تعداد نشریات | 156 |
تعداد شمارهها | 5,991 |
تعداد مقالات | 65,577 |
تعداد مشاهده مقاله | 108,102,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 84,503,497 |
بررسی نقش آموزش محیطزیستی بر رفتار مسئولانه محیطزیستی دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2022.336103.669112 | ||
نویسندگان | ||
مریم گلباز1؛ احمد رضوانفر* 2؛ سید حمید موحد محمدی3؛ امیررضا رضایی4 | ||
1دانشجوی دکتریْ گروه ترویج و آموزش کشاورزیْ دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزیْ پردیس کشاورزی و منابع طبیعیْ دانشگاه تهرانْ کرج. ایران. | ||
2دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران، دکتری آموزش و ترویج کشاورزی | ||
3College of agricultural economics and development, Department of agricultural extension and education | ||
4استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
در ﻋﺼـﺮ ﺣﺎﺿﺮ محیط زﯾﺴﺖ ﯾﮑﯽ از ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی اﺻﻠﯽ در ﺳﯿﺎﺳـﺖ ﻫـﺎی ﮐـﻼن ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻮده و ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی دﯾﮕـﺮ را ﺗﺤـﺖ اﻟﺸـﻌﺎع ﻗـﺮار داده است. در این میان نقش عوامل انسانی، در بروز بحران های محیط زیستی پررنگتر است. از طرفی اغلب از آموزش بهعنوان ابزار تغییر رفتار انسان نام برده میشود. نهاد آموزش عالی نهادی است که انتظار می رود با ارایه آمـوزش هـای مناسـب، آگـاهی لازم برای تغییر نگرش و رفتار دانشجویان جهت حمایت از محیط زیست را فراهم نماید. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بودند که از میان آنها 97 نفر( گروه کنترل 30 نفر و گروه آزمون 67 نفر) در این پژوهش مشارکت کردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته در قالب طیف 5 سطحی لیکرت( خیلیکم=1؛ خیلیزیاد=5) بود که در دو نوبت( قبل و بعد از مداخله آموزشی) توسط دانشجویان کشاورزی تکمیل شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSSV25 تحلیل شدند. نتایج نشان داد قبل از مداخله آموزشی میانگین نمره رفتار مسئولانه محیطزیستی گروه کنترل و آزمون تفاوت معناداری نداشت اما بعد از اعمال مداخله آموزشی تفاوت معناداری بین میانگین نمره دو گروه مشاهده شد. بهطوری که گروه آزمون به لحاظ شاخص میانگین، نمره رفتار مسئولانه محیطزیستی مطلوبتری داشتند. علاوه بر این نتایج نشان داد، میانگین نمره رفتار مسئولانه محیطزیستی گروه کنترل، قبل و بعد از مداخله آموزشی دارای تفاوت معناداری نبود. با این حال در ارتباط با گروه آزمون، میانگین نمره رفتار مسئولانه محیطزیستی قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معناداری را نشان داد و مداخله آموزشی منجر به بهبود رفتار مسئولانه محیط-زیستی گروه آزمون شد. از اینرو پیشنهاد میگردد در راستای بهبود رفتار مسئولانه محیطزیستی افراد جامعه و بهطور خاص دانشجویان کشاورزی که در آینده پیوستگی بیشتری با طبیعت دارند به اهمیت و نقش آموزشهای محیطزیستی توجه گردد و واحدهایی در برنامه آموزشی دانشجویان در راستای ارتقاء رفتار مسئولانه محیطزیستی گنجانده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مداخله آموزشی؛ رفتار مسئولانه؛ محیطزیست؛ دانشجویان کشاورزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of the Environmental education on environmentally responsible behavior of agricultural students (Case study: Students of Agriculture and Natural Resources Campus, University of Tehran) | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam golbaz1؛ ahmad rezvanfar2؛ Seyyed Hamid Movahed Mohammadi3؛ Amir Reza Rezaei4 | ||
1, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Economy and Agricultural Development, University of Tehran, Karaj | ||
2Professors, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Economy and Agricultural Development, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
3Professors, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Economy and Agricultural Development, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the present age, the environment is one of the main components in global macro policies and has overshadowed many other components. The role of human factors in the occurrence of environmental crises is more highlighted. On the other hand, education is often used as a change tool for changing human behavior. The Institute of Higher Education is an institution that is expected to provide appropriate training, awareness to change student’s attitudes and behavior of students to protect the environment. Therefore, the present quasi-experimental study to investigate the effect of education on the environmentally responsible behavior of agricultural students. The statistical population of the study was agricultural students of the Campus of Agriculture and Natural Resources at the University of Tehran, of whom 97 (control group of 30 people and experimental group of 67) participated in this study. The data collection instrument was researcher-made questionnaire in the form of a 5-level Likert scale (very low = 1; very high = 5), which was completed twice (before and after the educational intervention) by agricultural students. The collected data were analyzed using SPSSV25 software. The results showed that before the educational intervention, the mean score of environmentally responsible behavior of the control and experimental groups was not significantly different, but after the educational intervention, a significant difference was observed between the mean scores of the two groups So that the experimental group had a more favorable environmental responsible behavior score in terms of mean index. In addition, the results showed that the mean score of environmentally responsible behavior in the control group before and after the educational intervention was not significantly different. However, in relation to the experimental group, the mean score of environmentally responsible behavior before and after the educational intervention showed a significant difference and the educational intervention led to the improvement of the environmentally responsible behavior of the experimental group. Therefore, it is suggested to pay attention to the importance and the role of the environmental education in order to improve the environmentally responsible behavior of individuals in the community and especially agricultural students who are more connected to nature in the future. Involve students in promoting environmentally responsible behavior. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational intervention, Responsible behavior, Environment, Agricultural students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 |