تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,025 |
بررسی اثر تمرینات کمخطا و پرخطا بر یادگیری مهارت حرکتی در کودکان: نقش بازپردازش آگاهانه | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 71-93 اصل مقاله (519.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2022.321251.643802 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی همایون نیا فیروزجاه* 1؛ سعید نظری کاکوندی2؛ شهین رمضانی3؛ میثم بیک4؛ فرزانه برمکی5 | ||
1استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دکتری رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دکتری رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
5دانشجوی کارشناسی ارشد رفتارحرکتی.دانشکده علوم ورزشی.دانشگاه فردوسی .مشهد ایران | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی اثر تمرینات کمخطا و پرخطا بر یادگیری مهارت حرکتی در کودکان و نقش بازپردازش آگاهانه بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ دانشآموزان مقطع ابتدایی پسر در بازۀ سنی 10-7 سال شهر مشهد در سال تحصیلی 1398-1397 تشکیل دادند. بدینمنظور، 48 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی براساس سطوح بازپردازش و نوع پروتکل تمرینی در چهار گروه کمخطا با بازپردازش آگاهانۀ پایین، کمخطا با بازپردازش آگاهانۀ بالا، پرخطا با بازپردازش آگاهانۀ پایین و پرخطا با بازپردازش آگاهانۀ بالا تقسیم شدند. این پژوهش کاربردی است و در پنج مرحلۀ پیشآزمون، اکتساب، یادداری، انتقال و تکلیف ثانویه انجام شد. پس از مرحلۀ اکتساب با فاصلۀ 24 ساعت، آزمونهای یادداری، انتقال و تکلیف ثانویه اجرا شدند. برای تحلیل دادهها در مراحل اکتساب، یادداری، انتقال و تکلیف ثانویه از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2 (سطوح بازپردازش: بالا و پایین) × 2 (پروتکل تمرین: کمخطا و پرخطا) و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد و با استفاده از نرمافزار spss24 تحلیل شد. نتایج آزمون اکتساب نشان داد همۀ گروهها پیشرفت داشتهاند، اما دو گروه پرخطا با بازپردازش آگاهانۀ بالا و کمخطا با بازپردازش آگاهانۀ پایین عملکرد بهتری در مهارت پرتابی داشتند. همچنین در آزمونهای یادداری و انتقال مشخص شد گروههای پرخطا با بازپردازش آگاهانۀ بالا و کمخطا با بازپردازش آگاهانۀ پایین بهطور معناداری عملکرد بهتری از سایر گروهها داشتند؛ بنابراین توصیه میشود مربیان، روانشناسان و معلمان تربیتبدنی هنگام طراحی تمرینات و برنامههای آموزشی مهارتهای حرکتی برای کودکان به این متغیرهای روانشناختی (بازپردازش آگاهانه) توجه ویژهای داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرینات کمخطا؛ تمرینات پرخطا؛ نظریۀ بازپردازش آگاهانه؛ یادگیری پنهان؛ یادگیری آشکار | ||
مراجع | ||
سلیمانیراد، م.، طهماسبی بروجنی، ش.، جابریمقدم، ع. آ.، شهبازی، م. (1397). تأثیر فشار نظارت بر تصمیمگیری و ارتباط آن با بازپردازش ویژۀ تصمیم در ورزشکاران ماهر تنیس روی میز. مطالعات روانشناسی ورزشی. 7(26)،18-1
Azmi, A. M. N., Gesikin, J., & Larry, B. A. (2020). Errorless and errorful learning: the effect on the discrete throwing task. Turkish Journal of Kinesiology, 6(4), 157-163. Bellomo, E., Cooke, A., & Hardy, J. (2018). Chunking, conscious processing, and EEG during sequence acquisition and performance pressure: A comprehensive test of reinvestment theory. Journal of Sport and Exercise Psychology, 40(3), 135-145. Buszard, T., Farrow, D., Verswijveren, S. J., Reid, M., Williams, J., Polman, R., ... & Masters, R. S. (2017). Working memory capacity limits motor learning when implementing multiple instructions. Frontiers in psychology, 8, 1350. Capio, C.M., Poolton J. M., Sit, C. H. P., Eguia, K. F., & Masters, R. S. W. (2013). Reduction of errors during practice facilitates fundamental movement skill learning in children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 57(4), 295-305. Chu, C. K. H., & Wong, T. W. L. (2019). Conscious postural control during standing on compliant surface by older adults. Journal of motor behavior, 51(3), 342–50. Denneman, R. P. M., Kal, E. C., Houdijk, H., & van der Kamp, J. (2018). Over-focused? The relation between patients’ inclination for conscious control and single-and dual-task motor performance after stroke. Gait & Posture. 1(62), 206-213. El‐Kishawi, M., Khalaf, K., Masters, R., & Winning, T. (2021). Effect of errorless learning on the acquisition of fine motor skills in pre‐clinical endodontics. Australian Endodontic Journal, 47(1), 43-53. Farrow, D., & Buszard, T. (2017). Exploring the applicability of the contextual interference effect in sports practice. Progress in Brain Research, 41(5), 69–83. Gallicchio G, Cooke A, & Ring C. (2016). Lower left temporal-frontal connectivity characterizes expert and accurate performance: High-alpha T7-Fz connectivity as a marker of conscious processing during movement. Sport Exerc Perform Psychol, 5(1), 14-18. Hernandez, A. E., & Li, P. (2007). Age of acquisition: Its neural and computational mechanisms. Psychological Bulletin, 133(4), 638-642. Jongbloed-Pereboom, M., Nijhuis-van der Sanden, M., & Steenbergen, B. (2019). Explicit and implicit motor sequence learning in children and adults: The role of age and visual working memory. Human Movement Science, 64(1), 1–11. Kal, E., Prosée, R., Winters, M., & Van Der Kamp, J. (2018). Does implicit motor learning lead to greater automatization of motor skills compared to explicit motor learning? A systematic review. PloS One, 13(9), e0203591. Kashdan, T. B., Farmer, A. S., Adams, L. M., Ferssizidis, P., McKnight, P. E., & Nezlek, J. B. (2013). Distinguishing healthy adults from people with social anxiety disorder: evidence for the value of experiential avoidance and positive emotions in everyday social interactions. Journal of Abnormal Psychology, 122(3), 645. Laborde, S., Dosseville, F., & Kinrade, N. P. (2014). Decision-specific reinvestment scale: An exploration of its construct validity, and association with stress and coping appraisals. Psychology of Sport and Exercise, 15(3), 238-246. Lee, T. D., Wulf, G., & Schmidt, R. A. (1992). Contextual interference in motor learning: Dissociated effects due to the nature of task variations. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, 44(4), 627-644. Levac, D., Driscoll, K., Galvez, J., Mercado, K., & O'Neil, L. (2017). Optimal practice conditions enhance the benefits of gradually increasing error opportunities on retention of a stepping sequence task. Human Movement Science, 56(4), 129-138. Liao, C. M., & Masters, R. S. (2001). Analogy learning: A means to implicit motor learning. Journal of Sports Sciences, 19(5), 307-319. Mak, T. C., Young, W. R., & Wong, T. W. (2020). The role of reinvestment in conservative gait in older adults. Experimental Gerontology, 133(1), 110855-110860. Malhotra, N., Poolton, J. M., Wilson, M. R., Omuro, S., & Masters, R. S. (2015). Dimensions of movement specific reinvestment in practice of a golf putting task. Psychology of Sport and Exercise, 18(4), 1-8. Martin, M. (2014). Moving on the spectrum: Dance/movement therapy as a potential early intervention tool for children with Autism Spectrum Disorders. The Arts in Psychotherapy, 41(5), 545-553. Masters, R. S. (1992). Knowledge, knerves and know‐how: The role of explicit versus implicit knowledge in the breakdown of a complex motor skill under pressure. British Journal of Psychology, 83(3), 343-358. Masters, R. S. W., Eves, F. F., & Maxwell, J. P. (2005). Development of a movement specific reinvestment scale. In International Society of Sport Psychology (ISSP) World Congress. International Society of Sport Psychology (ISSP). Sydney (Australia),17 march. Masters, R. S., & Maxwell, J. P. (2004). Implicit motor learning, reinvestment and movement disruption: What you don’t know won’t hurt you. In Skill acquisition in sport (pp. 231-252). New York. Routledge. Maxwell, J. P., Capio, C. M., & Masters, R. S. (2017). Interaction between motor ability and skill learning in children: Application of implicit and explicit approaches. European Journal of Sport Science, 17(4), 407-416. Maxwell, J. P., Masters, R. S. W., & Eves, F. F. (2003). The role of working memory in motor learning and performance. Consciousness and Cognition, 12(3), 376-402. Maxwell, J. P., Masters, R. S. W., & Poolton, J. M. (2006). Performance breakdown in sport: The roles of reinvestment and verbal knowledge. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(2), 271-276. Mount, J., Pierce, S. R., Parker, J., DiEgidio, R., Woessner, R., & Spiegel, L. (2007). Trial and error versus errorless learning of functional skills in patients with acute stroke. NeuroRehabilitation, 22(2), 123-132. Ong, N. T., & Hodges, N. J. (2018). Balancing our perceptions of the efficacy of success-based feedback manipulations on motor learning. Journal of Motor Behavior, 50(6), 614-630. Orn, A. (2017). Effects of pressure and free throw routine on basketball kinematics and sport performance. Ph. D. Dissertation.Faculty psychology, Arizona State University, USA. Orrell, A. J., Masters, R. S. W., & Eves, F. F. (2009). Reinvestment and movement disruption following stroke. Neurorehabil Neural Repair, 23(2), 177–83. Plass, J. L., Homer, B. D., Pawar, S., Brenner, C., & MacNamara, A. P. (2019). The effect of adaptive difficulty adjustment on the effectiveness of a game to develop executive function skills for learners of different ages. Cognitive Development, 49, 56-67. Raccah, O., Block, N., & Fox, K. C. (2021). Does the prefrontal cortex play an essential role in consciousness? Insights from intracranial electrical stimulation of the human brain. Journal of Neuroscience, 41(10), 2076-2087. Sanli, E. A., & Lee, T. D. (2014). What roles do errors serve in motor skill learning? An examination of two theoretical predictions. Journal of Motor Behavior, 46(5), 329-337. Schmidt, R. A., Lee, T. D., Winstein, C., Wulf, G., & Zelaznik, H. N. (2018). Motor control and learning: A behavioral emphasis. Human kinetics. Schücker, L., Hagemann, N., & Strauss, B. (2013). Analogy vs. technical learning in a golf putting task: An analysis of performance outcomes and attentional processes under pressure. Human Movement, 14, 175–184. Semenov, A. D., & Zelazo, P. D. (2019). Mindful family routines and the cultivation of executive function skills in childhood. Human Development, 63(2), 112-131. Sparks, K. V., Kavussanu, M., Masters, R. S., & Ring, C. (2021). Conscious processing and rowing: a field study. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 2(2), 1-17. Toner, J., & Moran, A. (2011). The effects of conscious processing on golf putting proficiency and kinematics. Journal of Sports Sciences, 29(7), 673-683. Tse, A. C., Fong, S. S., Wong, T. W., & Masters, R. (2017). Analogy motor learning by young children: a study of rope skipping. European Journal of Sport Science, 17(2), 152-159. Uiga, L., Poolton, J. M., Capio, C. M., Wilson, M. R., Ryu, D., & Masters, R. S. (2020). The role of conscious processing of movements during balance by young and older adults. Human Movement Science, 70(2), 102566-102569. van Duijn, T., Crocket, H., & Masters, R. S. (2020). The role of instruction preference in analogy learning: Brain activity and motor performance. Psychology of Sport and Exercise, 47(3), 101615-101619. van Ginneken, W. F., Poolton, J. M., Masters, R. S., Capio, C. M., Kal, E. C., & van der Kamp, J. (2017). Comparing the effects of conscious monitoring and conscious control on motor performance. Psychology of Sport and Exercise, 30(5), 145-152. Vickers, J. N. (2021). Quiet eye studies in sport within the motor accuracy and motor error paradigms. Brazilian Journal of Motor Behavior, 15(5), 372-390. Wulf, G. (2013). Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology, 6(1), 77-104. Zelazo, P. D., & Lyons, K. E. (2012). The potential benefits of mindfulness training in early childhood: A developmental social cognitive neuroscience perspective. Child Development Perspectives, 6(2), 154-160. Zhu, F. F., Poolton, J. M., Wilson, M. R., Hu, Y., Maxwell, J. P., & Masters, R. S. (2011). Implicit motor learning promotes neural efficiency during laparoscopy. Surgical Endoscopy, 25(9), 2950-2955. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 577 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 412 |