گلدوست جویباری, رجب, شیخ زاده, سمیه. (1401). رسیدگی افتراقی جرایم فساد اداری در ایران و افغانستان (در مرحلۀ پیش دادرسی و دادرسی). , 13(1), 383-402. doi: 10.22059/jcl.2022.343043.634356
رجب گلدوست جویباری; سمیه شیخ زاده. "رسیدگی افتراقی جرایم فساد اداری در ایران و افغانستان (در مرحلۀ پیش دادرسی و دادرسی)". , 13, 1, 1401, 383-402. doi: 10.22059/jcl.2022.343043.634356
گلدوست جویباری, رجب, شیخ زاده, سمیه. (1401). 'رسیدگی افتراقی جرایم فساد اداری در ایران و افغانستان (در مرحلۀ پیش دادرسی و دادرسی)', , 13(1), pp. 383-402. doi: 10.22059/jcl.2022.343043.634356
گلدوست جویباری, رجب, شیخ زاده, سمیه. رسیدگی افتراقی جرایم فساد اداری در ایران و افغانستان (در مرحلۀ پیش دادرسی و دادرسی). , 1401; 13(1): 383-402. doi: 10.22059/jcl.2022.343043.634356
رسیدگی افتراقی جرایم فساد اداری در ایران و افغانستان (در مرحلۀ پیش دادرسی و دادرسی)
1دانشیارگروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه شهید بهشتی ،ایران
2دانش آموخته دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چکیده
فساد اداری یکی از مهمترین عوامل عقب ماندگی جوامع به شمار می رود که سبب آسیب های جبران ناپذیری بر دولت ها می شود. بنابراین، مقابله با چنین جرایمی با ارادۀ قوی نهادهای مسئول و ایجاد قواعد درست و رویه های کیفری مناسب میسر خواهد شد. پژوهش حاضر بر این سؤالات مبتنی است که آیا ایران و افغانستان روند افتراقی را در قبال جرایم فساد اداری اتخاذ نموده اند؟ آیا قانونگذاران خاص بودن این جرایم را در تصویب قوانین مد نظر قرار داده اند؟ در قوانین هر دو کشور، گام های مؤثری در این راستا برداشته شده، اما آیا این به معنی درنظر گرفتن همۀ جوانب در قبال این جرایم است؟ وجود برخی ویژگی های خاص، جرایم فساد اداری را با دیگر جرایم متفاوت می کند که همین موضوع افتراقی سازی دادرسی را ضروری می سازد. در این نوشته سعی شده است قوانین هردو کشورِ ایران و افغانستان مطابق با کنوانسیون سازمان ملل متحد، متمایز ساختن مراحل مختلف دادرسی و نیز نقش افراد متخصص در مراحل کشف و رسیدگی بررسی گردد.
نجفی ابرندآبادی، حسین (1391). ازجرمیقهسفیدیتاجرماقتصادی،دیباچهدر:مایکلالبنسونودیگران،جرائمیقهسفیدی،رویکردیفرصتمدار، ترجمۀ اسماعیل رحیمینژاد، ج 1، تهران: نشر میزان.
نیازپور، امیرحسن ( 1398). آیین دادرسی کیفری اقتصادی، ج 1، چ 1، تهران: نشر میزان.
ب) انگلیسی
Asset Recovery On the Road To Doha: Activities Under the Stolen Asset Recovery Initiative (2009). paper presented to the Open-Ended Intergovernmental Working Group on Asset Recovery.
Bhangar. S (2003). “Government and access to information. Global Corruption Report”, TransparencyInternationa , Washington DC.
Bronit. S (2004). “The law in undercover policing: a comparative study of entrapment and covert interviewing in Australia, Canada and Europe”, common law world review.
Hellstrom. J (2010). “Increasing Transparency and Fighting Corruption Through ICT: Empowering People and Communities”, university of Stockholm Review.
Hippolyte, F and Leonce Ndikumana (2010). “Capital Flight Repatriation: Investigation of its Potential Gains for Sub-Saharan African Countries”,African Development Review.
Harvard law review,1982.
Legislative guide for the implementation of the United Nations Convention against Corruption (2012). Second Revised Edition, UNITED NATIONS New York, United Nations Office on Drugs and Crim.
Mark. P (2008). Recovering Stolen Assets a new issue , New York: Peter Lang.
schermers, H (1990). “The role of domistic courts in effectuating international law”, Netherlands: liden Journal of Internatinal Law.
Simon, B (2004). “the law in undercover policing: a comparative study of entrapment and covert interviewing in Australia, Canada and Europe”, common law world review.
Stolen Asset Recovery:Toward a Global Architecture for Asset Recovery (2009).The World Bank and the Unation of Druges and Crimes .
Torstein, Extradition (1985). North-Holland: Encyclopedia of Public International Law.