تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,168 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,322 |
شبکه های اجتماعی و مدیریت دانش: بررسی میزان استفاده دانشجویان دانشگاه های ممتاز شهر تهران از شبکه های اجتماعی و پیام رسان برای مدیریت دانش | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 55، شماره 2، تیر 1400، صفحه 49-62 اصل مقاله (867.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2022.250916.1294 | ||
نویسندگان | ||
محمد صادق افراسیابی* 1؛ حسن بشیر2؛ مسعود کوثری2؛ حسین ابراهیم آبادی3 | ||
1دکترای سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | ||
2دکترای جامعهشناسی ارتباطات بینالملل و استاد تمام دانشگاه امام صادق، تهران. | ||
3دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | ||
چکیده | ||
هدف: یکی از ویژگیهای جامعه شبکهای، گسترش شبکههای «اجتماعی و پیامرسان» و از جمله کارکردهای این شبکهها، مدیریت اطلاعات و دانش است. مقاله حاضر قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که دانشجویان دانشگاههای ممتاز شهر تهران به عنوان نخبگان جامعه تا چه اندازه توانستهاند از شبکههای یاد شده برای مدیریت دانش استفاده کنند؟ روش پژوهش: از روش پیمایشی با نمونهگیری تصادفی در میان دانشجویان ۷ دانشگاه ممتاز تهران بر اساس رتبهبندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای ارائه توصیفی از وضعیت فعلی استفاده شده است. برای تحلیل عمیقتر یافتهها و ارائه راهبردهایی از جنس سیاستگذاری از مصاحبه عمیق استفاده شده است. یافتهها: در حالی که 50.۱ درصد دانشجویان معتقدند شبکههای مذکور به بخش از زندگی روزمره ایشان تبدیل شده است، اکثریت دانشجویان، صرفاً مصرفکننده محتوا با اولویت محتوای سیاسی هستند. بیشترین محتوای مرتبط با دروس، صرفاً دنبال کردن اخبار کلاسهاست. بر اساس شاخصهای تعیین شده برای سنجش میزان استفاده دانشجویان از این شبکهها برای مدیریت دانش، ۷ درصد دانشجویان به هیچ وجه از شبکههای یاد شده برای مدیریت دانش استفاده نمیکنند. ۴۹ درصد در مقادیر کم و خیلی کم، 15.5 درصد در مقادیر خیلی زیاد و زیاد و 28.4 درصد تا حدودی از شبکههای مذکور برای مدیریت دانش استفاده میکنند. در ادامۀ پژوهش راهبردهایی از جنس سیاستگذاری برای اصلاح الگوی استفاده از این شبکهها پیشنهاد شده است. نتیجهگیری: شبکههای اجتماعی از ظرفیتی بسیار مهم برای مدیریت دانش برخوردار هستند و اساساً مفهوم شبکههای اجتماعی و مدیریت دانش به دلیل ناشی شدن هر دو مفهوم از انقلاب اطلاعاتی، توسعه جوامع اطلاعاتی و در نهایت شکلگیری و توسعه شبکههای اجتماعی دارای پیوندی اجتنابناپذیر با یکدیگر هستند. یافتهها نشان داد که در سطح ۷ دانشگاه ممتاز شهر تهران هنوز استفاده از شبکههای اجتماعی برای مدیریت دانش در سطح مطلوبی نیست؛ اما تنها ۷ درصد دانشجویان از هیچیک از گویههای مرتبط با مدیریت دانش شامل اخذ مشاورههای علمی و پژوهشی از استادان، استفاده از ظرفیت کار تیمی برای فعالیتهای علمی و ...، استفاده نکردهاند. واژگان کلیدی: شبکه های اجتماعی؛ مدیریت دانش؛ دانشجویان؛ دانشگاههای تهران؛ سیاستگذاری | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه های اجتماعی؛ مدیریت دانش؛ دانشجویان؛ دانشگاه های تهران؛ سیاستگذاری | ||
مراجع | ||
اشتیاقی، مـعصومه؛ علیزاده، توحید، و کاظمیان، مهرداد (1391). اینترنت و هویت دینی دانشجویان، مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران. فصلنامه مطالعات مـلی، سال 13، ویـژهنامه شماره ٢.
انتظاری، محمدحسن (1395). نقد و بررسی سیاستهای فرهنگی در فضای مجازی. ماهنامه مدیریت ارتباطات، شماره 82.
ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (1394). یک نظرسنجی نشان داد: نیمی از ایرانیها عضو شبکههای اجتماعی، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 3667، صفحه 26.
دهقانی، محمدجواد (۱۳۹۷). نتایج رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور در سال ۹۶-۹۵ منتشر شد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. بازیابی شده در تاریخ ۱ تیرماه ۱۳۹۷ در https://www.msrt.ir/fa/news/39706
سپهری، محمدمهدی، و ریاحی، آسیه (1389). کاربست تحلیل شبکه اجتماعی برای استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش در سازمانهای دانش بنیان. سیاست علم و فناوری، شماره 10.
شواب، جان، آوجی، لوسیا و تاکرمن، برتا کاماچو (۱۳۹۶). کار شبکهای: چگونه در شبکه سرویسها و خدمات را ارائه دهیم. ترجمه سید مرتضی موسویان. تهران، مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
References
Alavi, M., & Leidner, D.E (2001), Review: knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25 (1), 107-136.
Barhoumi, C. (2015). The Effectiveness of WhatsApp mobile learning activities guided by activty theory on students' knowldege management. Contemporary Educational Technology, 6(3), 221-238.
Becerra-Femandez, I., Gonzalez, A., & Sabherwal, R (2004). Knowledge Management, First Edition, Prentice Hall.
Boeder, P. (2005). Habermas heritage: the future of the public sphere in the network society. First Monday, 10(9), 5 September 2005. http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/1280/1200
Bourdieu, P. (1997). Outline of a theory of practice. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Bielaczyc, K., & Collins, A. (1999). Learning communities in classrooms: A reconceptualization of educational practice. In C. Reigeluth (Ed.), Instructional-Design Theories and Models (Volume II). Mahwah, NJ: Erlbaum. pp. 269–291.
Brookes, N.J., Morton, S.C., Dainty , A.R.J., & Burns, N.D (2006). Social processes, patterns and practics and project knowledge management: A theoretical framework and an empirical investigation. International Journal of Project Management, 24(6), 474-482.
Cross, K. P. (1998). Why learning communities? Why now?. About Campus, 3(3), 4-11.
Dröge, C., Claycomb, C., & Germain, R. (2003). Does knowledge mediate the effect of context on performance? Some initial evidence. Decision Sciences, 34(3), 541-568.
Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer‐Mediated Communication, 12(4), 1143-1168.
Giordano, C., & Giordno, C. (2011). Health professionals' students, use of social media, Journal of Allied Health, 40(2), 78–81.
Grosseck, G., Bran, R., & Tiru, L. (2011). Dear teacher, what should I write on my wall? A case study on academic uses of Facebook. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1425-1430.
Huang, J. C., & Newell, S. (2003). Knowledge integration processes and dynamics within the context of cross-functional projects. International Journal of Project Management, 21(3), 167-176.
Hung, W.C. (2006). Researching the researcher: A social network analysis of the multidisciPlinary knowledge creation Process. MSc. Thesis, University of Waterloo, Ontario, Canada.
Jyrämä, A., & Äyväri, A. (2005). Can the knowledge-creation process be managed? A case study of an artist training project. International Journal of Arts Management, 7(2), 4-14.
Margaryan, A., Littlejohn, A., & Vojt, G. (2011). Are digital natives a myth or reality? Students’ use of digital technologies. Computers & Education, 56(2), 429-440.
Mazer, J. P., Murphy, R. E., & Simonds, C. J. (2009). The effects of teacher self‐disclosure via Facebook on teacher credibility. Learning, Media and Technology, 34(2), 175-183.
Rovai, A. P. (2002). Development of an instrument to measure classroom community. The Internet and Higher Education, 5(3), 197-211.
Saad Mohamed, H. (2015). The use of social media among public relations students in the UAE. International Journal of Customer Relationship Marketing and Management, 6(2), 15-30.
Shalley, C.E. (2008). Team cognition: The importance of team process and composition for the creative problem-solving process. Mumford, M.D., Hunter, S.T. and Bedell-Avers, K.E. (Ed.), Multi-Level Issues in Creativity and Innovation (Research in Multi-Level Issues, Vol. 7), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 289-304. https://doi.org/10.1016/S1475-9144(07)00011-2
Strijbos, J.W., & Fischer, F. (2007). Methodological challenges for collaborative learning research. Learning and Instruction, 17(4), 389-393.
Treffinger, D. J. (1995). Creative problem solving: Overview and educational implications. Educational Psychology Review, 7(3), 301–312. https://doi.org/10.1007/BF02213375 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 561 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 338 |