![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,644 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,143 |
بررسی ارزشهای ناملموس ورزش فوتبال در جامعه و میزان تمایل به پرداخت جهت میزبانی رویدادهای ورزشی معتبر با رویکرد ارزیابی احتمالی | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 11، دوره 14، شماره 2، مرداد 1401، صفحه 194-183 اصل مقاله (386.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2021.319863.2686 | ||
نویسندگان | ||
مسعود جعفری1؛ شهرام نظری* 2؛ کامران عیدی پور3 | ||
1گروه تربیت بدنی،دانشگاه غیردولتی، ایوانکی، سمنان، ایران | ||
2گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3گروه تربیت بدنی، دانشگاه غیردولتی ایوانکی. سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از این تحقیق، بررسی ارزشهای ناملموس ورزش فوتبال در جامعه و رابطۀ آن با میزان تمایل به پرداخت بهمنظور میزبانی رویدادهای ورزشی معتبر با رویکرد ارزیابی احتمالی بود. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل تمامی اقشار مردم استانهای شمالی کشورند که بهصورت خوشهای و طبقهای مراکز شهری سه استان تهران، گلستان، گیلان و در مجموع 1155 نفر بهعنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ تمایل به پرداخت ویکر و همکاران (2016)، که دارای 15 سؤال است و 12 مؤلفۀ ناملموس ورزش را میسنجد، استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روشهای آمار استنباطی مانند رگرسیون لجستیک و رگرسیون لجستیک تشخیصی بهمنظور پیشینی متغیرها استفاده شد. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که بهطور کلی 49 درصد مردم جامعه، مقدار 245/69 تومان تمایل به پرداخت داشته اند. متغیرهای اعتبار، حس داشتن ورزشگاه و امکانات ورزشی، رضایت، موفقیت، انگیزۀ داشتن شیوۀ زندگی سالم، افتخار و شهرت، بیشترین و قویترین رابطۀ معنادار را با پیشبینی میزان تمایل به پرداخت دارند. نتیجه گیری: مسئولان میتوانند با بهکارگیری امکانات و تجهیزات مناسب و مهیا کردن شرایط برای میزبانی رویدادهای ورزشی معتبر، از بهبود تأثیرات توسعۀ ورزش در جامعه حمایت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی احتمالی؛ ارزش گذاری؛ تمایل به پرداخت؛ تاثیرات ناملموس؛ میزبانی رویداد | ||
مراجع | ||
Andam, Reza; Mehdizadeh, Rahimeh; Taghipour, Farideh (2013). »Investigating the effects of sporting events on the host community«. Contemporary research in sports management. 3 (6). 73-85. (In Persian).
Pitts, B. G., & Zhang, J. J. (2016). »Introduction: The WASM foundation stone. Global Sport Management: Contemporary Issues and Inquiries«, Routledge, London, 1st Edition, 3-17.
Zhang, J. J., Pitts, B. G., & Kim, E. (2017). »Introduction: sport marketing in a globalized marketplace«. Contemporary Sport Marketing: Global Perspectives, Routledge, London. 3-20.
Hallmann, K; Breuer, C. (2014). »The influence of socio-demographic indicators economic determinants and social recognition on sport participation in Germany«. European Journal of Sport Science, 14(1), 324-331.
Johnson, B.K. Mondello, M.J. & Whitehead, J.C. (2007). »The value of public goods generated by a national football league team«. Journal of Sport Management. 21(1):123-136.
Gratton, C. and Tice, A. (1989). »Sport participation and helth«; Leisure studies,8: 77-92.
Rowe, D. and P. Mcguirk. (2014). »Drunk for Three Weeks— Sporting Success and City Image«. International Review for the Sociology of Sport.34: 125–41.
BakKenbIill, L. Dilger, A. (2015). »The willingness to pay for a German Win of the 2014 FIFA World Cup in Barzi«l. Discussion paper of the Institute for Organisational Economics. Westfalische wilhelms-universitat Minster Institot for organization Schamhorststrabe. 5-7.
Carson, R. T. Flores, N. E. and Meade N. F. (2011). »Contingent Valuation: Controversies and Evidence«. Environmental and Resource Economics 19:173–210.
Walker, M. & Mondello, M. (2007). »Moving beyond economic impact: A closer look at the contingent valuation method«. International Journal of Sport Finance. 2: 149-160.
Castellanos, P. Garcıa. J. & Sanchez, J. (2011). »The willingness to pay to keep a football club in a city: How important are the methodological issues?« Journal of Sports Economics, 12(4): 464-486.
Humphreys, B. R. Johnson, B. K. Mason, D. S. & Whitehead, J. C. (2018). »Estimating the value of medal success in the Olympic Games«. Journal of Sports Economics, 19(3): 398–416.
Wicker, P. Whitehead, J. C. Johnson, B. K. & Mason, D. S. (2016). »Willingness-to-pay for sporting success of Football Bundesliga teams«. Contemporary Economic Policy. 34(3): 446–462.
Morgan, O. A. and J. C. Whitehead (2015). »Willingness to Pay for Soccer Player Development in the United States«. Journal of Sports Economics 19(2), 279- 296.
Willem I. J. de Boer, Ruud H. Koning, and Jochen O. Mierau. (2019). »Ex Ante and Ex Post Willingness to Pay for Hosting a Large International Sport Event«. Journal of Sports Economics.1-18.
Brad, R.H. Bruce, K. J. Daniel. S. M. and John, C. W. (2018). »Estimating the Value of Medal Success in the Olympic Games«. Journal of Sports Economics, 19(3): 398-416.
Wicker, p. CWhitehead, j. S Mason, d and K Johnson, b. (2017). »Public support for hosting the Olympic Summer Games in Germany: The CVM approach«. Urban Studies Journal Limited 2016, Vol. 54(15) 3597–3614.
Wicker, P. & Coates, D. (2018). »Flame goes out: Determinants of individual support at the 2024 Hamburg Games referendum«. Contemporary Economic Policy. 36(2): 302–317.
Frick, B. & Wicker, P. (2017). »The value of alpine skiing to the Austrian population: A CVM study of the 2017 World Championships«. Managing Sport and Leisure, 22(6):414–427.
Walton, H. Longo, A. & Dawson, P. (2008). »A contingent valuation of the 2012 London Olympic Games«. Journal of Sports Economics. 9(3): 304-317. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 367 |