تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,299 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,690 |
استالین و مدیریت فرهنگی در سینما | ||
مطالعات اوراسیای مرکزی | ||
دوره 14، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 297-317 اصل مقاله (715.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcep.2021.314375.449961 | ||
نویسندگان | ||
زهرا محمدی* 1؛ علی اخوان2 | ||
1دانشیار، گروه زبان و ادبیات روسی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران | ||
2دانشآموخته کارشناس ارشد، گروه مطالعات روسیه، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
از آغاز قرن بیستم، بحرانهای ریشهداری در سطوح اجتماعی، سیاسی و اقتصادی روسیه بروز کرد. این بحرانها بهاندازهای گسترده بود که پس از تحولات بنیادین به سرنگونی حکومت تزاری در سال 1917 منجر شد. دولت موقت نیز کارایی لازم را نداشت و سرانجام پس از سرنگونی دولت موقت در اکتبر 1917 حکومت بهدست بلشویکها افتاد. در سالهای ابتدایی انقلاب، لنین در سخنانی توجه عمیق خود را به ابزار رسانهای سینما ابراز کرد. پس از مرگ لنین، استالین نیز به این شاخه از فرهنگ اهمیت فراوانی داد. مدیریت فرهنگی استالین بر سینما مؤلفهها و ویژگیهایی داشت که نوع خاصی از مدیریت رسانه را ایجاب میکرد. در این نوشتار میخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که شیوۀ مدیریت فرهنگی استالین در سینمای سیاسی شوروی چگونه بود؟ سپس با استفاده از رویکرد توصیفی- تحلیلی و ابزار کتابخانهای، شیوۀ مدیریت او بر سینما را ارزیابی میکنیم. در این نوشتار فرض بر این است که مدیریت استالینی بر سینمای شوروی نشان داد که در شرایط کنترل و سانسور نیز کارگردانهایی آثار متفاوت و فاخری خلق کردند. نتیجه اینکه، کنترل و سانسور بهضرورت سبب افت کیفی آثار هنری در سینما نمیشود و هنرمند میتواند در یک فرایند والایش هنری، اثر سفارشی را تبدیل به اثری ارزشمند در سینما کند. در این نوشتار با استفاده از نظریههای گلولۀ جادویی، برجستهسازی و جریان دو مرحلهای پیام، مدل مدیریتی استالین بر سینمای شوروی را تبیین میکنیم. | ||
کلیدواژهها | ||
اتحاد شوروی؛ استالین؛ انقلاب اکتبر؛ سینما؛ مدیریت فرهنگی | ||
مراجع | ||
Matthews, John R. (2014), The Rise and Fall of the Soviet Union, translated by Farid Javaher Kalam, Tehran: ghoghnous [in Persian]. Mehdizadeh, Seyed Mohammad (2016), Media Theories: Common Thoughts and Critical Perspectives, Tehran: Hamshahri [in Persian]. Schneitzer, Loda and Jane, Martin, Marcel (2008), Cinema in the Revolution: The Soviet Cinema Championship, translated by Farzaneh Raji, Tehran: Cheshmeh [in Persian]. Shakibi, Zhand (2018), Russia and Westernization, Tehran: Iras Publishing [in Persian]. Zareian, Davood (2003), General Principles of Mass Communication, Tehran: Public Relations Agent [in Persian]. Алексеев, А. И. (2005), Культурология: История Культуры России, Санкт-петербург: Издательство СЗТУ. Белади, Ласло и Тамаш Краус (1989), «Сталин»: Издательство Политической Литературы. Болтянский, Г. (1925), Ленин и Кино, Москва и Ленинград. Государственное издательство. Бранденбергер, Д. Л. (2009), Национал-Большевизм Сталинская Массовая Культура и Формирование Русского Национального Самосознания (1931-1956), Переводчик: Алёшина Наталья Григорьевна, Л. Высоцкий, Академический Проект, СПб: Издательство ДНК. Жухрай В. М. (1996), Сталин: Правда и Ложь, М.: Сварогъ. Мартиросян, А. Б. (2008), Сталин; Биография Вождя, Москва: Вече. Советское Кино (1937), Москва: Издательство Искусство. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 877 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 483 |