تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,507 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,257 |
تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا (موردمطالعه: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری) | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
دوره 53، شماره 3، مهر 1401، صفحه 805-823 اصل مقاله (933.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2022.337186.669123 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رزاقی* 1؛ طاهر عزیزی خالخیلی1؛ مهدیه السادات میرترابی2 | ||
1استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران | ||
2دانش آموخته دکتری ترویج کشاورزی، دانشگاه اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران. کرج. ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش شناسایی و تبیین نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای استقرار آموزش مجازی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در دوران پاندمی کرونا بود. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند بود و برای تحلیل اطلاعات مستخرج، از فن تحلیل محتوای کیفی با نرمافزار مکس کیودا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، 15 نفر از اعضای هیاتعلمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تعیین روایی از فن سه سویه سازی (مثلث سازی) شامل بهکارگیری منابع تأیید گر، محققان با استفاده از روشهای متعدد برای جمعآوری دادهها مانند مصاحبه و مشاهده در طی فرآیند جمعآوری و تحلیل دادهها و برای پایایی از هدایت دقیق جریان مصاحبهها، ایجاد فرآیند ساختمند برای اجرا و تفسیر مصاحبهها و تشکیل کمیته تخصصی استفاده شده است. یافتههای پژوهش در قالب چهار مضمون اصلی (مفهوم) نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها و 23 زیر مضمون (کد) ارائه شد. نتایج تحلیل محتوای کیفی مبین 6 نقطه قوت، 8 نقطهضعف، 4 فرصت و 5 تهدید پیش روی آموزش مجازی در دانشگاه ساری توسط اعضای هیئتعلمی بود که میتواند پایهگذار راهبردها و طرحهای عملیاتی در جهت رونق و توسعه آموزش مجازی قرار گیرد. مطابق تحقیق بهبود سیستم ارزشیابی آموزش مجازی از طریق بهبود و ارتقا سامانه سمالایو یا بکارگیری سامانههای دیگر بومی و خارجی با توجه به دسترسی به تجارب بینالمللی، بهبود سامانه آموزش مجازی و طراحی شبیهسازها و فضاهای واقعیت مجازی جهت دروس عملی و کارگاهی، بهرهگیری از آزمایشگاهها و تورها و بازدید عملی مجازی، بهرهمندی از تجربه ضمنی اساتید موفق در بخش آموزش عملی و ارزیابی دانشجویان از مهمترین راهکارهای بهبود سامانه آموزش مجازی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ پاندمی کرونا؛ آموزش الکترونیکی؛ تحلیل محتوای کیفی؛ مکس کیودا | ||
مراجع | ||
اردلانی، مژگان؛ عرفان، فاطمه؛ شکوفیان، شهلا و احمدی، زهرا. (1399). مطالعه ای برای آموزش مجازی در بحران کرونا (مطالعه موردی دانشگاه هنر). همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاهها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید 19. 21-23 مرداد ، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. ص 103و 104.
اسکندریان، غلامرضا. (1399). ارزیابی پیامدهای ویروس کرونا بر سبک زندگی (با تاکید بر الگوی مصرف فرهنگی). فصلنامه ارزیابی تاثیرات اجتماعی. ویژه نامه پیامدهای شیوع ویروس کرونا. 1(2)، 65-85 .
پاک نسب، ساناز. (1398). شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای آموزش الکترونیک ضمن خدمت فرهنگیان (مطاله موردی آموزش و پرورش شهرستان دهدشت. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی.
چهکندی، فاطمه و اکبری بورنگ، محمد. (1399). بررسی نگرشی دانشجویان زبان انگلیسی در دانشگاه بیرجند نسبت به آموزش مجازی در دوران کرونا. همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاهها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید 19. 21-23 مرداد، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. ص 38و40.
ربیعی ، فرح و فریادی، محسن. (1395). آموزش الکترونیکی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر برای ارتقا و بهبود فرایند آموزش و یادگیری، دومین کنفرانس بینالمللی یافتههای نوین علوم و فنآوری، قم ، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
عادل مهربان، مرضیه. (1394). مروری بر تحلیل محتوای کیفی و کاربرد آن در پژوهش. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان. 147 صفحه.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 401 |