![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,738 |
بررسی و تحلیل گفتمان حاکم بر رمانهای زنان اسلام گرا با تکیه بر نظریه فرکلاف (مطالعه موردی رمان "لن أموت سدى" اثر جهاد رجبی) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 3، آذر 1402، صفحه 381-399 اصل مقاله (677.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2022.346328.1815 | ||
نویسندگان | ||
عزت ملاابراهیمی* 1؛ محمد مهدی کریمی2 | ||
1استاد گروه عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحلیل گفتمان انتقادی، شاخهای مهم و رویکردی نو از نظریه تحلیل گفتمان به شمار میرود. این رویکرد به عنوان گرایشی میان رشتهای، در بررسی متون از سطح جمله و کلام فراتر رفته و به بافت موقعیتی که متن در آن شکل گرفته است توجه میکند. نورمن فرکلاف یکی از نظریهپردازان این عرصه است که ارزیابی سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین مولفههای اصلی نظریه او را تشکیل میدهد. این پژوهش سعی دارد تا سطوح سهگانه گفتمان انتقادی را در رمان "لن أموت سدى" اثر خانم جهاد رجبی، از نویسندگان اسلامگرای فلسطینی تبار، مورد واکاوی قرار دهد و ایدئولوژی حاکم بر متن او را تبیین کند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مؤلف با استفاده از کارکرد واژگان و روابط معنایی میان آنها و نیز بهرهگیری از استعارههای متعدد یا کاربست افعال خبری دیدگاه خود را نسبت به اوضاع فلسطین بیان میکند. وی همچنین با فراخوانی شخصیتهای قرآنی، الهام از مفاهیم اسلامی و کارکرد روابط بینامتنی، خوانشگران خود را در مواجهه با بافت موقعیتی جامعۀ اشغالی قرار میدهد و به بیان مسائل حاکم بر جامعه میپردازد. در واقع نویسنده از این رهگذر به دنبال کسب ایدئولوژی مد نظر خود و تحقق مفاهیمی چون هویتبخشی، آزادیخواهی و مبارزه با اشغالگران است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: تحلیل گفتمان انتقادی؛ نورمن فرکلاف؛ جهاد رجبی؛ "؛ لن أموت سدی" | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
آقاگلزاده، فردوس (1385). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: علمی و فرهنگی.
آقاگلزاده، فردوس و غیاثیان، مریم سادات (1386). «رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی. زبان و زبانشناسی، 3(1)، 78-104.»
بهرامپور، شعبانعلی (1379). درآمدی بر تحلیل گفتمان. تهران: فرهنگ گفتمان.
جرجانی، عبدالقاهر (1997). دلائل الإعجاز. به کوشش محمد تونجی. بیروت: دارالکتب العربی.
درپر، مریم (1392). «بررسی ویژگیهای سبکی داستان کوتاه جشن فرخنده از جلال آلاحمد با رویکرد سبکشناسی انتقادی. فصلنامۀ جستارهای زبانی، 1»، 39-64.
رجبی، جهاد (1993). لن أموت سدی. ریاض: عبیکان.
سلطانی، علیاصغر (1384). «قدرت، گفتمان و زبان: سازوکارهای جریان قدرت در مطبوعات. رسالة دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
شجاع رضوی، سعید (1386). «جنسیت و شمول معنایی». فصلنامۀ پازند، 3(10)، 11-26.
عکاشه، محمود (2005). لغة الخطاب السیاسی دراسة لغویة تطبیقیة فی ضوء نظریة الاتصال. مصر: دار النشر للجامعات.
فرکلاف، نورمن (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمۀ فاطمه شایستهپیران و همکاران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
میلز، سارا (1392). گفتمان. ترجمۀ فتاح محمدی. تهران: هزاره سوم.
نیستانی، محمود (1383). تحلیل گفتمان انتقادی در عمل (تفسیر، تبیین و جایگاه تحلیلگر)؛ تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
ورقی، سعید (1984). فی الأدب العربی المعاصر. مصر: دار النهضة العربیة.
وندایک، تئون (1382). مطالعاتی در تحلیل گفتمان: از دستور متن تا گفتمانکاوی انتقادی. ترجمۀ پیروز ایزدی و همکاران. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمۀ هادی جلیلی. تهران: نشرنی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 488 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 212 |