تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,336 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,487 |
بررسی تأثیر درک سرقت علمی، نگرش به سرقت علمی، ارزشهای شخصیتی و محقپنداری تحصیلی بر میزان سرقت علمی در بین دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 55، شماره 2، تیر 1400، صفحه 1-20 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2022.331852.1571 | ||
نویسندگان | ||
فرامرز سهیلی1؛ آذین حمیدی2؛ علی اکبر خاصه* 1 | ||
1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: سرقت علمی، عبارت است از کپی کردن کلمات، متون، تصاویر و مانند آن و استفاده از اندیشههای دیگران به عنوان اندیشه خود است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان عوامل مختلف بر تمایل دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی همدان به سرقت علمی است. روش: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی همدان تشکیل میدهند که براساس فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 263 نفر بهدست آمد. جهت گردآوری دادهها از پنج پرسشنامه استفاده شد. پایایی این پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 948/0، 955/0، 968/0، 986/0 و 975/0 بهدست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش، از مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار وارپ پی ال اس 7 استفاده گردید. یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که متغیرهای درک سرقت علمی، نگرش به سرقت علمی و ارزشهای شخصی، بر میزان سرقت علمی دانشجویان تأثیر منفی و معنیداری دارند. همچنین، متغیر محقپنداری تحصیلی بر میزان سرقت علمی دانشجویان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. نتیجهگیری: بهنظر میرسد دانش، درک و آگاهی دانشجویان از سرقت علمی و مصادیق آن، سیاستها و مجازات قانونی در این زمینه در سطح پایینی قرار دارد که لازم است مسئولان و مدیران دانشگاهها در راستای آگاهسازی و آشنایی بیشتر دانشجویان و عواقب این کار اقدامات لازم را انجام دهند و با برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی میزان سرقت علمی را کاهش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرقت علمی؛ اخلاق پژوهش؛ بدرفتاری دانشگاهی؛ ارزشهای شخصیتی؛ دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
مراجع | ||
امینی، میترا؛ نبییی، پریسا؛ موسوینژاد، حوری و شیعه، هاجر (1397). بررسی نگرش دستیاران پزشکی در خصوص سرقت ادبی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. همایش دبیران مجلات علوم پزشکی ایران، مشهد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 30 آبان الی 1 آذر 1397.
بطحائی، زهرا (1390). سرقت علمی: تعریف، مصادیقها و راهکارهای جلوگیری، پیشگیری و تشخیص. کارآگاه، 2(4): 6-19.
جمشیدی بروجنی، گیتی؛ سعیدی، مریم و حیدری، غلامرضا (1393). میزان آگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از مصادیق سرقت علمی و عوامل مؤثر بر آن. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 3(3و4)، 95-108.
زمانی، بیبیعشرت؛ عظیمی، سیدامین و سلیمانی، نسیم (1392). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر سرقتعلمی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 67، 91-110.
سلطانیزاده، محمد؛ لطیفی، زهره و افیونی اکبری، مهناز (1397). نقش واسطهای ارزشهای شخصی در پیشبینی خویشتنداری جنسی براساس رابطه مادر- دختر، اخلاق اسلامی و هوش معنوی دانشآموزان دختر شهر اصفهان. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۳(۲)، 87- 116.
شیرزادی، محمدمهدی و شیخالاسلامی، راضیه (1397). مدل علّی آداب گریزی تحصیلی براساس محقپنداری تحصیلی، عدالت کلاسی و درگیری تحصیلی. روشها و مدلهای روانشناختی، 9(32)، 63-83.
ضیائی، ثریا و زمانی بهابادی، نازنین (1395). سرقت علمی ازدیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نورمشهد. مدیریت اطلاعات و دانششناسی، 3(1)، 87-96.عابدینی، یاسمین (1394). ارائه الگوی ساختاری از روابط اهداف پیشرفت، نگرش به سرقت علمی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5(11)، 143-160.
فعلی، سعید؛ بیگلری، نگین و پزشکیراد، غلامرضا (1391). نگرش و رفتار دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه سرقت علمی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 18(3)، 133-151.
مهبد، مینا و فولادچنگ، محبوبه (1396). رابطه بین پیشدرگیری والدین بر رفتار غیرمولد تحصیلی فرزندان با نقش میانجی محقپنداری تحصیلی. مجله روانشناسی، 21(4)، 428-443.
نظری هرموشی، نرگس؛ کرمی، خدابخش؛ مرادی نظر، مهدی و نجفی، فرید (1398). میزان درک و آگاهی از سرقت علمی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاههای علوم پزشکی غرب ایران. هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران تحول اخلاق پزشکی در گام دوم انقلاب، ساری: دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 16 تا 18 بهمن 1398.References
Balbuena, S. & Lamela, R. (2015). Prevalence, motives, and views of academic dishonesty in higher education. Asia Pacific Journal of Academic Dishonesty in Higher Education, 3(2): 69-75.
Bannister, P., & Ashworth, P. (1998). Four good reasons for cheating and plagiarism. In C. Rust (Ed.), Improving student learning symposium, Oxford: Oxford Centre for Staff and Learning Development.
Chowning, K., & Campbell, N.J. (2009). Development and validation of a measure of academic entitlement: Individual differences in students’ externalized responsibility and entitled expectations. Journal of Educational Psychology, 101(4): 982-997.
Clark, C. (2013). Incivility in nursing education: A phenomenological study. Paper presented at the 2007 Annual American Educational Research Association Meeting, Chicago, IL.
Colella, J. (2018). Plagirism education, perceptions, and responsibilities in postsecondary education. Doctoral dissertation, University of Windsor, Faculty of Education, Philosophy.
de Lima, J. Á., Sousa, Á., Medeiros, A., Misturada, B., & Novo, C. (2021). Understanding undergraduate plagiarism in the context of students’ academic experience. Journal of Academic Ethics, 1-22. https://doi.org/10.1007/s10805-021-09396-3
Dennis, A. L. (2004). Student attitudes to plagiarism and collusion within computer science. Available in:
Ehrich, J., Howard, S. J., Mu, C., & Bokosmaty, S. (2016). A comparison of Chinese and Australian university students' attitudes towards plagiarism. Studies in Higher Education, 41(2), 231-246. https://doi.org/10.1080/03075079.2014.927850
Eret, E., & Gokmenoglu, T. (2010). Plagiarism in higher education: A case study with prospective academicians. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3303-3307. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.505
Fromuth, M.E., Bass, J.E., David, B., Kelly, D.B., Davis, T.L., & Chan, K.L. (2019). Academic entitlement: its relationship with academic behaviors and attitudes. Social Psychology of Education, 22(5): 1153–1167.
Greenberger, E., Lessard, J., Chen, C., & Farruggia, S.P. (2008). Self-entitled college students: Contributions of personality, parenting, and motivational factors. Journal of Youth and Adolescence, 37(10), 1193–1204.
Gullifer, J. & Tyson, G. (2010). Exploring university students’ perceptions of plagiarism: A focus group study. Studies in Higher Education, 35(4), 463-481.
Khan, A., Richardson, J., & Izhar, M. (2021). Awareness about plagiarism and the effectiveness of library literacy programme towards its deterrence: a perspective of postgraduate resident doctors. Global Knowledge, Memory and Communication, 70(8/9), 731-755. https://doi.org/10.1108/GKMC-08-2020-0130
Knepp, M.M. (2016). Academic entitlement and right-wing authoritarianism are associated with decreased student engagement and increased perceptions of faculty incivility. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 2(4), 261-272.
Kopp, J.P., & Finney, S.J. (2013). Linking Academic Entitlement and Student Incivility Using Latent Means Modeling. The Journal of Experimental Education, 81, 322-336.
Koul, R., Clariana, B. R., Jitgarun, K., & Songsriwittaya, A. (2009). The influence of achievement goal orientation on plagiarism. Learning and Individual Differences, 19 (4), 506-512.
Lemke, D., Marx, J., & Dundes, L. (2017). Challenging notions of academic entitlement and its rise among liberal arts college students. Journal of Behaviour Science, 7(81), 1-18.
McCabe, D. & Trevino, L. (1993). Academic dishonesty: Honor codes and other contextual influences. The Journal of Higher Education, 64(5), 522-538.
Mostofa, S.M., Tabassum, M., & Ahmed, S.M.Z. (2021). Researchers’ awareness about plagiarism and impact of plagiarism detection tools – does awareness effect the actions towards preventing plagiarism? Digital Library Perspectives, 37(3), 257-274. https://doi.org/10.1108/DLP-10-2020-0100
Permana, I.G.Y. & Santosa, M.H. (2018). ELF Students Perception about Plagiarism. In Language in the Online and Offline World 6: The Fortitude, pp. 128–133.
Pupovac,V.; Bilic-Zulle, L.; Mavrinac, M. & Petrovecki, M. (2010). Attitudes toward plagiarism amonge pharmacy and medical biochemistry students- cross-sectional survey study. Biochemia Medica, 20(3), 307-313.
Rodhiya, N., Wijayati, P. H., & Bukhori, H. A. (2020). Graduate Students’ Attitude Toward Plagiarism in Academic Writing. KnE Social Sciences. in International Seminar on Language, Education, and Culture, KnE Social Sciences, pp. 206–212.
Roig, M. (1997). Can undergraduate students determine whether text has been plagiarized? The Psychological Record, 47, 113-122.
Romanowski, M. H. (2021). Preservice Teachers’ Perception of Plagiarism: A Case from a College of Education. Journal of Academic Ethics, 1-21. https://doi.org/10.1007/s10805-021-09395-4
Ryan, G.; Bonanno, H.; Krass, I.; Scouller, K. & Smith, L. (2009). Undergraduate and postgraduate pharmacy students’ perceptions of plagiarism and academic honesty. American Journal of Pharmaceutical Education, 73(6), 1-8.
Sarlauskiene, L., & Stabingis, L. (2014). Understanding of Plagiarism by the Students in HEIs of Lithuania. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 110, 638-646.
Shirazi, B., Jafarey, A. M., & Moazam, F. (2010). Plagiarism and the medical fraternity: a study of knowledge and attitudes. Journal of the Pakistan Medical Association, 60(4), 269-273.
Wasieleski, D.T., Whatley, M.A., Briihl, D.S., & Branscome, J.M. (2014). Academic Entitlement Scale: Development and Preliminary Validation. Psychology Research, 4(6), 441-450.
Wilks, Q.C.; Cruz, J., & Sousa, P.B. (2016). Personality Traits and Plagiarism: an Empirical Study with Portuguese Undergraduate Students. Journal of Academic Ethics, 14(3), 231-242. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 681 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 478 |