- آقاخانی بیژنی، محمود، طغیانی، اسحاق و محمدی فشارکی، محسن (1397). متنپژوهی ادبی (زبان و ادب پارسی)، 22(77)، 211-234.
- زارعی فارسانی، احسان و قاسمی، مریم (1389). ترکیببندی در نگارگری ایرانی با تأکید بر مضمون و اصول سنتهای تصویری. جلوۀ هنر، 11(2)، 21-42.
- پاکباز، رویین (۱۳۷۸). دائرةالمعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.
- پاکباز، رویین (۱۳86)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: شادرنگ.
- پنجهباشی، الهه و نجیبی، نگار (1398). رویکرد تاریخی به نقشمایۀ اسب در سفالینههای سلجوقی. هنرهای صناعی اسلامی، 4(2)، 81-96.
- تاجیک محمدیه، حسن، رادمنش، عطامحمد و چترایی، مهرداد (1397). تحلیل تمثیلهای نمادین اسب در شاهنامۀ فردوسی. دوفصلنامۀ علمی-پژوهشی زبان و ادبیات فـارسـی دانـشگاه آزاد اسـلامی، واحـد فسـا، 9(1)، 11-41.
- رهنورد، زهرا (۱۳۸۰). جامعهشناسی هنر و نقش ایدئولوژی. هنرهای زیبا، 9، 4-11.
- زرقانی، ابراهیم (1387). رخش و ویژگیهای او در شاهنامۀ فردوسی. نشریۀ ادبیات فارسی دانشگاه آزاد مشهد، 19، 162-182.
- سجادی باعبادرانی، سعیده، خواجه احمد عطاری، علیرضا، آشوری، محمدتقی و خدامی، علیرضا (1399). مطالعۀ تحولات سیاسی و فرهنگی دورۀ شاهتهماسب صفوی و تأثیر آن در نقاشی این دوره با توجه به نظریۀ بازتاب. فصلنامۀ نگره، 58، 89-103.
- سیوری، راجر (1380). ایران عصر صفوی. ترجمۀ کامبیز عزیزی. تهران: مرکز.
- شریفیمقدم، آزاده و فاطمی، فتانهسادات (1399). مفهومسازی استعاری «خشم» در پیکرۀ زبانی و مصور (نگارههای) جنگ در هفتخان رستم. مطالعات زبانی و بلاغی، 11(21)، 183-214.
- طاووسی، ابوالفضل (1390). کارگاه نگارگری. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
- حکیم آذر، محمد (1383). دربارۀ کردارهای هوشمندانۀ رخش در شاهنامه فردوسی. نشریۀ چیستا، 210، 739-744.
- خزایی، محمد (1368). کیمیای نقش. تهران: حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
- دهخدا، علیاکبر (1377). لغتنامۀ دهخدا. تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
- رحیمپور، شهدخت (1394). بررسی جایگاه اسب از اسطوره تا تداوم نقش آن بر فرش. نگارینۀ هنر اسلامی، 2(6)، 21-37.
- عارفپور، فاطمه (1391). شاهطهماسب صفوی و حمایت از هنرها. کتاب ماه هنر، 168، 97-99.
- علیپور، رضا و شیخزاده، مرجان (1395). نمادشناسی نگارۀ «رستم خفته و نبرد رخش و شیر» از منظر خرد و اسطوره. پیکره، 5(10)، 5-15.
- قاضیانی، فرحناز (1395). کارکرد و نقوش وریس در گذار از کوچندگی به یکجانشینی در ایل بختیاری. نامۀ انسانشناسی، 14(25)، 145-168.
- قائمی، فرزاد و یاحقی، محمدجعفر (1388). اسب؛ پرتکرارترین نمادینۀ جانوری در شاهنامه و نقش آن در تکامل کهنالگوی قهرمان. متنپژوهی ادبی، 13(42)، 9-26.
- کریماف، کریم (1385). سلطان محمد و مکتب او (مکتب تبریز). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- کریمی موغاری، زهرا و خرمی مقدمی، آزاده (1394). بررسی عملکرد اقتصادی ایران در عصر صفوی و مقایسۀ آن با اروپای قرن 17 با رویکرد نهادی. فصلنامۀ علمی-پژوهشی برنامه و بودجه، 20(2)، 143-180.
- محمدزاده، مهدی و ظاهر، عادل (1394). تأثیر شاهنامۀ طهماسبی در سنت شاهنامهنگاری عثمانی. نگره، 10(34)، 27-37.
- هاشمی، غلامرضا (1390). منظرهپردازی و منظرهپردازان ایرانی در عصر صفوی. کتاب ماه هنر، 160، 26-34.
- هال، جیمز (1390). فرهنگنگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمۀ رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
- یونگ، کارل گوستاو (1389). انسان و سمبلهایش. ترجمۀ محمود سلطانیه، تهران: جامی.
- Akiner, S. (2004). The Caspian: politics, energy and security. Routledge.
- ASL, M. M. (2017). A Comparative Analysis of Factors Influencing the Evolution of Miniature in Safavid and Ottoman Periods. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(2), 484-493.
- Canby, Sh. R. (2014). The Metropolitan Museum of Art. New York.
- Dickson, M. B., & Welch, S. C. (1981). The Houghton Shahnameh (2 Vols). Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Francis, H. S. (1942). The Gift of Leonard C. Hanna, Jr. The Bulletin of the Cleveland Museum of Art, 106-179.
- Harrist, R. E. (1997). The legacy of Bole: Physiognomy and horses in Chinese painting. Artibus Asiae, 57(1/2), 135-156.
- Goldstein, I. S., & Structure, W. (1991). Composition. Nova Iorque: Menachem Lewin and Irving S. Goldstein.
- Melikian, S. (2004). Toward a clearer vision of 'Islamic' art. International Herald Tribune.
- Papadopoulo, A. (1979). Islam and Muslim Art. N. Abrams, Inc, New York.
- Polidori, E., Jacobson, E. K., & McCarthy, B. (2014). Going Beyond Appearances.
- Robinson, B.W., Grube, E. J., Meredith-Owens, G.M.& Skelton, R.W. (1976). Islamic Painting and the Arts of the Book. London: Faber, 159–62.
- Rogers, J. M. (2010). The Arts of Islam. Masterpieces from the Khalili Collection, London, p.266.
- Savory, R. (1980). Iran under the Safavids. Cambridge; New York: Cambridge University Press.
- Shahnama of shah tahmasp: the Persian book of king (1122), new York: the metropolitan museum of art.
- Tajik Mohammadieh, H., Mohammad Radmanesh, A., & Chatraei, M. (2016). A comparative study of the black and white symbolic horses in the Shahnameh of Ferdowsi. Iranian Journal of Educational Sociology, 1(1), 154-164.
|