- آبادیان، حسین (1388). مؤلفههای هویت ملی در برخی آثار مکتوب نیمۀ نخست دورۀ قاجار. نشریۀ تاریخنگری و تاریخنگاری، 3، 1-20.
- آرمسترانگ، هلن (1385). تئوریهای طراحی گرافیک. ترجمۀ مرجان زاهدی. تهران: نشر مشکی.
- اسلامی ندوشن، محمدعلی (1338). بیماری زبان. نشریۀ یغما، 132، 166-169.
- اشرف، احمد (1398). هویت ایرانی: از دوران باستان تا پایان پهلوی؛ احمد اشرف و دو مقاله از گراردو نیولی و شاهپور شهبازی، گردآوری و ترجمۀ حمید احمدی. تهران: نشر نی.
- اشرف نظری، علی (1390). ایران فرهنگی، هویت و تمدن: ظرفیتسنجی معرفتی در کتاب فرهنگ، هویت و تمدن از چشمانداز ایران فرهنگی. تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
- افضل طوسی، عفت السادات و حسنپور، مریم (1391). نقش نمادهای آیینی و دینی در نشانههای بصری گرافیک معاصر ایران. فصلنامۀ مطالعات ملی، 49، 135-162.
- افضل طوسی، عفت السادات (1385). بررسی تغییرات نوشته (حروفگذاری) در پوستر. نشریۀ هنرهای زیبا، 26، 109 –
- الکساندر، ویکتوریا دی (1396). جامعهشناسی هنرها: شرحی بر اشکال زیبا و مردمپسند هنر. ترجمۀ اعظم راودراد. تهران: مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
- باباوند، سعید (1388). سخنی در چیستی و پیدایی خردورزی و گرافیک و آنگاه نگاهی به وضعیت جامعة ایران. در کتاب اردیبهشت 1: گزیده مقالههای نخستین فراخوان پژوهشی طراحی گرافیک ایران. گردآورنده: انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران. تهران: انتشارات یساولی.
- -باباییفرد، اسداله (1393). بحران هویت در جامعۀ معاصر ایران؛ رویکردی نظری. تهران: انتشارات چاپخش.
- باورز، جان (1391). مقدمهای بر طراحی 2 بعدی. ترجمۀ سودابه صالحی و مرجان زاهدی. تهران: انتشارات حرفۀ هنرمند.
- بقایی، محمد (1385). تصحیف غربزدگی در جستوجوی هویت ملی. تهران: نشر نامک.
- بهزادی، بهروز (1396). بیشترین آسیب را رسانۀ ملی به زبان فارسی زد. روزنامۀ ایران، 6739، 13.
- پژوهشنیا، معصومه و جعفری، علیاکبر (1400). تجلی هویت ملی در اشعار فارسی کتیبههای دورۀ صفوی در شهر اصفهان (10 تا 12 هـ. ق). فصلنامۀ مطالعات ملی، 85، 49-70.
- پهلوان، فهیمه (1390). درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری در آرم: بررسی عناصر تصویری در آرمهای دولتی، با رویکردی به روشهای نشانهشناسی. تهران: انتشارات دانشگاه هنر.
- جناب، بیژن؛ فرهادی، امراله؛ عباسی، مجید؛ مصطفیزاده، علیرضا و دیرین، مهرزاد (1395). بیانیۀ هیئت داوران در سومین سالانۀ اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیدۀ سال بستهها، دبیر رویداد: ایمان آل مظفر، تهران: مجتمع چاپ هودیس پارس.
- جوانی، اصغر؛ خزایی، محمد و کلاهکج، منصور (1395). چیستی هویت بصری ایرانی از منظر گرافیک. نشریۀ باغنظر، 40، 35-44.
- حاجیانی، ابراهیم (1379). تحلیل جامعهشناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه. فصلنامۀ مطالعات ملی، 5، 193-228.
- خانمحمدی، کریم (1388). عناصر فرهنگی پایداری ایرانیان. فصلنامۀ مطالعات ملی، 38، 3-26.
- خانمحمدی، کریم (1387). عناصر پایداری فرهنگ ایرانی در مواجهه با فرهنگهای بیگانه در کتاب چکیدۀ مقالات همایش بینالمللی ایران فرهنگی: گذشته، حال و آینده. تهران: مؤسسۀ مطالعات ملی، مرکز تحقیقات هویت و تمدن آوا.
- خدایار، ابراهیم (1397). موانع و راهکارهای گسترش خط، زبان و ادب فارسی در کشورهای حوزۀ تمدنی مشترک با ایران. فصلنامۀ مطالعات ملی، 74، 3-21.
- خسروی، علیرضا (1391). پیشگفتار در کتاب دین، انقلاب و هویت با تأکید بر اندیشههای امام خمینی (ره). تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
- خواجه سروری، غلامرضا (1391). بازتاب کارکرد هویتبخش زبان فارسی در شعر؛ مطالعۀ موردی سبک خراسانی و عراقی. در کتاب دین، انقلاب و هویت (با تأکید بر اندیشههای امام خمینی (ره)). به اهتمام علیرضا خسروی. تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
- داودی، - (1390). خط و زبان پارسی، رمز هویت ملی: در گفتوگوی چندجانبة صاحبنظران زبان گفتاری معیار. نشریۀ رشد آموزش زبان و ادب فارسی، 97، 3-11.
- داسون، کاترین (1390). روشهای کاربردی تحقیق. ترجمۀ مجیدرضا داوری، جمشید امانی و مصطفی قاضیزاده. تهران: انتشارات هرمس.
- دلخوشیان، مجتبی (1392). خانوادة فونت. در کتاب اردیبهشت 3. مقالههای سومین فراخوان پژوهشی طراحی گرافیک ایران. تهران: انتشارات کتاب آبان.
- رابینسون، آندرو (1394). تاریخ خط: داستان نگارش. ترجمۀ مهردخت وزیر پورکشمیری و زهره میرحسینی. تهران: نشر کتابدار.
- راودراد، اعظم (1388). نگاهی جامعهشناختی به فیلمهای حاتمیکیا. دوفصلنامۀ جامعهشناسی هنر و ادبیات، 1(1)، 97-126.
- راودراد، اعظم (1377). جامعهشناسی هنر و جایگاه آن در حوزة جامعهشناسی معاصر. نشریۀ هنرهای زیبا، 3، 20-24.
- زاهد، سید سعید (1388). جهانیشدن، فرهنگ و هویت ملی ایرانیان. در کتاب مجموعه مقالات هویت ایرانی همایش گفتمان ایرانیان (EPUB). به کوشش بهمن معظمی. تهران: انتشارات بینالمللی الهدی.
- زمردی، حمیرا (1392). نظریة نشانهشناسی حروف در متون فارسی. تهران: انتشارات زوار.
- سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1398). تصویرسازی آموزشی و تایپوگرافی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
- صحت، سیدحسن (1398). برآیند تعامل اثربخش دیپلماسی عمومی و رسمی در تأمین منافع عمومی. تهران: انتشارات راه ابریشم.
- عباسی، مجید (1394). تایپوگرافی، کارکرد یا شکل. نشریۀ طراحی گرافیک ایران نشان، 33، 6-7.
- عطارزاده، بهزاد (1399). تصویر تاریخی هویت ملی ایرانی در دورة باستان و دورة میانه». فصلنامۀ مطالعات ملی، 82، 47-68.
- فضائلی، حبیبالله (1392). تعلیم خط. تهران: سروش (انتشارات صداوسیما).
- فضائلی، حبیبالله (1362). اطلس خط (تحقیق در خطوط اسلامی). اصفهان: انتشارات مشعل.
- فهیمیفر، علیاصغر؛ پورمند، حسنعلی و مستشرق، محمدجعفر (1398). بررسی بازتاب هویت ملی در سینمای ایران (با تحلیل فیلمنامۀ آژانس شیشهای، ناخدا خورشید و جدایی نادر از سیمین). دوفصلنامۀ جامعهشناسی هنر و ادبیات، 11(2)، 109-127.
- قاسملو، مجتبی (1392). تاریخ فشردۀ خط و خوشنویسی: چگونگی پیدایی و تحول خط از تصویرنگار تا نستعلیقو تهران: انتشارات سخن.
- قربانی، قدرتالله (1391). هویت ملی از دیدگاه شهید مطهری. در کتاب دین، انقلاب و هویت (با تأکید بر اندیشههای امام خمینی (ره)). به اهتمام علیرضا خسروی. تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
- قلیچخانی، حمیدرضا (1392). درآمدی بر خوشنویسی ایرانی. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
- قلیچخانی، حمیدرضا (1390). فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته. تهران: انتشارات روزنه.
- کبیری، افشار (1389). بررسی تحولات تاریخی هویت ملی در ایران. نشریۀ پژوهشنامه، 59، 139-186.
- کریمی، علی و گرشاسبی، رضا (1399). تودههای بدخیم بر پیکرۀ زبان پارسی: فرسایش هستی و کیستی ایرانی. فصلنامۀ مطالعات ملی، 81، 3-26.
- کریمیپور، زهرا و شریفزاده، محمدرضا (1396). مؤلفههای فرهنگ محور در طراحی بستهبندی ایران. دوفصلنامۀ هنرهای صناعی اسلامی، 2(1)، 67-76.
- کلاهکج، منصور (1398). جستاری در هویتنمایی ملی، 50 سال گرافیک معاصر ایران (مقطع زمانی 1340 تا 1390). فصلنامۀ مطالعات ملی، 79، 139-156.
- کهوند، مریم (1397). خوانابودن یا ناخوانابودن، مسئله این است!. فصلنامۀ هنرهای تصویری حرفه هنرمند، 68، 53-65.
- کهوند، مریم (1390). تایپوگرافی؛ دامنه و محدوده. فصلنامۀ هنرهای تصویری حرفۀ هنرمند، 38، 28-39.
- گودرزی، حسین (1391). کارکرد هویتبخش مذهب شیعه در حوزۀ صفویه. در کتاب دین، انقلاب و هویت (با تأکید بر اندیشههای امام خمینی (ره)). به اهتمام علیرضا خسروی. تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
- گیوی، مجتبی (1397). شناسایی ابعاد گرافیکی تأثیرگذار بستهبندی بر میزان بازاریابی و فروش. نشریۀ علمی علوم و فنون بستهبندی، 33، 50- 63.
- لک، منوچهر (1384). امام خمینی (ره) و بازسازی هویت ملی. در کتاب زبان و هویت. به کوشش حسین گودرزی. تهران: مؤسسۀ مطالعات ملی، تمدن ایرانی.
- مثقالی، فرشید (1396). تایپوگرافی (حروفچینی). تهران: چاپ و نشر نظر.
- محمدپور لیما، هرمز (1388). نگاهی جامعهشناختی به هویت. قم: انتشارات ملینا.
- محمودی، سیدمحمود (1390). مدیریت اطلاعات و حروف در بستهبندی. نشریۀ علمی علوم و فنون بستهبندی، 7، 4-15.
- مدرسی، فاطمه (1384). زبان پارسی و رمز ماندگاری آن. در کتاب زبان و هویت. به کوشش حسین گودرزی. تهران: مؤسسۀ مطالعات ملی، تمدن ایرانی.
- معنوینژاد، میترا (1393). بنمایههای زیباییشناسی در آثار خوشنویسی خطوط پهلوی و شکستۀ نستعلیق. تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا.
- ملکی، سپیده؛ اسداللهی، مصطفی و شاهرودی، فاطمه (1395). بازنمایی هویت ملی ایران در طراحی گرافیک با تأکید بر عصر جهانیشدن. فصلنامۀ مطالعات ملی، 67، 69-82.
- میرسپاسی، علی (1398). تأملی در مدرنیتۀ ایرانی/بحثی دربارۀ گفتمانهای روشنگری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران. ترجمۀ جلال توکلیان. تهران: انتشارات طرح نو.
- نجابتی، مسعود (1397). خط در گرافیک، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابها درسی ایران.
- نصری، قدیر (1387). مبانی هویت ایرانی. تهران: انتشارات مؤسسۀ مطالعات ملی، تمدن ایرانی.
- نواصری، عبدالرضا (1399). هویت ملی در گفتمانهای معاصر ایران. تهران: گام نو.
- نوایی، ابتهاج (1388). گسست فرهنگی و بحران هویت در کتاب مجموعه مقالات هویت ایرانی همایش گفتمان ایرانیان (EPUB)، به کوشش بهمن معظمی. تهران: انتشارات بینالمللی الهدی.
- نیکنام، مژگان (1398). هویت مبانی، نظریات، انواع و چشماندازها. تهران: انتشارات تزکیه.
- هامونی، امید (1395). طراحی حروف برای فونت فارسی. تهران: انتشارات فاطمی.
- هسکت، جان (1398). دیزاین. ترجمۀ منظر محمدی. تهران: نشر مشکی.
- Ambrose, G., & Harris, P. (2017). Packaging the brand: the relationship between packaging design and brand identity. Bloomsbury Publishing.
- Blankenship, S. (2003). Cultural considerations: Arabic calligraphy and Latin typography. Design Issues, 19(2), 60-63.
- Boukerroui, M. T. (2013). Calligraphy: A Vehicle to Self-Reflection, Boston: Boston University.
- Damayanti Adisasmito, N. (2018). The Reflection of Society Culture in Visual Art Illustration of Javanese Manuscript. MUDRA Journal of Art and Culture, 33, 374-382.
- Hannah, J. (2021). What Is Typography, And Why Is It Important? A Beginner’s Guide. Career Foundry, 25 Sep 2021, <https://careerfoundry.com/en/blog/ui-design/beginners-guide-to-typography/>.
- Karimifar, M. (2017). Marfa: a culturally respectful Perso-Arabic and Latin multi-script typeface. The University of Texas at Austin, August 2017.
- Khalid Mahmood, A. (2013). Expressions of Arabic Calligraphy in Arabic Typography for a Cultural Identity of the Visual Arabic Script. The London Art as Cultural Diplomacy Conference 2013, August 2013, 1-10.
- Md Saad, K., & Zaffwan Idris, M. (2014). The Effectiveness of Typography in Packaging Design for Smes Food Industries. Conference Proceeding: 1st International Conference on Creative Media, Design & Technology (REKA2014), 1-8.
- Mohamed, N. A., & Youssef, K. T. (2014). Utilization of Arabic calligraphy to promote the Arabic identity in packaging designs. Arts and Design Studies, 19, 35-49.
- Morphy, H.; Perkins, M. (2006). The Anthropology of Art, Massachusetts: Blackwell Publishing Ltd.
- Turgut, Ö. P. (2014). Calligraphic forms in contemporary typographic design. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 122, 40-45.
- Phillipson, R. (2012). Linguistic imperialism, Oxford: Oxford University Press.
|