
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,180,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,008,476 |
جریانشناسی علم الهی و بازتاب آن در نگاه زینالدین کشی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 19، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 99-125 اصل مقاله (975.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2022.334738.1005870 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر جعفری ولنی* 1؛ دنیا اسدی فخر نژاد2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه و کلام، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران | ||
2دانشجوی ارشد گروه فلسفه و کلام، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زینالدین کشی در رسالۀ تحفه الأصحاب فی معرفه رب الأرباب، همدلانه با حکمت سینوی، معتقد است که خداوند به ذات خود علم حضوری داشته و به اشیای پیش از پیدایش آنها علم تفصیلی حصولی دارد. او در عین حال همگرایانه با حکمت اشراق، بر این باور است که علم خداوند به موجودات پیش از پیدایش آنها، علم اجمالی و پس از پیدایش آنها، علم حضوری تفصیلی است و همۀ موجودات، با وجود عینی خود نزد او حاضرند. البته علم خدا به اشیا، بدون وساطت صورتهای عقلی است. در واقع مبتنی بر رویکرد تطبیق دو دیدگاه یادشده، کشی علم خداوند را علمی حضوری دانسته که خود وجود معلوم برای عالم حاضر است، برخلاف علم حصولی که ماهیت معلوم برای عالم حاضر است. ازاینرو میتوان گفت با توجه به معنای جامع علم که حضور معلوم نزد عالم است، کشی علم خداوند را صرفاً از نوع علم حضوری میداند؛ چراکه این معنای علم مبرا از هرگونه نقص و عیب است. افزونبر این، کشی براساس تلفیقی همگرایانه با پیشینیان خود، از راههای مختلفی برای اثبات علم خداوند بهره برده و بهنظر میرسد بهنحو غیرمستقیم زمینههای ظهور دیدگاه جدید را در آینده فراهم کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابنسینا؛ زینالدین کشی؛ سهروردی؛ علم الهی؛ فارابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 396 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |