تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,240,061 |
ضیافت گاو: مطالعهای انسانشناختی از مناسِک دانشگاهی در ترکیه | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22، بهمن 1400، صفحه 69-98 اصل مقاله (991.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2022.339988.459743 | ||
نویسندگان | ||
رضا اسکندری1؛ ابوعلی ودادهیر* 2؛ حسن حضرتی3 | ||
1دانشجوی دکتری انسان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
3دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این مقاله تأملی است بر آیین ضیافت گاو با توسل به رهیافتهای انسانشناسی علم و ذیلِ مفهوم مدرنیزاسیون آمرانه. ضیافت گاو مناسکی دانشگاهی است که تا پیش از همهگیری کووید-19 و بروز مسائل و ملاحظات امنیتی و سیاسی و بهداشتی، هر ساله در ماه مه در دانشکدۀ علوم سیاسی دانشگاه آنکارا ترکیه برگزار میشد. در این مقاله کوشیدهایم تا بر اساس دادههای گردآوریشده دربارۀ این مناسک، و مصاحبه با مطلعین کلیدی، و البته رجوع به منابع تاریخی و پژوهشی در زمان لزوم، نقش و کارکرد چنین مراسمی را در استقرار و ثبات یک نظام معرفتی جدید به صورت نظری صورتبندی کنیم. به این منظور و با ترکیب مؤلفههایی از نظریات حوزۀ انسانشناسی علم، ضیافت گاو را در مقام یک آیین جبرانی در مواجهه با بحران معرفتشناختی اواخر عصر عثمانی و اوایل عصر جمهوری ترکیه تبیین کردهایم. نهایتاً، با استفاده از این دستگاه نظری و ترکیب آن با دیدگاه پروژهمحور برونو لاتور، مفهوم «پنجرههای ترجمانی» را به عنوان شکل خاصی از کنش جبرانی نهادهای معرفتی مدرن در بستر مدرنیزاسیون آمرانه پیشنهاد کردهایم. «پنجرههای ترجمانی» فیالواقع فرصت-موقعیتهایی هستند که نهادهای معرفتی نوظهور، به میانجی این پنجرهها، قادر به جانمایی خود در بطن جامعۀ محلی و ایجاد شکلی از همزیستیِ رشدیابنده با نهادهای مستقر و از پیش موجود خواهند بود. | ||
کلیدواژهها | ||
انسانشناسی علم؛ پنجرههای ترجمانی؛ دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آنکارا؛ ضیافت گاو؛ مناسک دانشگاهی | ||
مراجع | ||
Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Faültesi (SBF) (2022). Siyasal Bilgiler FakültesiMülkiye Hakkinda, Retrieved from: http://www.politics.ankara.edu.tr/mulkiye-hakkinda/mulkiyede-inek-bayrami/ (In Turkish)
Atabaki, T., & Zurcher, E. J. (2004). Men of Order. London: I. B. Taurus.
Baser, B., Akgönül, S., & Erdi Öztürk, A. (2017). “Academics for Peace” in Turkey: a case of criminalising dissent and critical thought via counterterrorism policy”. Critical Studies on Terrorism, 10(2), 274-296.
Becher, T., & Trawler, P. (2001). Academic Tribes and Territories: Intellectual Enquiry and the Culture of Desciplines. Buckingham: Open University Press.
Borgman, C. L., Darch, P. T., Sands, A. E., Pasquetto, I. V., Golshan, M. S., Wallis, J. C., & Traweek, S. (2015). Knowledge infrastructures in science: data, diversity, and digital libraries. International Journal on Digital Libraries, 16(3), 207-227.
Deleuze, G. (1993). “Rhizomes vs. Trees”. In: The Deleuze Reader. Edited by: Constantine Boundas. New York: Columbia University Press. pp. 27-36.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophernia. Tanslated by: Brian Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Doing, P. (2015). “Laboratory Studies: Historical Perspectives”. In: International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Vol. 3. pp. 205-210.
Ersoy, D., & Karakoç, J. (2021). Political science in the age of populism: perspectives from Turkey. European Political Science, 20, 204–217.
Erozan, B., & Turan, I. (2004) Development of Political Science in Turkey., PS: Political Science & Politics (by the American Political Science Association), 37(2), 359–363.
Ganser, D. (2005). NATO’s Secret Armies: Operation Gladio and Terrorism in Western Europe. London: Routledge.
Hess, D. (1997). Science Studies: An Advanced Introduction. New York: New York University Press. Hess, D. (2001). Ethnography and the Development of Science and Technology Studies. In: Handbook of Ethnography (Edited by: P. Atkinson, A. Coffey, S. Delamont, J. Lofland & L. Lofland), London: Sage: 246-257.
Karatas, P. (2012). The Cow Feast in Mulkiye: Its Characteristics of Ritual and Role in Mulkiyeli Identity Formation. Milli Folklor, 96, 229-246. (In Turkish)
Knorr-Cetina, K. (2005). “Culture in Global Knowledge Societies: Knowledge Cultures and Epistemic Cultures”. In: The Blackwell Companion to the Sociology of Culture. Edited by Mark D. Jacobs and Nancy Weiss Hanrahan. Oxford: Blackwell Publishing. pp. 65-79.
Martin, E. (1998). “Anthropology and the Cultural Study of Science”. Science, Technology & Human Values, 23(1), 24-44.
Özdemir, S., Mutluer, N., & Özyürek. E. (2019). Exile and Plurality in Neoliberal Times: Turkey’s Academics for Peace. Public Culture, 31(2), 235–259.
Polanyi, M. (1959). The Study of Man. Chicago: The University of Chicago Press.
Traweek, S. (1988). Beamtimes and Lifetimes: The World of High Energy Physicists. Cambridge: Harvard University Press.
Trowler, P. (2011). Rethinking Academic Tribes and Territories. On: University World News. Retrieved from https://www.universityworldnews.com/post.php?story=2011111819340377
Vonnegut, K. (1963). Cat’s Cradle. New York: Dell Publishing.
Yearley, S. (2005). Making Sense of Science: Understanding the Social Study of Science. London: Sage | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |