تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,888 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,510 |
اثربخشی آموزش نظریۀ انتخاب و واقعیتدرمانی بر کاهش پرخاشگری و هیجانهای منفی نوجوانان دختر | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 12، دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 217-229 اصل مقاله (529.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2022.324308.643851 | ||
نویسندگان | ||
گلچهره ساده1؛ اعظم نوفرستی* 2؛ فریماه فهیم دانش1 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی خانواده، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نظریۀ انتخاب و واقعیتدرمانی بر کاهش پرخاشگری و هیجانهای منفی نوجوانان دختر انجام شد. این پژوهش کاربردی و جزء پژوهشهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایۀ دهم و یازدهم مدارس متوسطه شهرستان آمل در سال تحصیلی 1397- 1396 بود. 28 نفر از این دانشآموزان به شیوۀ نمونهگیری دردسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص داده شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ پرخاشگری نواکو (AGQ) و فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (21DASS-) در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون گردآوری شد. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش واقعیتدرمانی دریافت کرد؛ درحالیکه گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکردند. دادههای گردآوریشده در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد آموزش نظریۀ انتخاب و واقعیتدرمانی سبب کاهش مؤلفههای پرخاشگری شده است (05/0p<) اما تغییر معناداری را در کاهش افسردگی، اضطراب و استرس بهعنوان هیجانهای منفی ایجاد نکرده است (05/0p>). براساس یافتههای پژوهش میتوان از آموزش نظریۀ انتخاب و کاربرد واقعیتدرمانی برای کاهش پرخاشگری و افزایش سطح مسئولیتپذیری در دختران نوجوان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
واقعیتدرمانی؛ پرخاشگری؛ افسردگی؛ اضطراب؛ استرس | ||
مراجع | ||
احمدی تبار، م.، جعفری، م.، و شفیعی، ن. (1399). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر کاهش پرخاشگری و اضطراب کودکان کار. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 51، 14-27.
راخ، ن. (1397). بررسی تأثیر واقعیت درمانی گروهی بر دشواری تنظیم هیجانی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر دوره دوم. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. 4(1)، 125-116.
زنگنه، س.، ملکپور، م.، و عابدی، م.ر. (1388). تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم بر کنترل پرخاشگری مادران دانشآموزان ناشنوای دورۀ ابتدایی. یافتههای نو در روانشناسی. 5 (14)، 94-81.
شفیعآبادی، ع.، دلاور، ع.، و سدرپوشان، ن. (1384). تأثیر شیوۀ واقعیتدرمانی گروهی بر کاهش اضطراب دانشآموزان نوجوان دختر. دانش و پژوهش در روانشناسی. 4(2)، 34-21.
صاحبی، ع.، زالیزاده، م.، و زالیزاده، م. (1394). تئوری انتخاب: رویکردی در جهت مسئولیتپذیری و تعهد اجتماعی. رویش روانشناسی. 11(2)، 14-2.
فرقانی طرقی، ا.، جوانبخت، م.، بیاضی، م. ح.، صاحبی، ع.، وحیدی، ش.، و دروگر، خ. (1391). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری و واقعیت درمانی بر عزت نفس دانش آموزان دبیرستانی. مجلهی اصول بهداشت روانی، 14(2)، 172-180
قادریان، ع. (1399). تعیین اثربخشی واقعیتدرمانی بر پرخاشگری و سازگاری تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه. دومین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی روانشناسی، آذر 1399، تهران.
قریشی، م.، و بهبودی، م. (1396). اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی گروهی بر تنظیم هیجان و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر. سلامت اجتماعی. 4(3)، 249-238.
ماستری فراهانی، ی. (1390). اثربخشی آموزش مسئولیتپذیری بر پایۀ واقعیتدرمانی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر راهنمایی شهر ساوه، پایاننامۀ کارشناسی ارشد مشاوره. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.
متولیزاده اردکانی، ع. (1388). ژنتیک رفتار و فرهنگ. مجلۀ اخلاق پزشکی، 3(5)، 65-83.
Ahmed, S. P., Bittencourt-Hewitt, A., & Sebastian, C. L. (2015). Neurocognitive bases of emotion regulation development in adolescence. Developmental Cognitive Neuroscience, 15, 11–25. Antoni, M. H., Wimberly, S. R., Lechner, S. C., Kazi, A., Sifre, T., Urcuyo, K. R., ... & Carver, C. S. (2006). Reduction of cancer-specific thought intrusions and anxiety symptoms with a stress management intervention among women undergoing treatment for breast cancer. American Journal of Psychiatry, 163(10), 1791-1797. Benarous, X., Hassler, C., Falissard, B., Consoli, A., & Cohen, D. (2015). Do girls with depressive symptoms exhibit more physical aggression than boys? A cross sectional study in a national adolescent sample. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 9(1), 1-8. Buss, A.H., & Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459. Candelaria, A. M., Fedewa, A. L., & Ahn, S. (2012). The effects of anger management on children’s social and emotional outcomes: A meta-analysis. School Psychology International, 33(6), 596-614. De La Torre-Cruz, M. J., Garcia- Linares, M. C., & Casanova- Arias, P. F. (2014). Relationship between parenting styles and aggressiveness in adolescents. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(1), 147- 170. Gini, G., Pozzoli, T., & Hymel, S. (2014). Moral disengagement among children and youth: A meta-analytic review of links to aggressive behavior. Aggressive behavior, 40(1): 56-68. Glasser W. (2003). Marriage without failure, reach together and be with each other (5th ed.). New York: Harper Perennial. Glasser W. (2014). Reality therapy, introduction to the new reality therapy based on choice theory. NewYork: Harper Perennial. Glasser W., & Glasser C. (2007). Eight Lessons for a Happier Marriage. NewYork: Harper Perennial. Henry, J. D., & Crawford, J. R. (2005). The short form version of the depression anxiety stress scales (DASS-21): Construct validity and normative data in a large non-clinical sample. British Journal of Clinical Psychology, 44(2), 227-239. Huesmann, L. R., Dubow, E. F., & Boxer, P. (2009). Continuity of aggression from childhood to early adulthood as a predictor of life outcomes: Implications for the adolescent-limited and life-course-persistent models. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 35(2), 136-149. Kodal, A., Fjermestad, K., Bjelland, I., Gjestad, R., Öst, L., Bjaastad, J. F., Haugland, B. M., Havik, O. E., Heiervang, E., & Wergeland, G. J. (2018). Long-term effectiveness of cognitive behavioral therapy for youth with anxiety disorders. Journal of Anxiety Disorders, 53, 58-67. Laursen, B., & Collins, W. A. (2009). Parent–child relationships during adolescence. In R. M. Lerner, & L. Steinberg (Eds.), Handbook of Adolescent Psychology, Vol. 2 (pp. 3–42). Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy, 33(3), 335-343. Moed, A., Gershoff, E. T., Eisenberg, N., Hofer, C., Losoya, S., Spinrad, T. L., & Liew, J. (2015). Parent–adolescent conflict as sequences of reciprocal negative emotion: Links with conflict resolution and adolescents’ behavior problems. Journal of Youth and Adolescence, 44(8), 1607-1622. Naaijen, J., Mulder, L. M., Ilbegi, S., de Bruijn, S., Kleine-Deters, R., Dietrich, A., Hoekstra, P. J., Marsman, J. B. C., Aggensteiner, P. M., Holz, N. E., & Boettinger, B. (2018). Reactive/proactive aggression specific cortical and subcortical alterations in children and adolescents with disruptive behavior. BioRxiv, p.490086. Novaco, R. W. (1998). Anger and trauma: conceptualization, assessment and treatment. New York: Springer-Verlag. Polanczyk, G. V., Salum, G. A., Sugaya, L. S., Caye, A., & Rohde, L. A. (2015). Annual research review: A meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(3), 345-365. Pouravari, M., Zandipour, T., Pouravari, M., & Salehi, S. (2018). The Effectiveness of Group Choice Theory and Reality Therapy Training on Reducing the Aggression in Female Students. International Journal of Applied Behavioral Sciences, 3(4), 50-56. Reeder, Scott D. (2011). Choice theory: An investigation of the treatment effects of a choice theory protocol on students identified as having a behavioral or emotional disability on measures of anxiety, depression, locus of control and self-esteem. PhD diss., University of North Carolina at Charlotte. Sadeghi, S., Farajzadegan, Z., Kelishadi, R., & Heidari, K. (2014). Aggression and violence among Iranian adolescents and youth: a 10-year systematic review. International journal of preventive medicine, 5(Suppl 2), S83. Sahebi, A., Asghari, M., & Salari, R. (2005). Validation of depression anxiety and stress scale (DASS-1) for an Iranianpopulation. Journal of Develomental psychology, 1(4), 36-54. Salaam, B., & Mounts, N. S. (2016). International note: Maternal warmth, behavioral control, and psychological control: Relations to adjustment of Ghanaian early adolescents. Journal of Adolescence, 49, 99-104. Veenstra, L., Bushman, B. J., & Koole, S. L. (2018). The facts on the furious: a brief review of the psychology of trait anger. Current Opinion in Psychology, 19, 98-103. Weitz, E., Kleiboer, A., Van Straten, A., & Cuijpers, P. (2018). The effects of psychotherapy for depression on anxiety symptoms: a meta-analysis. Psychological Medicine, 48(13), 2140-2152. Wolitzky-Taylor, K., Dour, H., Zinbarg, R., Mineka, S., Vrshek-Schallhorn, S., Epstein, A & Rose, R. (2014). Experiencing core symptoms of anxiety and unipolar mood disorders in late adolescence predicts disorder onset in early adulthood. Depression and Anxiety, 31(3), 207-213.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,564 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,069 |