تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,218 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,578 |
بررسی تطبیقی آگنوستیسیسم در قصیده «طلاسم» ایلیا ابوماضی و غزل «من این ایوان نه تو را نمی دانم» مولانا | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 27، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 600-623 اصل مقاله (899.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2020.300725.1974 | ||
نویسنده | ||
هدایت الله تقی زاده* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ندانمگویی از عناصر تصویر شعری است که دیدگاه شاعر را نسبت به جهان خلقت بیان میکند که ایلیا ابوماضی و مولانا شاعران لبنانی و ایرانی، درصدد بیان آن برآمدند. لزوم شناخت درونمایه و مفاهیم مشترک و مختلف دو شاعر و تأثیر و تأثر از یکدیگر، ضرورت اصلی پژوهش است. در این مقاله با رهیافتی توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر ادبیات تطبیقی آمریکایی، به برخی وجوه اشتراک و افتراق قصیده «طلاسم» ایلیا ابوماضی وغزل «من این ایوان نه تو را نمیدانم» مولانا، پرداختهمیشود. نتایج نشانگر آن است که آنها، شباهتهایی در مفاهیم داشتهاند و میان آنها هیچ تأثیر و تأثری وجود ندارد و در شعرفلسفی متأثر از شاعران قبل از خود بودند. جهانبینی هر دو مبتنی بر فلسفه است و در پی یافتن حقیقت هستند و توانستند با ایجاد شک انسان را به سوی هستی بکشانند؛ میتوان گفت ایمان مولوی از ابوماضی قویتر است. مفاهیم ایلیا از پیچیدگی بیشتری برخوردار است، زیرا او توجه خاصی به رمزگرایی دارد، اما شعر مولانا به دور از تکلف و عارفانه بیان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
قصیده «طلاسم»؛ ایلیا ابوماضی؛ مولانا؛ آگنوستیسیسم؛ ادبیات تطبیقی آمریکایی؛ خلقت و هستی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
References
Abboud, Abdo. “Comparative Literature and Modern Critical Trends”. The World of Thought. Kuwait, 1999, 265-320.
AbuMazi, Eliya. Tables Office. Beirut: Dar Al-Moallem for Millions, 1986.
---------. The Diwan of Elia Abu Madi. Beirut: Dar Al-Hilal, 2006.
Aflaky, Shams al-Din Muhammad. The Virtues of the Knowers. Tehran: The world of a book, 1983.
Al-Khatib, Hossam. Horizons of Comparative Literature, Arab and International. 2nd Edition. Damascus: Dar Al-Fikr, 1999.
Barhoumi, Khalil. Elia Abu Madi, the Poet of Question and Beauty. Beirut: Scientific Books House, 1992.
Brunel, Pierre. Claudepichoa and Andre Michel Rousseau. What is Comparative Literature? Translated by Ghassan Al-Sayed. Damascus: Dar Ala Al-Din, 1996.
Divasalar, Farhad, and Zahra Shahbazi. "Manifestations of Reflection from the Point of View of Religious Teachings in the Ode's Talisman by Ilya Abu Madi". Literary Criticism Studies, Article 4, vol. 11, no. 44 ,2016: 109-135.
Ebrahimi, Marzieh, and Fataneh Mahmoudi. “Comparative-Transtextual Study of Herat School Manuscript to Orhan Pamuk, with an Emphasis on Khosrow and Shirin and Novel entitled ‘My Name Is Red’”. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 23, no. 1 ,2018: 5-34.
Fakhoury, Hanna. The Whole in the History of Arabic Literature. Qom: The Spread of Dhul-Qirbi, 2002.
Farshidvard, Khosrow. About Literature and Literary Criticism. Tehran: Amir Kabir Publications, 1994.
Guillard, Marius Francois. Comparative Literature. Translated by Muhammad Ghallab. Cairo: The Arab Statement Committee, 1956.
Hilal, Mohamed Ghonimi. Comparative Literature. 3rd Edition. Cairo: Egypt's Renaissance House for Printing and Publishing, 1962.
Homayi, Jalaluddin. Rumi Letter. Tehran: Publication, 1997.
Hosseini, Alireza, et al. "A Comparative Study of the Golden Ode of Ilya Abu Madi and the Lyric of Rumi. Where did I come from? What was my coming?" Third National Conference on the Language of Literature and Recognition of Celebrities. Khorasan, 2018.
Hovari, Salah El-Din. Diwan Elia Abu Madi. Beirut: Al-Hilal Library. 2009.
Jafari, Mohammad Taqi. Khayyam character analysis. Qom: Touba Publications, 1986.
Makki, Taher Ahmed. Comparative literature, its origins, development and methods. Cairo: Dar Al Maarif, 1987.
Mawlawi, Jalaluddin Muhammad. Shams Colleges. Chap Awal. Tehran: Javaidan, 1989.
Mirqaderi, Seyed Fazlullah. "Effects of Reflection on the Works of Ilya Abu Madi", Journal of Tehran Faculty of Literature, vol. 150, 1999: 328-367.
Mosaheb, Gholamhossein. The Knowledge of the Persian Language. Tehran: The publications of Amir Kabir, 2001.
Mullah Ebrahimi, Ezzat. "An Introduction to Abu Madi Poetry". Journal of the Faculty of Literature. No. 7-6 .2004: 149- 161.
Pirani, Mansour. “A Comparative Critique of the Poem "Dogs and Wolves" by Mehdi Akhavan Sales and Shandour Petofi”. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 62, no. 6 ,2022: 486-513.
Qaisumah, Mansour. Trends of Modern Arabic Poetry in the First Half of the Twentieth Century, Subordination. Diwan Group, Romance, Tunisia: The Tunisian House of the Book, 2013.
Rahimipour, Safia. Investigating and Criticizing the Attitude of Ilya Abu Madi in Talasm. Master’s Thesis. University of Mashhad.
Russell, Bertrand. “What is an Agnostic?” The Basic Writings of Bertrand Russell. London & New York: Routledge, 2009, 56-557.
Safari, Hassan. A Comparative Study of the Reflective Poems of Mohammad Reza Shafiei Kadkani and Ilya Abu Madi. Master Thesis of Imam Khomeini International University. Qazvin, Faculty of Literature and Humanities, 2014.
Saleh Bek, Majid; Nazari Nazari, Adhir, "Comparative Literature in Iran: Origin and Challenges", Literary Research, Volume 12, Number 38, 2007. 28-9.
Tahanawy, Muhammad Ali. Scout Encyclopedia of Arts and Sciences Conventions. Beirut: Chap Rafeeq Ajam, 1996.
Wall, Jean. Discussion in Metaphysics. Edited by Yahya Mahdavi et al. Tehran: University Publishing Center, 1991.
Yahaghi, Mohammad Jafar, and Alireza Mahmoudi. "Rumi and the Mongols". Rumi Research Quarterly. Fifth year, 2011: 139-117
Zamani, Karim. Minager of Love. Tehran: Publishing Nay, 2003.
Zarkali, Khairuddin. Media. Lebanon: House of Science for Millions, 1989.
Zayf, Shawqi. Studies in Contemporary Arabic Poetry. 10th Edition, Cairo: Dar Al-Maarif. No date.
Zhamti, Muhammad. “Practical Application of Talismans of Elia Abu Madi with Rubaiyat Khayyam.” Jahan Literature. 2009: 42 - 44. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 489 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 394 |