تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,555 |
تعداد مقالات | 70,736 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,670,615 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,866,926 |
جستجوی هویت فرهنگی در نمایشنامه « جو ترنر آمد و رفت » اثر آگوست ویلسون: رویکردی جامعه شناختی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 27، شماره 2، تیر 1401، صفحه 49-57 اصل مقاله (387.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2022.337822.615636 | ||
نویسندگان | ||
فاضل اسدی امجد* 1؛ فاطمه ترکی باغبادرانی2 | ||
1استاد گروه زبانهای خارجی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبانهای خارجی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف مقالهی حاضر بررسی عوامل مختلف فرهنگی لازم برای رشد فرهنگ و هویت آمریکاییهای آفریقایی تبار در اوایل قرن بیستم آمریکا، آنگونه که در نمایشنامهی « جو ترنر آمد و رفت» اثر آگوست ویلسون ارائه شده، میباشد و نقدی فرهنگی از این نمایشنامهی بهنام را در پرتو نظریهی بیطرف و سیستماتیک پیر بوردیو ارائه میدهد. ویلسون یکی از نمایشنامهنویسان مطرح است که در این نمایشنامه نیروهای اجتماعی، تاریخی و اقتصادی را نشان میدهد که منجر به مهاجرت بزرگ آمریکاییهای آفریقایی تبار از جنوب به شمال آمریکا شد، که یادآور مهاجرت اسرائیلیها درکتاب مقدس است. او مردان و زنانی را به تصویر میکشد که سعی میکنند خود را از زنجیرهای نامرئی بردگی و ظلم رها کرده و بهدنبال زندگی جدید، رفاه، توانمندی، امنیت، فردیت و البته در نهایت هویت نژادی جمعی خود باشند. در نهایت، استدلال می شود که بدون تسخیر اشکال مختلف سرمایه چون سرمایه فرهنگی، تحصیلی و اقتصادی و رشد سلایق فردی و در نتیجه تمایز واقعی در یک محیط، تلاش این افراد برای ساختن هویت اجتماعی خود بیهوده است. اهمیت مقالهی حاضر در این است که می توان از دستآوردهای آن برای تحلیل سایر فرهنگهای تحتسلطه در سراسر جهان نیز استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آگوست ویلسون؛ «جو ترنر آمد و رفت»؛ پیر بوردیو؛ هویت نژادی؛ نقد فرهنگی؛ تمایز | ||
مراجع | ||
Bebbington, Anthony (2007), Social Capital and Development Studies II: Can Bourdieu Travel to Policy?, Progress in Development Studies, Vol. 7, Issue 2, pp. 155–162, 10.1177/146499340600700205. Bhalerao, Eknath B (2011), August Wilson’s Ten-play Cycle: A Socio-Economic and Cultural Study, Dr. Babasaheb Ambedkar Marathwada University, PhD Diss., https://www.researchgate.net/. Bogumil, Mary L (1999), Understanding August Wilson, South Carolina Press, Columbia, https://www.jstor.org/stable/3185510. Bourdieu, Pierre (1984), Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, Translated by Richard Nice, Harvard University Press, Cambridge. --- (1977), Outline of a Theory of Practice, Translated by Richard Nice, Cambridge University Press, Cambridge. Cherry, James (2016), Review of August Wilson’s Pittsburgh Cycle: Critical Perspectives on the Plays, by Sandra Shannon, The Journal of American Drama and Theatre, Vol. 29, Issue 1, https://jadtjournal.org/2016/12/23/august-wilsons-pittsburgh-cycle/. Gayathri, N. and T. Alagarasan (2016), Probing into the Psyche of Subalterns in August Wilson’s Joe Turner’s Come and Gone, International Journal of Arts, Humanities, Literature and Science, Vol. 1, Issue 1, pp. 30-38, http://www.ijahls.com. Harry J. and Jr. Elam (2007), Teaching Joe Turner’s Come and Gone, Modern Drama, Vol. 50, Issue 4, pp. 582-600, https://doi.org/10.3138/md.50.4.582. Jones, Betina (2011), This Is Me Right Here: August Wilson and Pittsburgh’s Hill District, PhD Diss., Duquesne University, https://dsc.duq.edu/etd. Marable, Ingrid (2009), The Women of August Wilson and a Performance Study and Analysis of the Role of Grace in Wilson’s The Piano Lesson. PhD Diss., University of Central Florida. https://stars.library.ucf.edu/. Murdock, Graham (2010), Pierre Bourdieu, Distinction: a social critique of the judgment of taste, International Journal of Cultural Policy, Vol. 16, Issue 1, http://osaiosoge44.myddns.me/850.html. Ogoanah, Felix N (2014), The Emergent Properties of ‘Song’ as a Metaphor in August Wilson’s Joe Turner’s Come and Gone, Alicante Journal of English Studies, Vol. 27, pp. 143-162, The_Emergent_Properties_of_Song_as_a_Metaphor_in. Otu, Oyeh O (2015), Racial Identity and Modern-Day Slavery in August Wilson’s Gem of the Ocean, Joe Turner’s Come and Gone, and Ma Rainey’s Black Bottom, An International Journal of Language, Literature and Gender Studies, Vol. 4, Issue 1, pp. 102-118, http://dx.doi.org/. Page, Yolanda W (2001), I Won’t be Blue Always: Music as Past in August Wilson’s “Joe Turner’s Come and Gone”, “Ma Rainey’s Black Bottom”, “The Piano Lesson” and “Fences,” PhD Diss., Louisiana State University, https://digitalcommons.lsu.edu/. Prece, Paul (2008), Writing Home: The Post-Colonial Dialogue of Athol Fugard and August Wilson, PhD Diss., Graduate Faculty of the University of Kansas, https://core.ac.uk/. Sayni, Kouame (2017), The Drama of August Wilson: Fencing a New Identity in African American Theatrical Imagination, International Journal of Advanced Research (IJAR), Vol. 5, Issue 1, pp. 1571-1578, http://www.journalijar.com/. Seda, Owen (2020), Redemptive Apotheosis and Joseph Campbell’s Narrative of the Hero’s Journey: August Wilson’s Joe Turner’s Come and Gone Revisited, https://upjournals.co.za/index.php/Imbizo/article/view/6593. Sulkunen, Pekka (1982), Society Made Visible: on the Cultural Sociology of Pierre Bourdieu, Acta Sociologica, Vol. 25, Issue 2, pp. 103-115, https://journals.sagepub.com/. Tyndall, Charles P (2002), August Wilson’s Play Cycle: A Healing Black Rage for Contemporary African Americans, PhD Diss., The University of Texas, https://repositories.lib.utexas.edu/handle/2152/1004. Ukpokodu, Peter (2002), African Heritage from the Lenses of African-American Theatre, Journal of Dramatic Theory and Criticism, https://core.ac.uk/. Williams, Kimmika (2014), No One Size Fits All: Womanhood, Feminism, and Female Archetypes in August Wilson’s Joe Turner’s Come and Gone, Making Connections: Interdisciplinary Approaches to Cultural Diversity, Vol. 15, Issue 2, pp. 3-17, https://makingconnectionsjournal.org/doi/abs/10.5555/maco.15.2.y17jhl51241618j7. August Wilson (1988), Joe Turner’s Come and Gone, Penguin, London. Young, Reggie (2004), August Wilson and Black Aesthetics: Phantom Limbs Dancing Juba Rites in August Wilson’s Joe Turner’s Come and Gone and The Piano Lesson. Springer, pp. 129-143. https://link.springer.com/. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 603 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 365 |