- ابراهیمزاده، عیسی؛ کاظمیزاد، شمسالله و اسکندری ثانی، محمد. (1390). برنامهریزی استراتژیک توسعه گردشگری با تأکید بر گردشگری، مطالعه موردی: شهر قم. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 43 (76)، 115-141.
- ایمانی خوشخو، محمدحسین و بد، مهدیه. (1395). گونهشناسی زائران کربلا بر اساس هدف و انگیزه از سفر مطالعه موردی: پیادهروی اربعین. گردشگری و توسعه، 5 (3 پیاپی 9)، 137-155.
- آقاجانی، معصومه و فراهانیفرد، سعید. (1394). گردشگری مذهبی و عوامل مؤثر بر آن، مطالعه موردی: در ایران. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، 3 (9)، 43-66.
- آقائی، واحد. (1389). نقش گردشگری در تحول اقتصادی - اجتماعی استان سیستان و بلوچستان. پایاننامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی توریسم دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، استاد راهنما: جواد بذرافشان.
- آیتی، حمید؛ خداکرمی، فائزه؛ ملایی، کامبیز؛ آفاقپور، آتوسا. (1395). بررسی تأثیر عوامل کالبدی شهری بر توسعه گردشگری مذهبی (مطالعه موردی؛ شهر شیراز). مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 6 (23)، 43-59.
- باقری، مسلم؛ مباشری، علیاصغر؛ معاون، زهرا؛ شکاری، فاطمه. (1400). فراترکیب عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی. پژوهشنامه حج و زیارت، 6 (1 پیاپی 12)، 165-201.
- بد، مهدیه. (1397). فهم تجربه زیسته زائران در پیادهروی اربعینِ سال 1395 (بسترها و زمینههای شکلگیری اَبَر رویداد اربعین). مجله پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر، 15 (68)، 39-48.
- حسینیپور، سید احسان؛ رضایی دولتآبادی، حسین؛ کاظمی، علی. (1395). بررسی عوامل کشش و رانش مؤثر بر نیت سفر گردشگری مذهبی و نحوه تأثیر آنها (شهر قم). فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 11 (36)، 109-124.
- حسینی، علی؛ پوراحمد، احمد؛ اروجی، حسن و علیزاده، محمد. (1392). اولویت سنجش راهبردهای توسعه گردشگری فرهنگی در منطقه الموت قزوین. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 45 (3 پیاپی 3)، 1-17.
- اسدی، احمد و توسلیان، رحیم. (1395). بررسی عوامل مؤثر در جذب گردشگران به مراسم مذهبی از طریق بخشبندی (مطالعه موردی: مراسم محرم شهر زنجان). اندیشه جغرافیایی، 7 (15)، 1-18.
- درودیان، محمدجواد. (1397). منظر معنوی رویداد پیادهروی اربعین حسینی. مجله منظر، 10 (45)، 56-65.
- دهدشتی، شاهرخ؛ فیاضی، مرتضی. (1390). مدیریت بازاریابی در صنعت گردشگری. تهران: انتشارات مهکامه.
- دهدهجانی، جواد؛ خلیلی، حسین و میرزا ابوالقاسمی، محمدصادق. (1398). راهبردهای توسعه گردشگری مذهبی مطالعه موردی: حرم حضرت بیبیحکیمه (س). مجله گردشگری شهری، 6 (4)، 57-71.
- دیناری، احمد. (1384). گردشگری شهری در ایران و جهان. مشهد: نشر واژگان خرد.
- زاهدی، محمد؛ اکبری، نعمت اله؛ عمادزاده، مصطفی؛ خوشاخلاق، رحمان؛ رنجبریان، بهرام. (1397). شناسایی مؤلفههای مؤثر در تقاضا برای سفر به مقاصد گردشگریِ فرهنگی تاریخی (نمونهپژوهی: اصفهان). اقتصاد شهری، 3(1)، 25-42.
- عربنیاسر، علیرضا و رحمانزاده، سید علی. (1396). نقش فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی در توسعه گردشگری مذهبی (موردمطالعه: شهروندان تهرانی). فصلنامه جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 8 (1)، 375-399.
- ساعی، علی؛ نائیجی، مختار و رضایی، محمد. (1390). ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران (مطالعه موردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان). دانشنامه علوم اجتماعی، 1 (4)، 69-94.
- شراهی، اسماعیل؛ محمدمهدی و ذوالفقارزاده کرمانی. (1398). واکاوی ادراک زائران از رفتار خادمان در اربعین: روایتی مردمشناختی از پدیده عظیم پیادهروی اربعین. فصلنامه دین و ارتباطات، 26 (55)، 115-148.
- شریعتی، سید صدرالدین؛ پورفرج، اکبر و حیدری، محمد. (1391). نقش تمدن اسلامی در توسعه گردشگری مقصدهای مذهبی، مطالعه موردی: مطالعه شهر مقدس قم، تهران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 7 (18)، 1-23.
- ضرغام بروجنی، حمید؛ محمودزاده، مجتبی؛ مروتی شریفآبادی، علی و اسدیان اردکانی، فائزه. (1397). گردشگری دینی، الزامات، راهبردها و پیامدها. فصلنامه مدیریت اسلامی، 26 (2)، 213-237.
- فراهانی، شهلا. (1386). پنج هزار زیارتگاه برای جذب یک میلیارد مسلمان. ماهنامه صاعقه، 6 (9)، 54-69.
- فرجی، امین؛ محمدمهدی، ذوالفقارزاده کرمانی و باقری کاهکش، رضا. (1396). تحلیلی بر تدوین الگوی سرمایه اجتماعی شهری بر مبنای جریان اربعین. مدیریت سرمایه اجتماعی، 4 (4)، 475-499.
- فیروزجائیان، علیاصغر؛ یوسفی، ندا و میرمحمدتبار، سیداحمد. (1393). تحلیل کارکردی گردشگری مذهبی در ایران. برنامهریزی و توسعه گردشگری، 3 (8)، 97-118.
- قادری، اسماعیل؛ عزتی، عزتالله و حافظیزاده، شقایق. (1388). راهکارهای استفاده از مراسم تاسوعا و عاشورا بهعنوان پتانسیل توریسم فرهنگی - مذهبی در محدوده بخش مرکزی تهران. فضای جغرافیایی، 9 (28)، 75-101.
- قنبری، سیروس؛ علیزاده، محمدرضا؛ اسلامفرد، فاطمه و فتوحی اردکانی، محمد. (1394). ارزیابی عوامل مؤثر در توسعه گردشگری تاریخی - فرهنگی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) (مطالعه موردی: شهر تاریخی فرحآباد). فضای جغرافیایی، 15 (49)، 189-211.
- کرمیدهکردی، مهدی؛ کلانتری، خلیل و باباجانی، آرزو. (1391). شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه گردشگری - روستایی در حوزه امنیت با استفاده از تکنیک دلفی، موردمطالعه: استان چهارمحالوبختیاری. فصلنامه پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، 1 (4)، 59-74.
- لطیفی، سمیه و نادری مهدی، کریم و زلیخاییسیار، لیلا. (1392). موانع مؤثر بر توسعه گردشگری فعالیتهای گردشگری در نواحی روستایی همدان، با تأکید بر روستاهای هدف گردشگری. فصلنامه برنامهریزی منطقهای، 3 (9)، 77-87.
References
- Aghajani, M., & Farahanifard, S. (2015). Religious Tourism and Effective factors on it (Case Study Iran). Journal of the Macro and Strategic Policies, 3 (9), 43-66. [inPersian].
- Aghaee, V. (2010). The Role of Tourism in Socio-Economic Development of Sistan and Baluchestan Province. Master Thesis in Geography and Tourism Planning, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Supervisor: Javad Bazrafshan. [inPersian]
- Albayrak, T., Herstein, R., Caber, M., Drori, N., Bideci, M., & Berger, R. (2018). Exploring religious tourist experiences in Jerusalem: The intersection of Abrahamic religions. Tourism Management, 69, 285-296.
- Alvarado-Sizzo, I., Frejomil, E. P., & Crispín, Á. S. (2017). Religious tourism in southern Mexico: Regional scopes of the festival of the Immaculate Conception. Geoforum, 83, 14-25.
- Arab Niasar, A., Rahmanzadeh, S.A. (2018). The Role of Modern Information and Communication Technologies in the Development of Religious Tourism (Case Study: Tehran Citizens). Geography & Regional Planning, 8(1), 375-399. [inPersian].
- Arasteh, M., and Mohammadi Eilami, R. (2011). The Role of Religion and Islam in the Tourism Industry of Iran, Social science research network.
- Asadi, A., & Tavasolian, R. (2017). Survey Effective Factors in Attracting Tourists to the Religious through Segmentation (Case Study: Zanjan Moharram). Geographic Thought, 8 (15), 1-25. [inPersian].
- Aulet, S., & Duda, T. (2020). Tourism accessibility and its impact on the spiritual sustainability of sacred sites. Sustainability, 12(22), 9695.
- Ayati, H., Khoda Karami, F., Molaie, K., & Afaghpour, A. (2016). Analyzing the effect of urban physical factors on religious tourism development (Case study: Shiraz). Journal of studies on Iranian Islamic City, 6 (23), 43-59. [in Persian].
- Ayoub, M. M. (1978). Redemptive suffering in Islam: A study of the Devotional Aspects of Ashura in Twelver shim. New York: Mouton.
- Bagheri, M., Mobasheri, A. A., Moaven, Z., & Shekari, F. (2021). The Meta-synthesis of Factors Affecting the Development of Religious Tourism. Hajj and Ziarah Research Journal, 6(1), 165-201. [in Persian].
- Beerli, A., & Martı́n, J. D. (2004). Tourists’ characteristics and the perceived image of tourist destinations: a quantitative analysis—a case study of Lanzarote, Spain. Tourism management, 25(5), 623-636.
- Bod, M. (2019). Understanding the Lived Experience of Pilgrims of Arba’een Walk in 2016 (The Contexts of the Arba’een Mega Event Formation). The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar, 15(68), 39-48. [inPersian]
- Bond, N., Packer, J., & Ballantyne, R. (2015). Exploring visitor experiences, activities and benefits at three religious tourism sites. International Journal of Tourism Research, 17(5), 471-481.
- Božic, S., Spasojević, B., Vujičić, M. D., & Stamenkovic, I. (2016). Exploring the motives for religious travel by applying the AHP method: a case study of Vujan Monastery (Serbia). International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 4(4), 33-47.
- Chelkowski, P. J. (1979). Taziyeh: Retual and Drama in Iran. New York, New York University Press.
- Cohen, E. (1992). Pilgrimage centres: Concentric and excentric. Annals of Tourism Research, 19(1), 33–50.
- Coleman, S., & Eade, J. (2004). Reframing Pilgrimage. Cultures in Motion. Routledge.
- Collins-Kreiner, Nogo. (2010). The geography of pilgrimage and tourism: Transformations and implications for applied geography. Applied Geography, 20, 153–164.
- Dadejani, J., Khalili, H., Mirza Abolghasemi, M. S. (2020). Strategies for the Development of Religious Tourism Based on the SOAR Approach (Case Study: Shrine of the Prophet Bibi Hakimeh). Journal of Urban tourism., 6(4), 57-71. [inPersian]
- Dehdashti, S.; Fayazi, M. (2011). Marketing Management in Tourism Industry. Tehran: Mahkameh Publications. [inPersian]
- Demissie, T. E. (2021). Practices of religious tourism development at Adadi Mariam Rock Hewn Church, south west of Addis Ababa. College of development studies, tourism development and management program.
- Digance, J. (2003). Pilgrimage at contested sites. Annals of Tourism Research, 301, 143–159.
- Dinari, A. (2005). Urban Tourism in Iran and the World. Mashhad: Micro Vocabulary Publishing. [inPersian]
- Doroudian, M. J. (2018). Spiritual Landscape Aspect of the Mourning Parade on the Fortieth Day after Imam Hussein’s Martyrdom. Manzar, the Scientific Journal of landscape, 10(45), 56-65. [inPersian]
- Eade, J., and Sallnow, M. J. (1991). Contesting the Sacred. The Anthropology of Christian Pilgrimage.
- Ebrahimzadeh, I., Kazemizad, Sh., Eskandari Sani, M. (2011). Strategic Planning for Tourism Development, Emphasizing on Religious Tourism (Case Study: Qom City). Human Geography Research, 43 (2),115-141. [inPersian].
- Egresi, I., Bayram, B., Kara, F., & Kesik, O. A. (2012). Unlocking the potential of religious tourism in Turkey. GeoJournal of Tourism and Geosites, 9(1), 63-80.
- Farahani, Sh. (2007). Five thousand shrines to attract one billion Muslims, Saegeh Monthly. 6 (9), 54-69. [inPersian].
- Faraji, A., Zolfagharzadeh Kermani, M. M., & Bagheri Kahkesh, R. (2017). Analyzing of Urban Social Capital Pattern base on Arbaeen Phenomenon. Social Capital Management, 4(4), 475-499. [inPersian].
- Firouzjaeian Galoogah, A. A., Yousefi, N., & Mirmohamadtabar, S. A. (2014). Functional Analysis of Religious Tourism in Iran (Meta-analysis on Current Research). Journal of Tourism Planning and Development, 3(8), 143-165. [inPersian].
- Gedecho, E. K., & Yebo, M. F. (2014). Religious tourism potential of Gishen Derbe Kerbe Mariam, Ethiopia. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 1-19.
- Ghanbari, S., Alizadeh, M. R., Eslamfard, F., & Fotohi Ardakani, M. (2015). Evaluation of the Effective Factors In Historical-Cultural Tourism By Structural Equation Modeling (Sem) (Case Study: Historic City Of Farahabad). Journal of Geographic Space, 15 (49), 189-211. [in Persian].
- Heydari Chianeh, R., Del Chiappa, G. & Ghasemi, V. (2018). Cultural and religious tourism development in Iran: prospects and challenges, Anatolia: An International. Journal of Tourism and Hospitality Research, 29 (2), 204-214.
- Hoseinipor, S. E., Rezaie Doolatabadi, H., & Kazemi, A. (2017). Exploration of Pull and Push Factors Which Influence of Travel Intention of Religious Tourism and Their Affect Method (Qom city). Tourism Management Studies, 11(36), 109-124. [in Persian].
- Hosseini, A., Pourahmad, A., Oroji, H., & Alizadeh, M. (2013). The Priority of Measuring the Strategies for Development of Cultural Tourism in Alamut, Qazvin. Human Geography Research. 45(3), 1-17. [in Persian].
- Imani Khoshkhoo, M. H., & Bod, M. (2017). Typology of Karbala Pilgrims based on Purpose and Motivation of trip (Case Study: Walking Fortieth). Journal of Tourism and Development. 5 (3), 155-137. [inPersian].
- Soetomo, S., Setioko, B., & Murtini, T. W. (2016). Edu–Religious Tourism Based on Islamic Architecture Approach, a Prelimenary Research in Majasto Cemetery–Sukoharjo Regency Central Java. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 227, 656-663.
- Karami Dehkordi, M., Kalantar, Kh., & Babajani, A. (2012). Identification and Prioritization of Security Obstacles in Rural Tourism Development by using Delphi Technique (Research Area: Chehar-Mahal and Bakhtiary). Strategic Research on Social Problems in Iran University of Isfahan. 1(4), 59-74. [in Persian].
- Kaszowski, L. (1996). Chrześcijańskie spojrzenie na środowisko geograficzne jako przestrzeń pielgrzymowania. Peregrinus Cracoviensis, 4, 75–91.
- Latifi, S., Naderi Mehdi, K., & Zuleikhayesyar, L. (2013). Barriers to Tourism Development Tourism Activities in Rural Areas of Hamadan, with Emphasis on Tourism Target Villages. Regional Planning Quarterly, 3 (9), 77-87. [in Persian].
- Mróz, F. (2019). 6900 km oznakowanych odcinków Camino de Santiago w Polsce–sukcesy, niepowodzenia i wyzwania. Camino Polaco. Teologia–Sztuka–Historia–Teraźniejszość, 4, 267-299.
- Nieminen, K. (2012). Religious tourism a finish perspective.
- Nunally, Jum C., & Ira H. Bernstein. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.
- Nyaupane, G. P., Timothy, D. J., & Poudel, S. (2015). Understanding tourists in religious destinations: A social distance perspective. Tourism Management, 48, 343-353.
- Pearce, P. L. (2005). Tourist behaviour, Themes and conceptual Schemes. channel view publications.
- Qaderi, I., Ezzati, E., & Hafizizadeh, Sh. (2009). Strategies for using Tasua and Ashura ceremonies as a potential of cultural-religious tourism in the central part of Tehran. Geographical space, 9 (28), 75-101. [in Persian].
- Rashid, A. G. (2018). Religious tourism – a review of the literature. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 1 (2), 150- 167.
- Rinschede, G. (1992). Forms of religious tourism. Annals of Tourism Research, 19 (1), 51–67.
- Rinschede, G. (1988). The pilgrimage center of Fatima/Portugal. Geographia Religionum, 4, 65-98.
- Romanelli, M., Gazzola, P., Grechi, D., & Pollice, F. (2021). Towards a sustainability‐oriented religious tourism. Systems Research and Behavioral Science, 38(3), 386-396.
- Roszak, P. (2017). Pilgrimage as sacramentum peregrinationis? Discovering the Ecclesiological Background of the Camino de Santiago. In E. Alarcon, & P. Roszak (Ed.), The Way of St. James: Renewing Insights (pp. 137–157). Eunsa.
- Rot, E., Mikinac, K., & Bogdan, S. (2014). General characteristics of religious tourism in Croatia. UTMS Journal of Economics, 5(1), 79-87.
- Russell, P. (1999). Religious travel in the new millennium, Travel & Tourism Analyst, 5, 39–68.
- Saei, Ali, Naeiji, M., & Rezaei, M. (2011). Examination of the Relation between Advertiament and Cultural Tourist Attraction in Iran (Case Study: Cultural Tourists of Isfahan). Journal of Historical Sociology, 2 (4), 69-94. [inPersian]
- Shackley, M. (2001). Managing Sacred Sites: Service Provision and Visitor Experience. London: Continuum.
- Sharahi, E., & Zolfagharzadeh, M. M. (2019). An Analysis of Arbaeen Pilgrims' Perception of Servitors' Behavior; an Anthropological Account of the Colossal Arbaeen March. Religion & Communication, 26(55), 115-148. [in Persian].
- Shariati, S. S., Purfaraj, A., & Heydari, M. (2012). The role of Islamic civilization in the development of tourism of religious destinations, a case study: the study of the holy city of Qom. Tehran: Journal of Tourism Management Studies, 7 (18), 1-23. [in Persian]
- Shinde, K. (2018). Governance and management of religious tourism in India. The international journal of religious tourism and pilgrimage, 6(1), 58-71.
- Silva, G. B. D., & Marques Junior, S. (2016). Factors affecting residents' support for religious tourism development: the case of Santa Cruz (RN), Brazil. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 10, 497-515.
- Strategic Initiatives & Government Advisory (SIGA) Team. (2012). Diverse Beliefs: Tourism of Faith Religious tourism gains ground. Chanakyapuri, New Delhi.
- Suleiman, J. S. H., & Mohamed, B. (2011). Factors impact on religious tourism market: The case of the Palestinian territories. International Journal of Business and Management, 6(7), 254.
- Timothy, D. J., & Olsen, D. H. (Eds.). (2006). Tourism, religion and spiritual journeys (Vol. 4). London: Routledge.
- Turner, V. (1973). The centre out there: Pilgrim’s goal, History of Religions, 12, 191-230.
- Uysal, M., & Jurowski, C. (1994). Testing the push and pull factors. Annals of tourism research, 21(4), 844-846.
- (2017). International congress on religious tourism and pilgrimage. Retrieved from http://europe. unwto.org/event/ international-congress-religioustourismand-pilgrimage.
- Oic-oci.org
- Zahedi, M., Akbari, N., Emadzadeh, M., Khosh Akhlagh, R., & Ranjbarian, B. (2018). The effective Factors of Tourism Demand in Cultural-Historical Destinations: Case of Isfahan. Urban Economics, 3(1), 25-42. [inPersian]
- Zargham Boroojeni, H., Mahmoodzadeh, M., Morovvati Sharifabadi, A., & Asadiyan Ardakani, F. (2018). Religious Tourism, Requirements, Strategies and Consequences. Scientific Journal of Islamic Management, 26(2), 213-237. [in Persian].
|