تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,466 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,573 |
تحلیلی تاریخی بر عکاسی و انسان شناسی | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22، بهمن 1400، صفحه 327-334 اصل مقاله (949.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2022.339719.459740 | ||
نویسنده | ||
محمد حسن پور* | ||
استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
عکاسی از زمان پیدایشاش در اواسط قرن نوزدهم، بسیار مورد توجه شاخههای نوین دانش قرار گرفت و بازویی توانمند شد در توسعه و پیشبرد اهداف گوناگون علمی. انسانشناسان و قومنگاران از عکسها برای کشف، ضبط و مطالعهی جوامع گوناگون بهره بردند و عملاً عکاسی جزئی تفکیکناپذیر در مسیر مطالعات و پژوهشها شد و بسیار بعدتر در حدود دهه سوم قرن بیستم، انواع شاخههای عکاسی اجتماعی (همچون عکاسی مستند اجتماعی) از دلِ این عکسهای مساحی، زمیننگاری، قومشناختی و انسانشناسانه بهوجود آمد. سوال اما این جاست که انسان شناسی، تا چه میزان بر ویژگی های ذاتی رسانه ی عکاسی (ضبط و ثبت عینی ومستقیم) پایبند ماند؟ پاسخ بهاین پرسش از آن رو پر اهمیت بهنظر میرسد که به برخی از نتایج استفادهی هدفمند از چنین عکسهایی در حوزههای شرقشناسی و استعماریِ جوامع غربی نظری افکنیم. بدینمنظور و برای رسیدن به پاسخ دقیقتر، در تحقیق حاضر بهروش تحلیل تاریخی، به تعریف و مطالعهی انواع عکسهای انسانشناسانه، انسانگرایانه و قومنگارانه خواهیم پرداخت و به شکلی انتقادی آنرا در بستر مطالعات اجتماعی تاریخی تحلیل میکنیم. بهاین نتیجه میرسیم که برداشتهای مختلف از عکسها عموماً و بیشتر حاصل منافع مشخص و معلومی است که انسانشناسان غربی در پی آن بودهاند؛ درحالیکه در عکسهای قومنگارانه که مستلزم تعامل و روابط با افراد بر اساس اعتماد متقابل و تجربهی احساسی و عقلانی محیط است، آشنایی با هویت فرهنگی، تعاملات عمیق انسانی و حضور و تشخیص حواس در ثبت عکس، بهلحاظ ثبت استنادی انسانی، فرهنگی و تاریخی، ویژگیهای نمایهای عکاسی را عمیقتر و دقیقتر عرضه میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان شناسی؛ عکاسی انسان شناسانه؛ عکاسی انسان گرا؛ عکاسی قوم نگاری؛ عکاسی مستند اجتماعی | ||
مراجع | ||
El Guindi, F. (1998). Visual Anthropology. In book: Handbook of Methods in Cultural Anthropology. Edited by H. Russell Bernard and Clarence C. Gravlee. Published by Rowman & Littlefield, Maryland
Frizot, M. (1998). The New History of Photography. Konemann UK Ltd. United Kingdom.
Morton, C. (2018). Photography, Anthropology of. In book: The International Encyclopedia of Anthropology. Edited by Hilary Callan. Published by John Wiley & Sons, Ltd.
Morton, C., Edwards, E. (2009). Photography, Anthropology and History. Ashgate Publishing limited. England;
Pinney, Christopher (2011). Photography and Anthropology. Reaktion Books Ltd. London;
Riviera, D. (2010). Picture This: A Review of Doing Visual Ethnography: Images, Media and Research by Sarah Pink. In: The Qualitative Report. Vol. 15 No. 4. July; Nova Southeastern University, Florida;
Steichen, E. (1955). The Family of Man: The greatest photographic exhibition of all time- 503 pictures from 68 countries- created by Edward Steichen for The Museum of Modern Art. Museum of Modern Art, Maco Magazine Corporation. New York.
Sykes, C., L. (1999) August Sander and the task of the photographer. London, Ontario: The University of the Western Ontario.
Tagg, J. (1988). The Burden of Representation: Essays on Photographies and Histories. Palgrave MacMillan, New York;
Tagg, J. (2009). The Disciplinary of Frame. University of Minnesota Press, United States;
Thompson, K., K., Bordwell, D. (2002). Film History: An Introduction. McGraw-Hill Companies, New York.
Turk, B., N. (2011). Some Thoughts on Ethnographic Field Work and Photography. In: Journal of Croatian studies, Vol. 23. Croatian Academy of America, United States;
Warren, L. (2006). Encyclopedia of Twentieth Century Photography. Routledge Pub. New York; Wright, C. (2018). Photo-Ethnography. In The International Encyclopedia of Anthropology. Edited by Hilary Callan. Published by John Wiley & Sons, Ltd. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 587 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 344 |