تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,232,011 |
مرور نظاممند پژوهشهای حوزه آیندهپژوهی رسانه با تمرکز بر مفاهیم نوظهور فناوریهای نوین | ||
بررسیهای مدیریت رسانه | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، 1401، صفحه 168-188 اصل مقاله (623.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/mmr.2000.89051 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر فرهنگی1؛ هومن قاپچی* 2 | ||
1استاد، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دکتری تخصصی، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل نظاممند پژوهشهای انجامگرفته در حوزه آیندهپژوهی رسانه و فناوری (فراجهان، واقعیت تعمیمیافته، غوطهوری 360درجه، جهان بیشمتصل، فرا ـ انتقال و چندحسانهایها) اجرا شده که زمینهساز انجام پژوهشهای بینرشتهای آتی میان مدیریت رسانه، مدیریت فناوری، آیندهپژوهی و... است. روش: مرور نظاممند، شیوهای تحلیلی بر پایه منابع ثانویه است که با بهرهگیری از کارکردهای تنوع و تکرار، به تجمیع و تحلیل دادهها میپردازد. در غربالگری اولیه با بهرهگیری از تحدید روشمند دامنه تحقیق و بنا به نظر جمع پنل خبرگی، از میان 4,653,810 رکورد ثبت شده، به بیش از 700 سند علمی آیندهپژوهی رسانه از پایگاههای علمی وبآوساینس، اشپرینگر، امرالد، الزویر، اسکوپوس و ساینس دایرکت دست یافتیم. در غربالگری ثانویه، 42 سند از 700 سند باقی ماند که مضمونها، مفهومها، کلیدواژهها، روندها و سناریوهای موجود در آنها استخراج، نقد و بررسی شد. یافتهها: شناسایی ضرورتهای نگاه اکوسیستمی به فناوریهای نوین و پروتکل اینترنت آینده، رویکرد پنج شرکت فناوری بزرگ موسوم به گافام (گوگل، اپل، فیسبوک، آمازون، مایکروسافت)، سه سناریو آینده متاورس، ابهامزدایی از مفاهیم نوظهور آیندهپژوهی رسانه، شناخت پیامدها، تهدیدها و نگرانیهای اینترنت افکار و... از یافتههای این پژوهش بودهاند. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که کاربست فناوریهای نوظهور در حوزه بازاریابی، بهویژه در سه سال اخیر، رشد تصاعدی داشته است و احتمالاً این رویکرد در سناریوهای آینده این حوزه نیز نقش اساسی ایفا خواهد کرد. همچنین میتوان دریافت که علیرغم نگاههای خوشبینانهای که با رویکرد حال امتداد یافته است، به نگاههایی واقعنگرانهتر از جنس آیندههای نااندیشیده نیازمندیم. از آنجایی که شایسته نیست تنها نظارهگر فرازها و فرودهای فناوری آینده باشیم، بایستی در این حوزه به سهم خود کنشگری فعال را تمرین کنیم، از این رو، شناخت اکوسیستم فناوریهای جدید و اتخاذ راهبردهای حکمرانی پلتفرمی با برنامههای سه، پنج و هفتساله در افق دهساله، ضرورت ملی خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
فراجهان؛ واقعیت تعمیمیافته؛ غوطهوری360 درجه؛ فراانتقال؛ مالسی مدیا (چندحسانهای)؛ آیندهپژوهی رسانه | ||
مراجع | ||
References Albarazy, A. (2022). MetaMosque - envisioning the mosque as a virtual public space. Theses and Dissertations, Graduate School. Anderson, J. & Rainie, L. (2021). The future of digital spaces and their role in democracy. Pew Research Center. Anderson, J. & Rainie, L. (2022). The Metaverse in 2040. Pew Research Center Arruda Filho, E.J.M., da Costa, E.M.S. & dos Santos Miranda, J. C. (2022). Hyperconnectivity in action: users of mobile social networks and new technologies. Revista de Gestão Boesenberg, K. & Xing, P.(2022) The Future of XR white paper, KPMG. Braud, T., Lee, L. H., Alhilal, A., Fernández, C. B. & Hui, P. (2022). DiOS--An Extended Reality Operating System for the Metaverse. arXiv preprint arXiv:2201.03256. Briggs, R., Dul, J., Dobner, E., Mariani, J. & Kishnani, P. (2018). Digital reality in government. How AR and VR can enhance government services. Deloitte Insights. Choudhary, V. V. (2022). The metaverse: Gain insight into the exciting future of the internet. Vicky Choudhary. Comşa, I. S., Saleme, E. B., Covaci, A., Assres, G. M., Trestian, R., Santos, C. A. & Ghinea, G. (2019). Do I smell coffee? The tale of a 360 mulsemedia experience. IEEE Multi Media, 27(1), 27-36. Damar, M. (2021). Metaverse shape of your life for future: A bibliometric snapshot. Journal of Metaverse, 1(1), 1-8. Deloitte, Ch. (2022). Metaverse report—future is here. Global XR indurstry insight. Di Summa, M., Reno, V., Dibari, P., Pernisco, G., Sacco, M. & Stella, E. (2022). Extended reality and artificial intelligence: Synergic approaches in real world applications. Roadmapping Extended Reality: Fundamentals and Applications, 183. Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Baabdullah, A. M., Ribeiro-Navarrete, S., Giannakis, M., Al-Debei, M. M., ... & Wamba, S. F. (2022). Metaverse beyond the hype: Multidisciplinary perspectives on emerging challenges, opportunities, and agenda for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 66, 102542. Frodigh, M. (2019). Towards a connected intelligent future. 6G Wireless Summit, Ericsson. Hu, Y. & Liu, C. (2022). Metaverse as media: Reevaluating gains and losses of communication. Metaverse, 2(2). Jalo, H., Pirkkalainen, H., Torro, O., Pessot, E., Zangiacomi, A. & Tepljakov, A. (2022). Extended reality technologies in small and medium-sized European industrial companies: level of awareness, diffusion and enablers of adoption. Virtual Reality, 1-17. Kalogiannakis, M., Papadakis, S. & Zourmpakis, A. I. (2021). Gamification in science education. A systematic review of the literature. Education Sciences, 11(1), 22. Kazakova, M. (2022). Writing a literature review. Academicia: An International Multidisciplinary Research Journal, 12(5), 1136-1139. Kim, J. G. (2021). A study on metaverse culture contents matching platform. International Journal of Advanced Culture Technology, 9(3), 232-237. Kiong, L. V. (2022). Metaverse made easy: A beginner's guide to the metaverse: Everything you need to know about metaverse, NFT and GameFi. Liew Voon Kiong. Klapp, O. (1978). Opening and closing: Strategies of information adaptation in society. Cambridge: Cambridge University Press. Kshetri, N. (2022). Policy, ethical, social, and environmental considerations of Web3 and the metaverse. IT Professional, 24(3), 4-8. Lee, L. H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., ... & Hui, P. (2021). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. arXiv preprint arXiv:2110.05352. Marques, B., Silva, S., Dias, P. & Santos, B. S. (2022). One-to-many remote scenarios: The next step in collaborative extended reality (XR) research. In Workshop on Analytics, Learning & Collaboration in eXtended Reality (XR-WALC). ACM International Conference on Interactive Media Experiences (IMX 2022) (pp. 1-6). Martins, N., Costa, P., Esteves, A., Martins, T., Nicola, S. & Pereira, A. (2022, June). New online reality. In 2022 10th International Symposium on Digital Forensics and Security (ISDFS) (pp. 1-4). IEEE. Memmesheimer, V. M. & Ebert, A. (2022). Scalable extended reality: A future research agenda. Big Data and Cognitive Computing, 6(1), 12. Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486-497. Ning, H., Wang, H., Lin, Y., Wang, W., Dhelim, S., Farha, F., ... & Daneshmand, M. (2021). A survey on metaverse: The state-of-the-art, technologies, applications, and challenges. arXiv preprint arXiv:2111.09673. Paananen, V., Kiarostami, M. S., Lee, L. H., Braud, T. & Hosio, S. (2022). From digital media to empathic reality: A systematic review of empathy research in extended reality environments. arXiv preprint arXiv:2203.01375. Park, S. M. & Kim, Y. G. (2022). A metaverse: Taxonomy, components, applications, and open challenges. Ieee Access, 10, 4209-4251. Rativa, A. S., van Limpt, Z. & Kraaijeveld, S. (2022, May). Branding and google trends: Software companies’ names, the metaverse and virtual reality. In Finnish Academy of Marketing Annual Conference: FAMAC 2022. Santos, C. A. (2020). Do I Smell Coffee? The Tale of a 360º Mulsemedia Experience. IEEE Multimedia, 27(1):10. Schmorrow, D. D. & Fidopiastis, C. M. (Eds.). (2021). Augmented cognition: 15th International Conference, AC 2021, Held as Part of the 23rd HCI International Conference, HCII 2021, Virtual Event, July 24–29, 2021, Proceedings (Vol. 12776). Springer Nature. Shwetha, V. & Yashas, G. (2022). Extended reality: the future of mobile computing. International Research Journal of Modernization in Engineering Technology and Science, 4(7), 1521-1524. The Institution of Engineering and Technology (IET), (2022). Safeguarding the metaverse. A guide to existing and future harms in virtual reality (VR) and the metaverse to support UK immersive technology policymaking. Wang, Y., Su, Z., Zhang, N., Liu, D., Xing, R., Luan, T. H. & Shen, X. (2022). A survey on metaverse: Fundamentals, security, and privacy. arXiv preprint arXiv:2203.02662. Wetzel, E. M., Umer, M., Richardson, W. & Patton, J. (2022). A Step towards automated tool tracking on construction sites: Boston dynamics SPOT and RFID. EPiC Series in Built Environment, 3, 488-496. Xi, N., Bampouni, E. & Hamari, J. (2022, January). How does extended reality influence consumer decision making? The empirical evidence from a laboratory experiment. In Proceedings of the 55th Hawaii International Conference on System Sciences. HICSS Conference Office University of Hawaii at Manoa. Zhao, Y., Jiang, J., Chen, Y., Liu, R., Yang, Y., Xue, X. & Chen, S. (2022). Metaverse: Perspectives from graphics, interactions and visualization. Visual Informatics. Zimmermann, S., Poranne, R. & Coros, S. (2021, May). Go fetch! -Dynamic grasps using Boston Dynamics Spot with external robotic arm. In 2021 IEEE International Conference on Robotics and Automation (ICRA) (pp. 4488-4494). IEEE. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,894 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 807 |