تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,794 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,444 |
تأثیر بازیهای گروهی بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 163-181 اصل مقاله (632.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2022.323791.643844 | ||
نویسندگان | ||
صبا صفریان1؛ کیوان صالحی* 2؛ مرضیه دهقانی3 | ||
1کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروو روش ها و برنامه های آموز شی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه روش ها و برنامه های آمو زشی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای گروهی بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی بود. این پژوهش، کاربردی و از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعۀ پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان نورآباد دلفان بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ آماری شامل دانشآموزان پسر پایۀ سوم بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. آزمودنیها شامل 30 دانشآموز پسر در دو گروه 15 نفره بود که به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. در مرحلۀ پیشآزمون، از پرسشنامههای قضاوت اخلاقی (MJT) استفاده شد. بعد از رواسازی پروتکل، گروه آزمایش طی ده جلسۀ 50 دقیقهای براساس پروتکل تدوینشده در بازیهای گروهی وارد شدند و گروه گواه در شرایط آزمایشی قرار نگرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و با نرمافزار SPSS نسخۀ 10 تحلیل شد. یافتهها نشان داد پس از حذف اثر پیشآزمون، بین دو گروه، تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین قضاوت اخلاقی کل گروه آزمایش، افزایش یافته است. اندازۀ اثر بهدستآمده (802/0=ŋ) بر تأثیر بالای بازیهای گروهی در تبیین واریانس متغیر قضاوت اخلاقی دانشآموزان صحه میگذارد. درنتیجه میتوان از بازیهای گروهی بهعنوان بخشی از برنامههای توانمندسازی دانشآموزان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای گروهی؛ قضاوت اخلاقی؛ پایۀ سوم ابتدایی؛ شبهتجربی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، ترجمۀ الهی قمشهای، قم-اجود، دارالقرآن کریم، 1391.
ابافت شلمزاری، م.، و قربانی، مریم. (1397). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی دانشآموزان. فصلنامۀ ایدههای نوین روانشناسی. 2(6)، 9-1.
ابراهیمی، ط.، اصلیپور، ط.، و خسروجاوید، م. (1398). تأثیر بازیدرمانی گروهی بر رفتارهای پرخاشگرانه و مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی. فصلنامۀ سلامت روان کودک. 2(6)، 52-40.
امینی، ش. (1396). تأثیر بازیهای مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان. کنگرۀ انجمن روانشناسی ایران. 1(12)، 261-257.
انگجی، ل.، و عسگری، ع. (۱۳۸۵). بازی و تأثیر آن بر رشد کودک، چاپ اول، تهران: انتشارات طراحان ایماژ.
بیات، م.، و بیات، م. (1395). روانشناسی محیطی و بررسی تأثیر بازی بر آموزش و یادگیری کودکان. دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات در عمران،معماری و شهرسازی و محیط زیست پایدار،13 خرداد 1395، استانبول، ترکیه.
پریرخ، م.، و نادری، م.، و آقامحمدیان شعرباف، ح. (1392). چگونه وبسایتها اجتماعیشدن کودکان را تسهیل میکنند؟ رویکردی پیاژهای. پژوهشنامۀ کتابداری و اطلاعرسانی. 5(2)، 205-182.
جعفری، ا.، رحمانی، ه.، و امیری مجد، م. (1395). پیشبینی قضاوت اخلاقی در دانشآموزان دختر مدارس ابتدایی عادی و تیزهوش براساس ارزشهای شخصی-خانوادگی و خودپنداره. فصلنامۀ پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. 2(6)، 80-65.
جعفریان، م. (1398). رشد معنوی و اخلاقی در دوران کودکی و تأثیر آن در بزرگسالی: یک مقالۀ مروری. فصلنامۀ علمی-ترویجی در حوزۀ اخلاق. 36(58)، 97-73.
حسنی، م. (1395). بررسی رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دورۀ ابتدایی. فصلنامۀ علمی-پژوهشی تربیت اسلامی. 11(22)، 28-1.
خاکپور، م.، و مهرآفرید، م. (1391). قضاوت اخلاقی کودکان پیشدبستانی پنج و ششساله. تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 3(1)، 14-1.
خدام، ح.، مدانلو، م.، ضیایی، ط.، و کشتکار، ع. ع. (1388). اختلالات رفتاری و برخی عوامل مرتبط با آن در کودکان سن مدرسۀ شهر گرگان. پژوهش پرستاری، 14، 37-29.
دوران، ب. و فتحی آشیانی، ع. (1397). مقایسۀ نظامنامۀ اخلاق حرفهای روانشناسان در کشورهای ایران، آمریکا، کانادا، بریتانیا و استرالیا. مجلۀ روانشناسی. 22(4)، 412-396.
رضایی، ز.، حجازی، ا.، و کارشکی، ح. (1399). نقش تعدیلکنندگی همدلی در رابطۀ بین قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی در دانشآموزان. مجلۀ روانشناسی. 24(2)، 183-167.
رضایی، م.، و حسینینسب، د. (1396). اثربخشی نمایش عروسکی بر مهارتهای اجتماعی و خلاقیت در کودکان پیشدبستانی شهرستان مراغه. نشریۀ علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی. 40(10)، 26-13.
زادشیر، ف.، استکی، م.، و امامیپور، س. (1388). مقایسۀ قضاوت اخلاقی و رشد اجتماعی دانشآموزان دبستانهای غیرانتفاعی تحت تعلیم آموزش قرآن به شیوۀ حفظ با معانی با غیرانتفاعی عادی. مجلۀ روانشناسی کاربردی. 2(10)، 47-25.
ساویز، م.، حجازی، ا.، افروز، غ.، و صالحی، ک. (1399). مفهوم اخلاق از دیدگاه نوجوانان ایرانی: یک مطالعۀ پدیدارشناسی. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی. 130(16)، 117-56.
شورای عالی آموزش و پرورش (1391). برنامۀ درسی ملی. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
عبدالمالکی، ص.، و آرمند، م. (1395). مفهوم بازی و انواع آن در کلاس: دیدگاه مربیان مهدکودک و پیشدبستانهای شهر تهران. فصلنامۀ مطالعات پیشدبستان و دبستان. 2(6)، 85-59.
غیاثیزاده، م. (1391). رابطۀ سلامت روان و عملکرد تحصیلی با رشد قضاوت اخلاقی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه. زن و فرهنگ. 3(10)، 122-111.
کوشان، م.، و بهنام وشانی، ح. (1380). بررسی شیوع برخی اختلالات رفتاری و عوامل خانوادگی مؤثر در کودکان دبستانی شهر سبزوار. مجلۀ اسرار. 8(4)، 46-39.
مامی، ش.، و امیریان، ک. (1395). تأثیر نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانشآموزان. فصلنامۀ آموزش و ارزشیابی. 9(36)، 92-75.
میرزایی، پ.، و قمری، س. (1399). اثربخشی بازیهای گروهی، قصهگویی نمایش خلاق بر کاهش اضطراب دانشآموزان پسر دورۀ ابتدایی شهر تهران. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 1(29)، 78-69.
نویدیان، ا.، واحدی، ش.، فتحی آذر، ا.، و بدری، ر. (1398). تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستانهای بومی در رشد اخلاقی دانشآموزان ابتدایی. فصلنامۀ تدریسپژوهی. 7(3)، 91-74.
یادگاری، م.، صالحی، ک.، و سجادیه، ن. (1398). ارائۀ نظریۀ دادهبنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطۀ شهر تهران. فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 2(11)، 186-147.
یعقوبی، ا.، و بیات، ط. (1395). تأثیر آموزش حالات ذهنی بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان دختر پایۀ پنجم ابتدایی. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی. 12(42)، 187-173.
Ahloy-Dallaire, J., Espinosa, J., & Mason, G. (2018). Play and optimal welfare: Does play indicate the presence of positive affective states? Behavioral Processes, 156(11), 3-15. Clarkson, E. (2021). Moral behavior in games: A review and call for additional research. New Ideas in Psychology, 64 Eisenberg, N., Zhou, Q., & Koller, S. (2001). Brazilian adolescents' prosocial moral judgment and behavior: Relations to sympathy, perspective taking, gender‐role orientation, and demographic characteristics. Child Development, 72(2), 518-534. Emre, Y. (2021). The Effect of Educational Game Method on Learning Achievements of Seventh-Grade Students with Different Learning Styles. Science Education International. 32(2), 88-95. Fernandes, R. (2019). The Kansei of Play: Group Games Effects on Children's Affective Impressions and Cooperative Motivations. International Journal of Affective Engineering, 19(3), 245-257. Hakam, K. A., Fitriya, R., Nurbayani, S., & Wismaliya, R. (2020). Moral Dilemma Stories in Football Games to Develop Moral Judgment in Elementary School Students. In 4th International Conference on Sport Science, Health, and Physical Education, 1-4. Hooshyar, D., Pedaste, M., Yang, Y., Malva, L., Hwang, G.J., Wang, M., Lim, H. & Delev, D. (2021). From gaming to computational thinking: An adaptive educational computer game-based learning approach. Journal of Educational Computing Research, 59(3), 383-409. Kenanoglu, D., & Duran, M. (2021). The Effect of Traditional Games on the Language Development of Pre-School Children in Pre-School Education. Asian Journal of Education and Training, 7(1), 74-81. Kumar, S. (2017). Moral Judgement of B.ED student teachers in relation to their social maturity. International Journal of Research-Granthaa, 5(9), 250-265. Lyons, S. (2018). Benefits of Cooperative Games for Young Children. Playthings that Nurture the Spirit of Cooperation. Proios, M., & Proios, I. (2017). The Influence of Religiosity on Moral Judgment in Sport. Social Sciences, 6(1), 2-16. Tsung-Y, C., Martin, K-C., Yeh., & Yu-Lun, L. (2021). The Impact of Game Playing on Students' Reasoning Ability, Varying According to Their Cognitive Style. Educational Technology & Society, 24(3), 29-43. Yildirim, Z., & Baran, M. (2021). A Comparative Analysis of the Effect of Physical Activity Games and Digital Games on 9th Grade Students' Achievement in Physics. Education and Information Technologies, 26(1), 543-563. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 892 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 635 |