسی معماری، مطالعات تطبیقی هنر، دوره سوم، شماره 6، صص 111-99.
شورای تدوین مقررات ملی ساختمان (1392)، مبحث چهارم الزامات عمومی ساختمان، الزامات عمومی ساختمان، نشر توسعه ایران، تهران.
لیتکوهی، ساناز؛ لیتکوهی، ساچلی؛ قربانی، علی (1387)، ﺑﺮرﺳﻲ وﺿﻌﻴﺖ ﺣﺮﻓﻪای ﻓﺎرغ اﻟﺘّﺤﺼﻴﻼن ﻣﻌﻤﺎری و نقش آموزشهای آکادمیک در آمادهسازی حرفهای دانشجویان، سومین همایش آموزش معماری، پردیس هنرهای زیبا، تهران، پاییز 1387.
موسوی، لیلاسادات؛ حیدری، شاهین (۱۳۹۶)، لزوم تعامل شیوه نوین؛ آموزش مباحث مقررات ملی 22 گانه نظام مهندسی ساختمان با دروس آموزش عالی در محیطهای آموزشی ایران، سومین همایش بینالمللی معماری عمران و شهرسازی در آغاز هزاره سوم، باغ موزه قصر، تهران، 30 شهریور 1396.
نیککار، محمد؛ دشتی، سهیل (۱۳۹۸)، مقایسه تطبیقی محتوای برنامه درسی کارشناسی مهندسی معماری با برنامه توسعه کارآموزی، ششمین همایش بینالمللی آموزش مهندسی ایران، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، 30-28 آبان 1398.
Bloor, M., Wood, F. (2006). Keywords in Qualitative Methods. SAGE Publications Inc., California. Concordia University. (2019). “Engineering Courses”. https://www.concordia.ca/academics/graduate/calendar/current/encs/engineering-courses.html#BLDG Earl Wade, S. (2013). College level residential building code education: Current status and best practice. A Thesis for the degree Master of Science, Civil Engineering, Presented to the Graduate School of Clemson University, South Carolina, United States. George Brown College. (2020). “Building Code” . https://coned.georgebrown.ca/courses-and-certificates/subject/building-code Gerber, P. (2009). How to Stop Engineers from Becoming ‘Bush Lawyers’: The Art of Teaching Law to Engineering and Construction Students. Journal of Legal Affairs and Dispute Resolution in Engineering and Construction, Vol. 1, pp. 179-188. Hammarberg, K., Kirkman, M., de Lacey, S. (2016). Qualitative research methods: when to use them and how to judge them. Human Reproduction, 31 (3), 498-501. Hlladay, M. (2005). Teaching Architects Building Science. Energy Des. Update 25, pp. 1-5. Megri, AC. (2014). The Integration of Building Codes into the Architecture Design Process. 2014 ASEE Annual Conference & Exposition, 15-18 June 2014, Indianapolis, Indiana. Shealy, T., & Kiesling, AA., & Smail, TR. (2015). An Online Course and Teacher Resource for Residential Building Codes and Above Code Construction Methods. Solonsky, R. (2018). Advancing Critical Building Code Education through Modularized Lectures. 2018 ASEE Annual Conference & Exposition, 23-27 July 2018, Salt Lake City, Utah. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 720 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 572 |