تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,079 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,673 |
بررسی تجربیات زیستۀ دختران دانشجو از دخترانگی (مطالعۀ موردی: دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان البرز) | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
دوره 21، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 137-113 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2022.345930.1008233 | ||
نویسنده | ||
محمود محمدی* | ||
گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ادراک و تجربه از جنسیت بهمثابۀ الگوی تثبیتشده میتواند در کنشهای اجتماعی و تربیتی افراد نقش مهمی داشته باشد. این مقاله به بررسی تجربیات زیستۀ دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان از دخترانگی میپردازد. روش پژوهش، کیفی و رویکرد آن پدیدارشناسی است. نمونههای مورد بررسی 22 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان هستند. تعداد نمونهها براساس اصل اشباع نظری تعیین شد. جمعآوری دادهها نیز به روش مصاحبۀ نیمهساختاریافته صورت گرفت. روش تحلیل دادهها، روش تحلیل مضمون است. پس از جمعآوری دادهها، روایتهای دانشجویان از دخترانگی کدگذاری و مقولهبندی شدند. پس از کدگذاری، شش مقوله و سه مضمون اصلی استخراج شدند. مضامین اصلی استخراجشده شامل ویژگیهای دخترانگی، مسائل دخترانگی و عاملیت دخترانگی است. بررسی تجربیات زیستۀ دختران نشان میدهد اگرچه نمونههای بررسیشده برخی از ویژگیهای احساسی و رفتاری مرسوم دخترانگی را بازتولید میکنند، روایتهای دانشجویان از دخترانگی نشان میدهد آنها بهدلیل دختربودن با محدودیتها و محرومیتهایی در جامعه مواجه هستند. همچنین آنها در زندگی اجتماعی و روزمره احساس بیعدالتی و تبعیض میکنند. دانشجویان مورد بررسی از تصورات غلط اجتماعی که نسبت به دختران وجود دارد ناراضیاند و خواستار عاملیت و کنشگری بیشتر دختران در جامعه هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ تجربۀ زیسته؛ جنسیت؛ دخترانگی؛ دختران دانشجو | ||
مراجع | ||
Alemdaroğlu, A. (2015). Escaping femininity, claiming respectability: Culture, class and young women in Turkey. Women’s Studies International Forum, 53, 53–62. http://dx.doi.org/10.1016/j.wsif.2015.09.006 Amini, S., & Moghimi, F. (2020). The state of felicity Zanjan’s citizens and feminine and masculine values. Journal of Gender And Family Studies, 8(1), 107-129. (In Persian). Bicheranloo, A., Salavatian, S., & Lajevardi, A. (2019). A representation of lifestyle of Iranian young women. Cultural Studies & Communication, 15(56), 112-140. (In Persian). https://doi.org/10.22034/jcsc.2019.37357 Bodlai, H. (2018). Phenomenology Research Method. Tehran: Andisheh Ehsan Press. (In Persian) Break Well, M. (1990). Social beliefs about gender differences in Colin Fraser and Gorge Gaskell. The Social Psychological Study of Widespread beliefs, Oxford: Clarendon Press. Castells, M. (2003). The information age, economy, society, and culture (The power of identity). Tehran: Scientific and cultural publications. (In Persian) Connell, R.W. (1995). Masculinities. Cambridge. London: Polity Press. Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. SAGE Publications. (In Persian) Durkheim, E. (1997). Education and Sociology. Translated by A. Mohammad Kardan, Tehran: Tehran University press. (In Persian) Giroux, H. (1985). Teachers as intellectuals: Toward a Critical pedagogy of learning. New York: Bergin & Garvey. Giddens, A. (1989). Sociology. London: Polity Press. Godarzi, M. (2015). Women’s attitude to family norms and gender awareness, An analysis of the findings of the national survey, report on the status of women in Iran. Tehran: Ney Press. (In Persian) Ghaderzadeh, O., & Rezazadeh, F. (2020). A Study of the Lived Experience and Perception of Women from Participation in Civic Associations. Sociology of Social Institutions, 6(14), 63-96. https://doi.org/10.22080/ssi.2020.15416.1535 (In Persian). Hamzavi Abedi, F., Bagherian, F., & Mazaheri, M. A. (2015). Investigating young Iranian women’s understanding of femininity norms. Social Cognition, 4(1), 84-96. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23223782.1394.4.1.6.9 (In Persian). Kachel, S. Steffens, M. C. & Niedlich, C. (2016). Traditional Masculinity and Femininity: Validation of a New Scale Assessing Gender Roles. Frontiers in Psychology, 7, 935-956. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00956 Kelly, M., Inoue, K., Barratt, A., Bateson, D., Rutherford, A., & Ritchers, J. (2016). Performing femininity: Female agency and role in sexual life and contraceptive use-a qualitative study in Australia. Culture, Health & Sexuality, 19(2), 240-255. https://doi.org/10.1080/13691058.2016.1214872 Lafrance, M. N. (2011). Reproducing, resisting and transcending discourses of femininity: a discourse analysis of women’s accounts of leisure. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 3(1), 80–98. https://doi.org/10.1080/19398441.2010.541929 Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. London: SAGE. Montazar Ghaem, M., & Pak, H. (2016). Narrative Analysis of Girlhood in Three TV Serials: Briadcasted during 1990s, 200s and 2010s. Sociology Review, 22(2), 9-38. https://doi.org/10.22059/jsr.2016.57034 (In Persian). Mohammadiasl, A. (2017). Qualitative research method in social sciences, Tehran: Varjavand Press. (In Persian) Omidvar Tehrani, A., Zarani, F., Nohesara, S., Panaghi, L., & Malekzadeh Moghani, M. (2021). Perception of femininity in different countries: a qualitative metasynthesis. Journal; of Psychological Science, 20(103), 1015-1038. http://dx.doi.org/10.52547/JPS.20.103.1015 (In Persian). Polkingghorne, D. E. (1989). Phenomenological Research Methods In R.S. Valle & Shelling (eds.). Existential Phenomenological Perspectives in Psychology. New York: Plenum Press. Shea, M., Wong, Y., Wang, S., Sherry Wang, S., Jimenez, V., Hickman, S., & LaFollette, J. (2014). Toward a constructionist perspective of examining femininity experience: the development and psychometric properties of the subjective femininity stress scale. Psychology of Women Quarterly, 38(2), 275–291. https://doi.org/10.1177/0361684313509591 Sohrabzadeh, M., Shoa, S., Niyazi, M., & Movahed, M. (2020). Rethinking feminine gender roles and their related cultural and social determinants (a case study of married women in Shiraz). The Women and Families Cultural- Educational, 14(49), 87-111. (In Persian). Strauess, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research, grounded theory, procedures, and techniques. London: SAGE. Van Manen, M. (1990). Researching lived experience: human science for an action-sensitive pedagogy. London: Ontario. Yaghoobi, A. (2014). Theories of masculinity: with an emphasis on the sociological approach. Tehran: Pezhvak. (In Persian) Yaghoobi, A., & Moghaddas Yazdi, H. (2017). Femininity typology and girl students (Case study: students of Guilan University). Women in Development & Politics, 14(4), 513-533. https://doi.org/10.22059/jwdp.2016.60967 (In Persian) Zajdow, G. (2007). The gender order. in Public sociology: an introduction to Australian society. Sydney: Allen & Unwin. Zokaei, M. S. (2019). The Art of conducting qualitative research from problem-solving to writing. Tehran: Agah. (In Persian) Zokaei, M. S., & Gharakhani, M. (2007). Young girl and feminity (a study on girl in high schools of Tehran. Woman in Development & Politics, 5(1), 59-82. (In Persian) Zinn, M. B., Hondagneu-Stelo, P., & Messner, M. A. (2011). Gender Through The Prism of Difference. New York: Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,435 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 606 |