تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,951 |
تحلیل ماهیت تعامل کودکان 9 تا 11 ساله با گوشی هوشمند: یک مطالعه کیفی | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 11، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 43، مهر 1401، صفحه 833-861 اصل مقاله (644.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2022.330237.1238 | ||
نویسندگان | ||
سیده زهرا اجاق* 1؛ فرازه نورزاد2 | ||
1استادیار، گروه ارتباطات علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
همهگیری کووید 19 و ضرورت آموزش مجازی موجب رواج بیشتر استفادۀ کودکان از گوشیهای هوشمند شده است. استفادۀ روزافزون کودکان از گوشی هوشمند، نداشتن شناخت صحیح از چگونگی و ماهیت این رابطه و ارائۀ تبلیغات غیرتخصصی به والدین درخصوص مضربودن استفاده از گوشی هوشمند، استفادۀ کودکان از این وسیله را به موضوعی بغرنج تبدیل کرده است. این مطالعه با هدف درک ماهیت تعامل کودک با گوشی هوشمند با وساطت سبک والدگری انجام شد. برای این منظور، با انتخاب رویکرد کیفی، دادهها با استفاده از روش مصاحبۀ نیمهساختاریافته گردآوری شدند. سپس با رویکرد تحلیل مضمون نظریهمحور براساس چارچوب نظری کنشگر-شبکه تحلیل شدند. اجزای بررسیشده در این مطالعه شامل کودک، گوشی هوشمند و سبک والدگری هستند. یافتهها نشان داد تعامل کودک با گوشی هوشمند، شبکه محوریت دارد. تعامل کودکان با گوشی هوشمند، ماهیت سیال و پیشبینیناپذیر دارد. ارتباطات پیدرپی اجزا در شبکه، هویتهای متغیری به کودک میبخشد. از اینرو سبک والدگری، کنترلی و سختگیرانه کارایی ندارد. کودک نیازمند امکان بروز کنش مستقلانه و سبک والدگری انعطافپذیر، واجد کارایی بیشتری است. | ||
کلیدواژهها | ||
رسانه؛ سبک والدگری؛ کنشگر-شبکه؛ کودک؛ گوشی هوشمند | ||
مراجع | ||
اجاق، سیده زهرا و واعظ، سپیده (1396)، «نقش سواد رسانهای در حل تعارض نقشی-هویتی کودکان مورد مطالعه: مخاطبان کودک کارتون مرد عنکبوتی»، مجلۀ جهانی رسانه، دورۀ دوازدهم، شمارۀ 1: 21-38.
انواری، محمدرضا و کرماللهی، نعمتالله (1397)، «بررسی انتقادی مبانی معرفتی نظریۀ کنشگر شبکه»، معرفت فرهنگی اجتماعی، دورۀ نهم، شمارۀ 3: 35-54.
بخشیزاده، حسن (1400)، «ارتباط مصرف رسانهای و ترس از ارتکاب جرم در میان شهروندان شهر تهران»، فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دورۀ دهم، شمارۀ 1: 277-312.
جمشیدیها، غلامرضا و شعبان، مریم (1399)، «شرقشناسی وارونۀ حقوق کودک با تأکید بر حقوق کودک ایرانی-اسلامی»، فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دورۀ نهم، شمارۀ 4: 967-994.
خانیکی، هادی، شاهحسینی، وحیده و نوریراد، فاطمه (1395)، «تبیین الگوی آموزش سواد رسانهای در نظام آموزش و پرورش»، فصلنامۀ رسانه، دورۀ بیستوهفتم، شمارۀ 1: 5-22.
شریفزاده، رحمان (1397)، مذاکره با اشیا: برونو لاتور و نظریۀ کنشگر-شبکه، تهران: نشر نی.
کورسارو، ویلیام (2005)، جامعهشناسی کودکی، ترجمۀ علیرضا کرمانی و مسعود رجبی اردشیری، تهران: ثالث.
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمدسعید، فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد (1390)، «تحلیل مضمون و شبکۀ مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی»، اندیشۀ مدیریت راهبردی، شمارۀ 10: 151-198.
عبداللهیان، حمید و اجاق، سیده زهرا (1392)، «فراخواندن مخاطبان از سوی متون علمی-عمومی»، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، دورۀ چهاردهم، شمارۀ 24: 7-25.
عظیمی، محمدحسن و شکرخواه، یونس (1394)، «کودک، رسانه و ارتباط متقابل»، علوم و فنون مدیریت اطلاعات، سال سیزدهم، شمارۀ 52: 69-94.
محمدی، شادی و حیدریمقدم، غلامحسین (1391)، «بازسازی و بررسی مقومات متافیزیکی نظریۀ عامل شبکۀ لاتور»، ذهن، شمارۀ 52: 139-172.
هاشمیان، سید محمدحسین و انواری، محمدرضا (1397)، «دلالتهای نظریۀ کنشگر-شبکۀ برونو لاتور در سیاستگذاری فرهنگی: تعامل فناوری و انسان در سیاستگذاری»، دین و سیاست فرهنگی، دورۀ پنجم، شمارۀ 1: 37-64.
Wang, R., Bianchi, S. M., & Raley, S. B. (2005), Teenagers’ Internet use and family rules: A research note, Journal of Marriage and Family, Vol. 67, No. 5: 1249-1258 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 449 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 332 |